Докато четете тази статия на Анита Исалска за Lonely Planet, по света ще са излетели хиляди самолета.
Сто години след първия пътнически полет през 1914, броят на пътниците по света се очаква да надхвърли 3,3 млрд. тази година.
65 милиарда души са летели със самолет през последните сто години.
По-евтин и по-достъпен, въздушният транспорт позволява по-лесно от всякога да се пътува дори до изолираните места по света.
Navigare necesse est vivere non est necesse.
1. Пътуването е живот, не лукс
Осем милиона души летят със самолет всеки ден затова идеята за пътуването като бягство е остаряла.
Препятствия като високи цени продължават да отпадат. За хората с възможности пътуването е вече начин на живот.
Бариери като чужди езици изчезват с поредното приложение за превод на смартфона.
Евтините полети дават възможност на хората да правят къси почивки през уикенда.
Възможността да се работи дистанционно освобождава милиони хора от бюрата им.
2. Международна фестивална треска
Все по-бързите и по-евтини полети позволяват на туристите да си направят глобален календар на събитията.
2014 бе рекордна за тези, които искаха да гледат спортни събития на живо, музикални фестивали и карнавали.
Бразилия посрещна един милион посетители за Световното по футбол, а на карнавала в Рио танцуваха над два милиона души.
40 хиляди фенове на музиката от 60 страни посетиха Сърбия на легендарния фестивал Exit, а концертите, бележещи завръщането на легенди предизвикаха наплив на летищата /например първият концерт на Кейт Буш в Лондон за последните години/.
Бумът в пътуванията с цел посещение на международно събитие се очаква да продължи в следващите години, заразявайки Хърватия, Единбург и Виетнам.
Галерия Разгледай
Галерия Разгледай
3. Полети на фантазията
Седалки, които се спускат напълно, храна, приготвена от майстори-готвачи, винени карти, достойни за френски ресторант..
Последните години показаха, че полетите със самолет стават още по-луксозни за пътници с по-големи възможности.
Но по-интересно от ръста в предлагането на луксозни услуги е бумът в нискобюджетните полети.
Нарастващата конкуренция кара авиокомпаниите да подобряват услугите в икономична класа.
4. Еволюцията на летищата
Образът на летищата като хаотични и безлични обществени места изчезва.
Пътниците вече могат да си починат в мини-джунгла на летището в Куала Лумпур или да четат в библиотеката на летище Шипхол в Амстердам.
Успехът на летищните спа-центрове и зелени пространства позволява добавянето на още повече развлечения на аерогарите по света: шиацу или басейн преди излитане, кой иска?
Футуристичните дизайни на летищата като проекта за космически дизайн в Мексико сити все още са модерни, но големият тренд е уникалното преживяване.
Изморените пътници все по-често са посрещани от произведения на изкуството при лентата с багажа или местни специалитети в чакалните.
5. Хотелите
Пътешествията започват от летището, затова пътниците искат нещо ново и в настаняването.
Защо да избереш стандартна хотелска стая, щом можеш да спиш на дърво /Лаос/ или в троянски кон /Белгия/.
Промяна в културата показва, че туристите ще бъдат по-взискателни в близките години.
6. Умно и устойчиво пътуване
Зеленият туризъм преживява възход.
Пътниците търсят устойчивост във всеки етап от ваканцията или командировката си.
70% от туристите очакват компаниите да показват ангажираност към околната среда и разглеждат под микроскоп туроператори, хотели, авиокомпании и ресторанти.
Пътниците са чувствителни към опазването на природата и все по-често питат доставчиците на туристически услуги какви са политиките им в тази област.
Хотелът има ли табела, с която ви моли да използвате отново хавлията, за да сте по-внимателни към околната среда?
Използва ли слънчева енергия, поема ли ангажименти към инвестиции в местни проекти, екскурзии, които не вредят силно на природата, поддържа ли връзки с благотворителни организации..?
7. Планирането на пътуването на длан
Геотагването стана норма.
Искате ресторант, красив плаж или музей до хотела, в който сте се настанили току-що?
Имате го.
С очилата на Google, вече сме на път да въведем увеличената реалност /AR/ в туризма, с препоръки, навигация и снимане с гласова команда.
Както и по-прости решения като добавянето на номерата на полетите в нашия онлайн календар, изпращащ ъпдейти до смартфона или таблета ни.
8. Удоволствието на откривателското пътуване
Днешните пътуващи хора избират хотели с wi-fi и сменят симкартите, за да остават свързани.
Някои мобилни мрежи предлагат роуминг пакети за повече страни, а отпадането на роуминга в страните от ЕС е горещо очаквано от европейските пътници през 2015.
Но всички залези в Instagram си имат цена.
Вече не можеш да избягаш от служебните си мейли, нито да се скриеш от любопитството на социалните мрежи.
Истинските бягства стават много високо ценени, а изолираните хотели ще направят липсата на телефонна линия, мрежа или интернет свое предимство.
9. Назад към информацията на място
Прегледът на онлайн ривютата се превърна във втора природа на пътешественика.
Но гладът за тайни местенца и местни кръчми предизвика търсене на лични препоръки.
Онлайн ривютата остават част от снаряжението на туристите, но местната препоръка – било от таксиметров шофьор или барман никога не е била толкова ценена, както сега.
10. Виртуално пътуване
Триумфалният марш на Google Streetview даде на хората, които обичат да пътуват поглед от пирамидите в Гиза до Ява и националните бордове по туризъм бързат да създадат виртуални пространства, за да привлекат повече гости.
Опасенията от едно бъдеще, в което пътниците ще сложат шлем на главата си, вместо да грабнат куфара и да излязат на пътя са неоснователни.
Надникването във виртуалния свят или проверката през Google Streetview отприщва още по-голямо желание за приключения и пътешествия.
Постиженията в транспорта и новите технологии оформиха глобална общност на търсачи на приключения и изследователи, които са по-упорити и любопитни откогато и да било досега.