Как да се справим с незаслужено негативна обратна връзка

От нас зависи дали ще бъдем жертва или ще разгърнем потенциала си

05.04.2015 | 13:52 Редактор:
Как да се справим с незаслужено негативна обратна връзка
Как да се справим с незаслужено негативна обратна връзка

Между 3 и 5% от негативната обратна връзка на работно място е заслужена, сочат данните от проучване сред 50 хиляди лидери, цитирано от Джак Зенгър в публикацията му за Forbes “Пет стъпки са преобръщане на лошия коучинг”.

Безполезната и разрушителна обратна връзка от мениджъра към подчинените му е сред източниците на стрес на работното място, подчертава Зенгър. Той допълва, че в много случаи мениджърските послания, насочени към корекция на поведението, са лошо организирани, представени и проведени под формата на коучинг.

Реализацията на работното място или кариерата заема съществено място в живота на много хора. Но дори и да не бленувате за изкачване по стълбицата на кариерния успех, отношенията на работно място имат значение.

Редица проучвания сочат, че загубата на работа е третото най-стресиращо събитие в живота на човек, след смъртта на близък и развода.

С оглед на този факт е разбираема и високата чувствителност при възприемането на незаслужено негативна обратна връзка или още критиката на служебното ни поведение.

Често обаче тази прекалена чувствителност по отношение на взаимоотношението с ръководните фактори в организацията са резултат от погрешни мисловни схеми и нагласи. Коригирането им би могло да намали стреса на работното място.

В публикация на бизнес блога на  Huffpost гуруто в областта на емоционалната интелигентност д-р Травис Брадбъри* се фокусира върху токсичните нагласи, които съсипват кариерата. И докато Брадбъри отбелязва предпоставките за изпитването на неудовлетвореност на работното място, въпреки полаганите усилия, в цитирания по-горе материал на Джак Зенгър за Forbes вниманието е насочено към последващото незаслужената обратна връзка взаимодействие с мениджмънта.

В списъка на Брадбъри на типичните токсични нагласи, които пречат на кариерното развитие попадат следните убеждения:


1. Съвършенство= Успех

Ако целта ви е постигане на съвършенство, то винаги ще се борите с натрапчивото усещане за неуспех и вместо да се наслаждавате на това, което сте постигнали, постоянно ще търсите в какво не сте успели.

2.  Съдбата ми е предопределена

Много хора се подлъгват да споделят нерационалното убеждение да смятат, че са обречени или на успех, или на провал. Брадбъри изтъква, че всеки е отговорен за собствената си съдба. Той също така подчертава, че понякога животът ни раздава трудни карти, друг път – напротив, но изцяло от нас зависи как ще ги изиграем.  

3. Аз „винаги” или „никога” (не) правя това

Няма такова нещо като „винаги” или „никога” в живота, категоричен е Брадбъри. Може да правите нещо често или да не го правите достатъчно, но изграждайки поведението си около термините на „винаги” или „никога” е форма на самосъжаление. Подобна нагласи ви кара да се мислите, че нямате контрол над себе си и никога няма да се промените.

4.  Ще успея, когато другите ме одобрят

Без значение какво мислят хората за вас във всеки един момент, едно е сигурно- вие никога не сте толкова добър или толкова лош, колкото казват. Не е възможно да изключите реакциите си за това, какво мислят хора за вас, но може да приемете мнението им за щипка сол. По този начин, без значение какво мислят хората за вас, самооценката ви ще се формира отвътре навън, а не обратно.

5.  Моето минало= Моето бъдеще

Повтарящи се провали могат да подкопаят самоувереността ви и да поставят под съмнение вярата, че ще постигнете по-добри резултати в бъдеще. В повечето случаи тези провали са резултат от поемането на рискове и опитите да постигнете нещо, което не е лесно. Просто поменете, че успехът е в умението ви да се издигате пред лицето на провала. Всичко, което си заслужава да бъде постигнато, включва и поемането на определени рискове и не може да си позволите минали провали  да блокират вярата в способността ви за успех.

6.   Моите емоции= Реалността

Перспективата на емоциите често изкривява реалността. Фокусирането върху собствените ни чувства много често е ограничаващо към многообразието на обкръжението и възпиращо разгръщането на потенциала.   

 

Още по темата

Взаимодействието в ежедневието и на работното място е факт. Затова и откритостта към мнението на другия е не просто жест на възпитание, но и показател за емоционална интелигентност и възможност за по-успешно общуване и разширяване  на собствените граници.

В този смисъл, преди да преживеете болезнено негативна обратна връзка от мениджмънта, помислете как да се справите с нея, а защо не и да я неутрализирате.

Джак Зенгър предлага в цитираният материал за Forbes свой списък от стъпки за справяне с незаслужена критика:

  • Не реагирайте веднага. Приемете, че ще има и следващи срещи, на които ще бъдете напълно подготвени, а защо не и вие да инициирате този следващ разговор. Затова, когато получите незаслужена критика, реагирайте възможно най-спокойно и уважително.
  • Приемете, че този, от когото идва обратната връзка, има добри намерения и иска да бъде полезен.
  • Уверете се, че напълно разбирате получената оценка, дори и тя да е незаслужено негативна. По този повод може да зададете уточняващи въпроси от рода на: „Бихте ли обяснили какво точно имате предвид, казвайки че….”
  • Определете убежденията, предположенията и нагласите на мениджмънта, които може да са в основата на негативната обратна връзка.
  • В своя защита може да изтъкнете какво се свършили добре по въпроса, по който сте получили критика; да признаете, къде според вас имате пропуски и да поискате съвет как да подобрите представянето си.

Зенгър подчертава, че много често след получаването на негативна обратна връзка, служителите вплитат ефекта от неудовлетворението в последващото си поведение. Затова той съветва да бъде прекъснат този кръг на транслиране на негативизъм. Дори и незаслужено оценени, не влизайте в ролята на жертва. Защитете уменията и вложените усилия без да влизате в конфликт.

В крайна сметка общуването е неизбежна част от ежедневието. Затова се постарайте да го правите добре.

*Д-р Травис Брадбъри, който е и съосновател на TalentSmart- един от водещите в световен мащаб разработчици на тестове за емоционална интелигентност и обучение