Рийд Хофман, съосновател на LinkedIn смята, че фрагментацията на интернет е опасно явление.
Коментарът му записа Ханс Никълс по време на конференцията DLD в Мюнхен, 18-20 януари 2015.
Хофман, който в момента е председател на борда на LinkedIn дава и прогнозата си за 2015.
При мен е Рийд Хофман, съосновател и изпълнителен председател на LinkedIn. Няма да стигнат дотам, че да твърдя, че LinkedIn е враг, защото вие определено сте конкурент в бизнес новините.
Вие създавате съдържание. Кажете ни как в момента доставчиците на съдържание виждат света? Как гледате и на Брюксел?
Първо - за доставчиците на съдържание. Смятам, че интернет е начинът, по който хората се информират.
Това са мрежове куратори, мрежови издатели..
Например сега в LinkedIn имаме програми, в които директори, бизнес лидери и др. могат да изградят своите аудитории, да насочат внимание към професионалните проблеми.
Като издателите на вестници едно време. Те казват - това са четирите истории, които трябва да прочетете.
Това го има, но имаме и друго. Например когато мениджърите на интернет проекти във Великобритания споделят една история, те ще я промотират към други интернет мениджъри в страната. Така вие използвате мрежовите технологии, за да получите високоревелантни новини за това как работите и учите.
По въпроса за отношението ни към Брюксел - важно е да сме ясни по две неща.
Първо, как защитавате и се грижите правилно за потребителите.
Как се уважават личните данни на хората, как им се предоставят правилните услуги, как се защитават данните, и други подобно.
Това са основателни проблеми.
Някой път се води битка между компаниите. Тя би трябвало да се реши от пазара, не от политическите сили. Така че много внимателно двете неща трябва да се отделят. Това е основната ни тревога.
Значи се тревожите, че Брюксел може да се намеси във всичко това и да се направи, че го прави с цел защита на данните, за мрежова неутралност или както го наричат. Но всъщност го правят с цел протекционизъм, така ли?
Това е тревожно, да. Проблемът е, че могат да успеят. Затова внимателно трябва да се следят тези неща и да не смесват.
Ние наистина трябва да защитаваме потребителите, да бъдем коректни с всички в Европа, по света, защото интернет е глобална технология и неговата фрагментация е опасна и лоша от гледна точка на потребителите.
Но имаме тенденция в политическите процеси да се казва - ето така искаме да бъде.
Така че, моля, оставете миналото в регулациите.
Това е опасно за новинарските услуги към потребителите.
Ако анализираме колко инвестират технологичните компании във Вашингтон - кога ще започнат да харчат за лобиране пред Брюксел?
Обикновено технологичните компании не правят.. Повечето компании от Силициевата долина са много зле с лобирането. Не могат да лобират във Вашингтон, както и в Брюксел.
Ние обикновено казваме - правим най-добрия възможен продукт, който работи глобално и много бавно и трудно разбираме как правилно да си говорим с правителството.
Какво искат от Вашингтон технологичните компании?
Ами, не знам дали е правилно да кажа, че искат да спечелят. Все още има нюанси, според които дизайнът на бъдещия интернет ще бъде още по-добър по отношение на неутралността. Част от причината въпросът с интернет неутралността да е важен е в това - как да направите платформа, на чиято база да изградите много приложения?
Ако всяко приложение е направено така, че първо да кликнете, за да го имате, да сключите сделка, за да го ползвате, тогава нивото на иновации ще падне главоломно.
Очаквате ли тази година Брюксел с стигне до неутралността на интернет? Или нещо подобно на това, което правят САЩ?
Надявам се. Би било добре. Не знам дали ще стане. Аз не правя големи кабелни сделки, не договарям оптика, не съм така близък до мрежовата неутралност на Брюксел.
По-близко съм до управление на данни, защита на лични данни, трансгранични услуги, защото LinkedIn е глобална услуга.
Но би било добре и за Европа, и за света, ако това стане.
В началото сме на 2015. Какво можем да очакваме от свързани технологичен свят?
Мисля, че ще видим продължаване на усъвършенстването на мрежи и пазари. Например хората сега научават за AirBNB. Той позволява да си изберете апартамент или стая от собственик. На практика всяка къща може да стане хотел.
Мисля, че ще има нови пазари.
Едно от нещата, които виждаме с навлизането на мобилните телефони е как се появи пазар за ремонт на автомобили, пазар за разхождане на кучета. Ще има още. Сега сме в началото. Ще има още.
Също така щи видим как финансовите услуги се променят от факта, че всички имаме мобилни телефони, какво ще означава това за идентичността, транзакциите, плащанията. Това ще се развие през 2015.