На 13 октомври 2014 в Сингапур се откри най-големият форум за търговска авиация в региона, CAPA Asia Aviation Summit 2014.
Над 100 директори на от над 60 различни превозвачи участват на ежегодния конгрес, посветен на проблемите и тенденциите в развитието на азиатските авиокомпании - традиционни и нискобюджетни, както и на представители на туристическата индустрия.
Събитието се провежда до 15 октомври.
Някои от регистрираните участници са: Air France-KLM, Air India, AirAsia, AirAsia Philippines, AirAsia Group, AirAsia X, All Nippon Airways, Asiana Airlines, Bangkok Airways, Bassaka Air, Berjaya Air, Cathay Pacific Airways, China Airlines, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Delta Air Lines, Eastarjet, Emirates, Etihad Airways, Finnair, FMI Airlines, Garuda Indonesia, Hong Kong Airlines, Hong Kong Express, Japan Airlines, Jeju Air, Jetstar, Jetstar Asia, Jetstar Pacific Airlines, MEGA Maldives, Myanmar Airways International, Nok Air, Peach Aviation, Royal Brunei Airlines, Scoot, Singapore Airlines, Skyjet, SpiceJet, Spring Airlines, SriLankan Airlines, Tigerair, Tigerair Philippines, United Airlines, Vistara, West Air и др.
Един от участниците и ключови спикъри на събитието, Ендрю Хърдман, от Association of Pacific Airlines коментира от Сингапур трендовете на авиопазара в ЮИ Азия за Джон Доусън от студиото на Bloomberg в Хонконг.
Стивън Енгъл от Bloomberg Пекин каза, че имаме много голяма крачка напред за Китай към А330. От 1000 самолета сега до 5300 през 2033.
Да, виждаме впечатляващ ръст в Китай.
Това е пазар от близо 400 милиона пътници. И в следващите две десетилетия вероятно ще изпревари САЩ като най-голям вътрешен пазар в света.
Този ръст продължава и очевидно и Boeing, и Airbus искат да задоволят това търсене.
Вие сте в Сингапур на CAPA Asia Aviation & LCC Summit, на 13 октомври. Има тревога за Азия, по-точно за ЮИ Азия и свръхкапацитета. Голяма тревога ли е това?
Ендрю Хърдман, Association of Pacific Airlines
Не бих преувеличавал проблема, но със сигурност, ако гледаме усреднените резултати на азиатските авиокомпании от първата половина на годината, виждаме продължаващо увеличение на ръста на броя на пътниците.
Но крайните резултати на авиокомпаниите не са добри.
Като цяло индустрията оперира на ръба на загубата.
Този натиск върху цените в региона се усеща от всички от нискобюджетните авиокомпании до традиционните глобални превозвачи.
Хората говорят за свръхкапацитет, намалени бяха load factors с 1-2%.
В този бизнес дори малките разлики могат да доведат до малка печалба или загуба.
Така че хората са малко по-предпазливи в капацитета в краткосрочен план.
В средносрочен и дългосрочен план обаче все още хората са уверени в растежа и затова виждаме допълнителни поръчки, не само от Китай, но и от много други страни в региона.
Тези самолети ще бъдат нужди за този ръст.
В краткосрочен план обаче имаме лека фина настройка. Някои доставки се отлагат, а други спирания от експлоатация на по-стари самолети се ускоряват, така че да се запази балансът в търсенето и предлагането.
Тази фина настройка свързана ли е с факта, че твърде много авиокомпании летят на твърде ниски цени?
Когато имате летателен свръхкапацитет, но нямате покупателна способност, виждаме ръст на трафика, но не и толкова бърз ръст на приходите, защото цените паднаха.
Имаме агресивно намаляване на цените в целия регион. Това се вижда в слабите резултати на авиокомпаниите.
Трудно е, нали, за някои от компаниите в ЮИ Азия да оцелеят. Колко е трудна средата за тях?
Този бизнес винаги е бил силно конкурентен. Нищо не се променило.
Няма значение в кой бизнес сегмент сте, вие сте изправени пред тази конкуренция.
Само най-силните оцеляват.
Битката за мениджърите на авиокомпании е да се опитат да наваксат в тази никога не спираща надпревара - да подобряват производителността, да опитат да овладеят разходите, да търсят ефективност и да дадат на клиентите каквото искат: безопасен, удобен и достъпен полет.
От гледна точка на потребителите - никога не е имало по-голям избор.
От гледна точка на мениджмънта, на акционерите, това е много труден бизнес. Регионът расте по-бързо от другите, но това не означава, че тук се правят по-лесно пари.
САЩ е в момента за най-печелившият печеливш регион за авиоиндустрията. Дали Азия ще го изпревари?
В миналото азиатските авиокомпании като група представляваха половината от световната печалба в сектора.
В последните 18 месеца бяха свалени от тази позиция.
Сега американските авиокомпании са на върха. Те имат много ограничен ръст - това голям, зрял пазар. Видяхме мащабна консолидация сред големите в САЩ. И маржовете вървят нагоре, имаме много дисциплинирано управление на капацитета.
Като цяло имаме много, много добри резултати за американските превозвачи и пазарните оценки ги отразяват.
Ситуацията в Азия се характеризира с много ръст, но не толкова големи печалби. Очевидно маржовете трябва да се възстановят.
Европа също е доста трудно място. Европейските превозвачи също работят на ръба и са в разгара на преструктуриране.
Трябва да питам за сигурността, без да говорим с новините от последните 12 месеца. Колко е важно, според вас, да имаме подобряване в сигурността?
Летенето е изключително сигурно.
Мисля, че това вече се приема за даденост от хората, които летят със самолет.
Преди 10г. нивото на загуби беше едно на един милион полети.
Сега е около едно на три милиона полети.
Безопасността непрекъснато се подобрява.
Да се лети е изключително безопасно.
Като казвам това, разбира се, не изключвам, че има трагични и шокиращи инциденти. Още повече затова, че са толкова редки.
Само тази година имаме някои много тежки катастрофи, които са силно объркващи, например загубата на MH370 и, разбира се, трагедията със сваления MH17.
Разбира се, ние се опитваме да се учим от инцидентите и да положим всички възможни усилия.
Но трябва да се каже, че летенето е най-безопасния начин на пътуване.
Хората могат да са сигурни в това.
Ясно се вижда по поведението им, че вярват, защото броят на пътниците е рекордно висок.
Последен въпрос - вие говорите на CAPA Asia Aviation & LCC Summit. Какво ще кажете и колко е важна тази вяра в индустрията на конференцията?
Няма да говорим за безопасност.
Имаме редица други сериозни теми.
Конференцията е насочена към предизвикателствата на търговското въздухоплаване от гледна точка на различните играчи.
От гледна точка на традиционните глобални превозвачи, нискобюджетните, превозвачите P2P.
Голямото послание е конвергенцията и хибридизацията в индустрията. Имаме голямо размиване на границите и разликите.
Много ще се говори за това как различните бизнес модели могат да бъдат използване, как се конкурират един от друг на много пазари, особено тук, в Азия.
Ще сравняваме бележките си.
Редица авиокомпании вдигат мизата като създават различни дружества, нискобюджетни, регионални авиокомпании, инвестиции в редовни, дълги полети.
Наистина виждаме как някои от нискобюджетните превозвачи се насочват към дългите международни полети и развиват успешно мрежови превозвачи. Например Air Asia Group, която е повече мрежов превозвач, като имаме предвид интеграцията на дългите полети на Air Asia с превозвачите на къси дестинации в региона.
Асоциацията на Тихоокеанските авиокомпании, AAPA, е базирана в Куала Лумпур, Малайзия, неправителствена организация, с членове - 16 компании от авиосектора в региона.
Основан през 1990, Центърът на информация за авиацията, CAPA, предоставя данни и анализи за индустрията. Има офиси в Сидни, Великобритания, Индия, САЩ, Сингапур.