Защо днес е особено важно да си в естествен синхрон с промяната

Едно интервю за обучението, промяната и възприятието за успеха

24.09.2015 | 11:22 Редактор:
Защо днес е особено важно  да си в естествен синхрон с промяната
Защо днес е особено важно да си в естествен синхрон с промяната

Защо и егото, и интуицията имат важно значение при вземането на решенията?

Защо днес повече от всякога за бизнеса е най-важно да бъде в синхрон с промяната?

Защо нагласите за бизнеса и успеха в живота ще се променят все по-бързо в бъдеще?

Интервю с коучинг експертите Гергана Павлова и Пламен Петров от Equinox Partners

В много обучения фокусът пада върху засилването на егото и неговата проява - като например: „Как да успяваме – по-добре, по-бързо, по-ефективно?” В последно време скорост набират и друг тип обучения, насочени към преживяване на по-голямо благополучие и лично щастие, които включват елементи от различни философии, техники по медитация и т.н. Къде е истината според Вас по отношение на успеха- за личността, за бизнеса, за по-добрия живот?

Пламен: По времето, когато Римската Империя е в зенита си и се простира от Британия до Кавказ, един от нейните императори – Марк Аврелий – казва нещо, което вероятно не бихте очаквали от човека, който управлява почти целия съвременен свят по онова време, а именно: “Помни винаги, че от малко неща зависи да живееш щастливо”. Независимо дали състезанията по сравнителните и превъзходни степени на всякакви прилагателни са насочени към външния или вътрешния свят на човека, истински важните неща, които са в сърцевината, наистина биха могли да се изброят на пръстите на едната ръка. И те са различни за всеки, както са различни и отпечатъците от пръстите ни.

Гергана: Успехът е въпрос на индивидуално възприятие и дефиниция. Затова и за всеки човек или бизнес би работило нещо различно – като форма, дизайн или стратегия за успех. Истината, за мен, е в баланса и в същността. Същността на нещата, същността на човека, същността на предназначението и на бизнеса. И това е процесът за себе-реализация отвътре навън. Този процес рядко се случва на повърхността, макар и двете да са взаимно свързани, също както формата е свързана със съдържанието.

В последно време наблюдавам как много стари модели за правене на бизнес биват сериозно разклащани и дори “застрашени от изчезване”. Сякаш им се дава последен шанс да преосмислят моделите си на работа. Ако ли не – изчезват, стопяват се, умират. За да отворят място за новото – което произлиза от истинското и от същността и е тук, за да служи на повече хора и за по-дълго. Бизнесът на бъдещето изисква поемането на пълна отговорност в настоящето. А поемането на пълна отговорност е свързано с дълбокото осъзнаване на себе си и начина, по който сме свързани в единна система, а също и с предприемането на смели стъпки към утвърждаването на тази автентичност и свързаност. И това важи, както за личността, така и за организацията.

Его или Интуиция? Как да изберем в чий глас да се вслушаме при взимането на решения – за бизнеса и за живота ни?

Пламен: И егото, и интуицията заемат заслужено място във вътрешния ни мир и нашата работа не е толкова да изключваме едното за сметка на другото, а по-скоро да ги интегрираме в едно цяло. В работата си имаме специфичен процес на подравняване на различните източници на знание и мъдрост, които има във всеки един от нас, и в този процес човек може да достигне до търсените отговори именно чрез нивелиране на противоречащи си тези. Когато това се случи, усещането е като за нещо, което си идва на мястото. Нещо щраква. Без задължително за това да има и рационално обяснение защо.

И точно обратното – ако се опитаме да рационализираме прекалено много, може да се отдалечим от нашата истина. В тази връзка, има един много интересен експеримент, проведен от поведенческия икономист Дан Ариели. Той разделя семейни двойки в две групи – първата трябва да дадат поне 3 добри причини, заради които живеят с партньора си, а втората група трябвало да даде поне 10 причини. След това и двете групи са помолени да оценят по скалата от 1 до 10 качеството на тяхното взаимоотношение. Оказало се, че втората група (тази, която е трябвало да рационализира повече и да търси нови и нови добри причини за съвместното съжителство), оценява качеството на взаимоотношение по-ниско.

В този смисъл, хората сме много по-ирационални, отколкото си мислим, и Дан Ариели го доказва с много забавни изследвания в книгата си „Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions“. Друг автор – Даниел Канеман, който е и първият психолог, получил Нобелова награда за Икономика, също с много статистически валидни изследвания показва, че интуицията сама за себе си не винаги ни води в правилна посока, ако не я интегрираме и с другите източници на знание.

Гергана: Според мен ключът е в съзнателното ни участие в процеса на взимане на решенията и произтичащата от това отговорност, която е първо към нас самите, а след това и към другите. Всеки човек си има свои собствени начини и стратегии, чрез които прави своите избори и взима решения. Въпросът е доколко сме отговорни спрямо изборите, които правим и решенията, които взимаме. А да бъдем отговорни означава на първо място – да умеем да разпознаваме дали това е “моят истински отговор в този момент”. Или напротив, е “отговор назаем”, заради един или друг страх или нуждата да бъдем харесани или оценени от околните.

Действително няма нужда да изключваме едното за сметка на другото, когато вместо това бихме могли да ги интегрираме.

Защото всеки аспект от нас – в т.ч. духовният, емоционалният, рационалният и физическият – си има своето предназначение. Духовният елемент е дълбоко свързан с личната ни мисия и предназначение (аналог на бизнес мисията на организацията). Емоционалният елемент дава горивото, необходимо за реализирането на решението – как подхождаме към решението: “със страст” или “от страх”, с желание или с нежелание? Рационалният елемент пък ни позволява да видим многото възможни решения, от които впоследствие да изберем резонатното в момента. И физическият елемент, тялото – носи невъобразимо много информация и ако умеем да го слушаме, отговорите се появяват от само себе си.

Ако продължим с примерите – има изследвания, които сочат, че нашият съзнателен ум (или това, към което реферираме като “рационален ум”) може да обработва приблизително 40-50 бита информация в секунда. В същото време несъзнателният ни ум (понякога наричан “Телесен ум” или още “Интуитивен ум”) обработва приблизително 11 милиона бита информация в секунда. Освен това още даоистите от древността разпознават наличието на три вида мозък (или ум / интелект) – в главата, в сърцето и в корема. Факт, който учените през последните години установяват и доказват. Така че – въпросът не е “или, или”, а е по-скоро – “и”. И в това, което работи за съответния човек или бизнес.

Според проучване на Ernst & Young технологиите, предприемачеството и природните ресурси са три от шестте мегатенденции за развитието в бъдеще в световен мащаб. Това безспорно ще промени бизнесът и управлението, насочвайки вниманието към повече инициатива, прозрачност, отговорност и планиране. Как мислите, ще се променят ли по-бързо нагласите за успеха и постигането му с оглед на променящата се среда? Ще доминират ли краткосрочните цели в бъдеще?

Още по темата

Пламен: Безспорно нагласите към успеха ще се променят все по-бързо, особено когато виждаме прецеденти за милиардери на 25-30 години, каквито са основателите на Snapchat и Facebook в наши дни. Вече не е необходимо човек да е живял дълго и да има дългогодишен опит, за да има огромно въздействие върху света. На преден план излизат личностните качества, както и предприемаческата инициативност, която, както и показва самото проучване на Earnst & Young, помага на младите компании да имат около 10% по-висока възвращаемост на капитала в сравнение с установените компании на S&P 500 за определен период от време. Тази нова реалност отваря огромно пространство за все повече хора да поемат лична отговорност за бъдещето си и да управляват собствени компании.

Гергана: Средата понастоящем действително е много интересна. От една страна, това е среда “на бързи обороти”, на трансформациите и скоковете, на бързите решения и действието, на пробата и грешката – все характеристики, типични за дигитализираната и глобална икономика и за предприемаческия дух. От другата страна обаче, средата носи и усещането за притихналост, за нещо като затишие пред буря – което може и да е така необходимият ни зов за събуждане.

На мета ниво тенденциите, които забелязвам, са свързани с нужда от проявата на повече гъвкавост, прозорливост и откритост в общуването със заобикалящата ни среда – хора, общество и природа. Крайно време е да се замислим – както като индивиди, така и като човечество – за въздействието, което всеки от нас твори в света, и за качеството на това въздействие. Защото – повече от всякога – ни се дава ясно да разберем, че всички ние сме част от една система и състоянието на тази система е отговорност на всеки един от нас.

Всичко около нас говори за промяна – бързо-случваща се, постоянна и акселерирана промяна. А това, от своя страна, провокира към проявата именно на гъвкавост. Има нужда от промяна на моделите на мислене и възприятие, на разширяване на човешкото съзнание и на нашето отношение към себе си и другите. Промяна в начина ни на живот – така че да заживеем (отново) в синхрон със случващите се промени, а от там – и с природата. Тези теми са стари, колкото света – това не е ново. Новото обаче е, че се случват все по-бързо и сякаш ни подсказват, че “няма време”.

Метафорично казано – ако преди няколко години постигането на устойчивост и стабилност в бизнеса означаваше да устояваш на промените и да не се отклоняваш от курса, който си поел – то сега устойчивост все повече означава да умееш да танцуваш с промяната. Да носиш промяната. Да бъдеш тази промяна. Да бъдеш като сърфист –в синхрон с вълните. Това е бъдещето за бизнеса – в синхрон с вълните и в естествен синхрон с промяната. Ние го наричаме органично лидерство. Това за нас е лидерство от нов тип, който подкрепя бизнеса да заживее в синхрон с промените, като бъде тези промени – на човешко, процесно и бизнес ниво. Това изисква повече разбиране на човека – както на емоционално, духовно и ментално ниво, така и на начина, по който се свързваме помежду си – а също и разбиране за начина, по който всъщност функционират системите и организациите.

Какви са предимствата на коучинга (като продължителен процес на взаимодействие и подкрепа) в наши дни на фона на морето от информация, достъпна на един клик разстояние?

Пламен: Наличието на знания за това как се прави бизнес наистина е навсякъде. Но, както наличието на книги за здравословно хранене не променя факта, че в момента имаме най-широко разпространение на хора с надномерно тегло, в сравнение с предходните години – така и достъпното знание е само потенциална сила. То се превръща в действаща сила тогава, когато се прилага систематично, целенасочено и осъзнато. Коучингът е един от основните методи, които през последните години бързо и устойчиво се използват именно за привеждане на потенциалната сила в действаща. В нашата практика обикновено започваме с тримесечни коучинг ангажименти, но все по-често виждаме как личностното и бизнес израстване се случват още по-динамично и трансформиращо, когато се работи дългосрочно и с отворен край.

Гергана: Действително има много знание и указания навсякъде около нас – за това как да живеем живота си по-добре, как да бъдем лидери, как да комуникираме или презентираме по-успешно. Това знание е колективната мъдрост, събирана и предавана от хората преди нас, по време на нас или пък след нас – и тя би могла да бъде много полезна.

В същото това време обаче, има само един единствен като мен или като вас. Това, което работи за друг, може и да не работи за вас. И обратно. Ключовото предимство на коучинга е именно в това – че отчита вашата уникалност и ви стимулира да се свържете със собственото знание, собствените отговори и собствената мъдрост. Да откриете или създадете собствените методи, техники или стратегии – и в действителност да реализирате това, което желаете. Накратко, вие самите да бъдете създателите, творците на собствения си живот или бизнес.

Вие прилагате арт техники в коучинг обученията си. Как това променя/формира нагласи и помага за изграждането на ключови компетенции?

Пламен: Да, използваме танго и много различни арт техники, за да стимулираме цялостното себеизразяване на участниците в нашите обучения. Използването на различни образи и метафори подпомага отприщването на много креативни процеси у хората, което е по-трудно да се случи на бюро с електронни таблици или шаблонирани презентации. И тази нова креативност се използва именно за задачите, които чакат да бъдат решени на компютъра. Както архитектите и индустриалните инженери черпят вдъхновение от природата за решаване на техническите си задания, така в нашите обучения хората често черпят вдъхновение от арт игрите, при които танцуват, рисуват, създават рими, влизат в приказни роли за кратко време и след това се връщат към реалността с нови и работещи осъзнавания по своите актуални теми. Разбира се, арт техниките са само част от цялото. Това, което ги прави особено ефективни, са последващите рефлексии и фасилитации, които стимулират, както индивидуалните осъзнавания, така и ученето от мъдростта на групата.

Гергана: С арт техниките стимулираме човек да отключи творческите си заложби и ресурси – своята креативност, гъвкавост, иновативност и критическо мислене. Креативността като съзидателна сила е заложена у всеки човек и именно тя играе ключова роля в контекста на иновациите, при взимането на стратегически решения, за управление на бизнеса в условия на промяна, в системното мислене и лидерството.

В обучението ни по коучинг Intunity Coaches откриваме най-голямо поле за прилагането на арт техники. И то е с цел да стимулираме разширяването на съзнанието у участниците. За да могат те да излязат извън комфортната си зона. Да преминат от полето на “знанието” в полето на “незнанието” – за да прегърнат различното, непознатото, новото. А от там и да се предизвикват да излязат от “формата”, да разчупят статуквото, да видят себе си и другите от различна перспектива. И да осъзнаят, че всички ние сме творци и че творчеството е един непрестанен процес – независимо дали това касае собствения ни живот или бизнес. Поредното издание на коучинг програмата Intunity Coaches започва на 16 октомври.