Денят ON AIR

Всеки делник от 19:15 часа
още

Защо е по-скъпо да купиш боен самолет втора ръка?

Коментар на Александър Богоявленски

02.10.2015 | 19:10 Редактор:
Защо е по-скъпо да купиш боен самолет втора ръка?
Защо е по-скъпо да купиш боен самолет втора ръка?

България е достатъчно бедна държава, за да не може да се позволи лукса да си позволи нещо, което втора ръка, защото в дългосрочен план ще излезе много по-скъпо, каза Александър Богоявленски в предаването Денят ON AIR с Веселин Дремджиев.

„Говорим за поне една ескадрила от поне 10 самолета. Не купуваме само самолети, а цяла система, една дългосрочна обвързаност с фирмата-производител, с държавата, от която идват машините. Плюс обучение с тренажори, трансфер на технологии и т.н. Затова са  толкова скъпи тези договори“, каза Богоявленски, водещ на предаването Авиошоу.

Според него подадената и по-късно оттеглена оставка на командира на Военновъздушните сили ген. Румен Радев е показателна за състоянието, в което се намират ВВС.

„Генерал Радев е много голям експерт и оценката на такива хора трябва да се взема под внимание, когато се търси решение за бъдещето на българските ВВС“.

Богоявленски обясни защо бъдещето на българските ВВС не е свързано с руските самолети:

„По ред обективни причини. Като започнем с партньорството в НАТО и завършим с много други показатели, по които т е просто не могат да бъдат сертифицирани по стандартите на НАТО“.

 

Какъв е възможният избор пред България

  • Gripen, който се обърна пръв към искането на България, изпратено преди 15г.
  • Eurofighter, изтребител на въоръжение над 15г в редица европейски държави.
  • Dassault-Rafale, оферта, която още се обсъжда – самолетът вече се изнася например в Индия.
  • Преди 15г. на масата беше и офертата на Boeing за F-18. Скъпа машина, но на много високо тактическо ниво, с която разполагат ВВС на много напреднали държави като САЩ, Австралия, Великобритания и др.
  • Lockheed Martin, които предложиха да купим и по-стари изтребители. Това бе дълго време въпрос на коментари. Става въпрос за F-16 – от белгийските ВВС, после Турция, Гърция и т.н.

"Трудно е да определим какъв самолет да се купи и е трудно да го направим ние. Решението не трябва да бъде чисто политическо. Няма как да се избегне този елемент, но той не трябва да има водещата тежест, тъй като става дума за обвързване с много дългосрочна тежест и със съвременна технология, от която зависи бъдещето на отбраната ни, а ВВС е нейният гръбнак.

Това решение не се взима на шега, но за 15г. много пъти можеше да бъде взето", каза Богоявленски.

Още по темата

Охраната от самолети на НАТО

Наемането на самолети е свързано с наемане на екипажи и цялостното оборудване. Лизингови схеми е обвързване, което може да се направи с всяка покупка, но тя е предмет на договаряне между държавите, обясни още Богоявленски в разговора с Веселин Дрежмджиев на 1 октомври 2015.

 

Авиошоу ще представи продуктите, които предлагат тези водещи пет производители в следващите седмици.