Gripen предлага пакет за индустриално сътрудничество
Авиошоу 4 октомври 2015
07.10.2015 | 10:00
Коментар за финансовите условия на офертата към България на Даниел Боестад, вицепрезидент за Gripen в SAAB Technologies, както и на пилота Ханс Ейнарт - ръководител на полетните тестове в SAAB и Анна Густавсон от програмата за тестове на Gripen за техническите параметри на самолетите в Авиошоу с Александър Богоявленски.
Още по темата
Даниел Боестад: Следващото поколение на Грипен ще има по-голям двигател, който дава по-голяма производителност. Той ще има и новото поколение радари E-scan, които ни дават възможност да засичаме обекти на по-голямо разстояние, както и такива, разработени със стелт технологии. В разработката на Грипен използваме модулното развитие, така че е много лесно да се добавят нови възможности и способности в системата. Структурата на авиониката също е разработена така, че да позволява текущото усъвършенстване на самолета. Всички подобрения могат да бъдат имплементирани много бързо, което е сериозно предимство.
Винаги договаряме и пакет за индустриално сътрудничество, който също представлява сериозен интерес за клиентите на програмата, защото дава възможност за трансфер на технологии от Швеция към страната-клиент.”
Шведските ВВС бяха едни от първите, които възприеха използването на т.нар. дейталинкс /свързани данни/, при това още през 1950-те години. Тогава тази технология се използваше в едни по-стари самолети, наречени Дракен. По това време те бяха много тайни, защото никой друг не ги използваше. Сега обаче всички използват мрежовата свързаност. При нас обаче, още от самото начало, Грипен разполагаше с една от най-модерните системи за трансфер на данни, която свързва самолетите и им позволява да обменят много и ключова информация. Това означава, че като пилот на Грипен, ти имаш много по-широк кръгозор от тези на останалите самолети. Можеш да действаш по-независимо, но в същото време да споделяш общата картина на ситуацията.
Още по темата
Споменахме България и знаем, че страната все още се намира в един дълъг и проточил се процес на избор и внедряване на нов изтребител, който в момента е замразен. Въпреки това, рано или късно ще трябва да купим нови изтребители. Какво би било конкурентното предложение от страна на СААБ и Грипен към България? Какви предимства и ползи могат да извлекат българските ВВС от покупката на самолети Грипен?
Даниел Боестад: На първо място, в рамките на един такъв пакет получавате най-ефективния и най-модерния самолет в света днес. Но ние можем да предложим и финансов пакет в рамките на сделката - отложени плащания или плащания в рамките на определен период от време. И това е нещо, което сме правили и с други страни. Това помага, както за усвояването на бюджета, така и на Министерството на финансите да пресметне колко биха били разходите за военновъздушните сили през следващите 10 години. Това е уникалната конструкция, която ние можем да предложим. Това е свързано и с увеличеното партньорство между държавите, което би довело до допълнителни предимства и ползи.
Това е пакетното ни предложение. Отбелязахте и регионалния аспект или аспектът по отношение на НАТО и аз мисля, че ние вече имаме доста Грипен-и в региона, както вече споменах Чехия, Унгария, а сега и Словакия преговаря с шведското правителство за нови изтребители. Така че имаме един нарастващ Грипен-Клуб в Централна и Източна Европа. Виждаме и други страни, които проявяват интерес, като Хърватия, които трябва да модернизират изтребителната си флота. Аз мисля, че България може много добре се впише в този клуб, защото това е един клуб на бъдещето. Грипен ще е тук още много години, а България може да извлече сериозни ползи, като бъде част от този клуб - тренинг, развитие на персонала, тактически предимства и т.н., заедно със своите партньори. Но и участието в един по-широк клуб би намалило разходите.