Интервю на Норман Чен, NAB Private Wealth Advisory в студиото на Bloomberg в Хонконг.
Ако искате да станете милионер, както казват, най-добре е да сте били милиардер, който инвестира в авиокомпания. Тони Фернандес опровергава това твърдение.
Той успява да се справи много добре.
Но се появи Skymark - не е ли време за повече сливания и придобивания в авиосектора в Азия?
Да. Мисля, че авиоиндустрията в Азия преминава през корекция. Печалбите не са така високи, както преди.
Консолидацията е един начин да се насърчи производителността и печалбата.
Така че очаквам още сливания и придобивания в индустрията, повече консолидация.
Говорим за Qantas, нали? Не издържа на горещината.
Като говорите за консолидация, вярвате ли, че ще има стъпка назад към авиокомпании, които предоставят пълен пакет услуги или ще има повече бюджетни авиокомпании?
И двете категории ще трябва да работят повече. Но фул-сървиз авиокомпаниите ще имат трудности, ако нямат конкурентни предимства в някои региони.
Cathay се радва на много силен ръст от Хонгонг. Други авиокомпании може да изпитат затруднения, защото нямат подобни предимства.
Но има твърде много нискобюджетни авиокомпании. Това е факт. Може би Азия може да поеме само 3-4. Определено в Европа има два силни играчи - EasyJet и RyanAir. Когато всички тези трусове приключат, може да станат четири. Говорим за след 10г.
Има различни политики, Открито небе и т.н., които трябва да се въведат тук.
Да, азиатците имат твърде много евтини авиокомпании. Когато за последен път ходих в Малайзия, имаше пет различни авиокомпании за две седмици.
Така че може би има място за още консолидация в тази област.