Авиошоу

Събота от 16:00 часа
още

Азиатските авиокомпании пред Open Skies в ASEAN

08.09.2014 | 09:49
Азиатските авиокомпании пред Open Skies в ASEAN
Азиатските авиокомпании пред Open Skies в ASEAN

Над 300 бизнес лидери от Асоциацията на страните от ЮИ Азия, ASEAN се събраха в Сингапур на среща по проблемите на търговията и индустрията.

Двудневният форум, на 8 и 9 септември 2014 се провежда в хотел Four Seasons.

Интервю на Хаслинда Амин от Bloomberg с главния изпълнителен директор на Air Asia, Тони Фернандес.


 

ASEAN очаква единен пазар през 2015. Но въпросът е какво ще бъде отражението му в авиацията - ако има такова. Като имаме предвид, че секторът вече страда от свръхкапацитет.

 

Тони Фернандес, главен изпълнителен директор на Air Asia е при нас тази сутрин.

Проблемът със свръхкапацитета в Азия и единният пазар. Какво означава това?

Първо трябва да поправя Bloomberg за това, че разпространява тази идея за свръхкапацитет.

Ако вземете предвид, че две авиокомпании получават по-голямата част от поръчките, 60%, Air Asia и Lion. Балансът на поръчките е към китайския вътрешен пазар и подмяна на самолетите.

Така че в действителност няма свръхкапацитет.     

В ЮИ Азия живеят 700 млн души - два пъти повече, отколкото в Европа.

 

Но вие отказахте поръчки и вече има забавяне в доставките.

Ние поддържаме изключително висока скорост на растеж. Ние излязохме и искахме да завоюваме всичко. Да забием червеното си знаме на Air Asia навсякъде.

 

Твърде амбициозно

Ни най-малко.

Ние го направихме и сега вече можем да започнем да разширяваме мрежата, която изградихме и да се върнем към програмата за нормална експанзия

Което според мен става с Lion и останалите. Мисля, че имаше голямо заграбване на територии - Tiger, JetStars.. и другите. Сега според мен много от тях изчезнаха. Регионалните стремежи премитаха. Може би остават един-двама и няколко силни на вътрешни полети.

Така че всички се върнаха към нормален ръст.

Ние обаче сме фантастичен пазар.

Открито небе и икономическата общност на страните от ASEAN ще предизвика бум в пътуванията.

Авиокомпаниите като Air Asia скъсиха разстоянията в страните от ASEAN. Малките и средни компании започнаха трансгранична търговия.

Смятам, че колкото повече откритост има, толкова по-добре. Това е правилната посока.

Капиталът трябва да се насочи в правилната посока.

Би трябвало да научим това от Европа - дали са ни нужни 10 национални превозвачи. Дали са ни нужни 20 нискобюджетни превозвачи.

Надявам се, че с общността на ASEAN общата собственост ще се развие.

Смятам, че авиацията се разви много.

Lion е в Малайзия, Тайланд.

Ние сме в различни страни от ASEAN.

Tiger беше в различни страни от ASEAN.

Авиацията бе силно регулирана индустрия и тя показа пътя на интеграцията на страните от ASEAN.

Мисля, че следващата стъпка ще бъде общата собственост.

 

Като говорите за това, че сте на различни пазари - не само в ASEAN, но и в Индия - силно конкурентен пазар, където компании като Kingfisher изпаднаха - как се справяте?

Да се върнем на ASEAN.

Понеже имахме голям успех в тези страни - развихме се от 200 000 пътници до  51 млн - това ни даде мащаба и волята да влезем в Индия и да атакуваме този прекрасен пазар.

 

Но как печелите в момент, когато цените падат отново и отново?

Трябва да настъпи отрезвяване. Авиокомпаниите не могат да продължават да губят пари. Винаги сме казвали, че ще отидем в Индия, когато глупавият капитал си тръгне от там.

Голяма част от него излезе.

Мисля, че имаме много бизнес-ориентирано правителство.

Така че времето е подходящо.

 

Конкурентната среда в Индия - трудно ли ви е?

Има една много успешна авиокомпания, IndiGo. Другите са по-малки и се борят за оцеляване.

Индия е страна с 1 млрд души.

Ако съберем всички самолети в Индия - сигурно са 100-120. Това е нищо.

 

Но това не попречи на някои провали. Какво правите вие по различен начин? Как оцелявате на пазар като индийския?

Няма да ви кажа по Bloomberg, за да не разбере конкуренцията, но ние се борим яростно вече 13г.

Мисля, че вече сме повярвали в силите си, имаме позитивни кешови потоци, което е забележително. Втори самолет тръгва от следващата седмица, а след него третият, четвъртият, петият, шестият..

Аз съм умерен оптимист, че би трябвало да успеем да направим нещо много специално в Индия.

 

Но индустрията продължава да се либерализира. Правителството позволява на други превозвачи да се включат на пазара.

Вижте, ако искате да се конкурирате, трябва да го правите.

Аз съм първият поддръжник на либерализацията.

За либерализация съм, но пълна либерализация .

Новите индийски авиокомпании нямат право да се конкурират на международни пазари. Това поставя Indian Airlines в неблагоприятно положение - например - спрямо малайзийската Air Asia.

Така че не е проблем.

Но сега капиталът трябва да излезе и да каже дали това има смисъл.

За последните 10г. голяма част от капитала напусна страната. Нови капитали ще влязат в Индия само, ако знаят, че ще имат възвръщаемост.

Сексапилът и блясъкът на авиоиндустрията не винаги помагат.

Цялото интервю - във видеото.