Познаваме ли достатъчно добре правата си на онлайн потребители?
Има ли полза от спама и как Sony Pictures и редица политици в САЩ се възползваха от една хакерска атака?
Мнение по тези въпроси сподели за сайта на Bulgaria On Air, bgonair.bg експертът по дигитален маркетинг Борис Луканов.
Г-н Луканов, чувствителни ли сме в България на тема опазване на личните данни?
От една страна, уж сме много чувствителни, от друга обаче, струва ми се, че голяма част от обществото ни някак си съвсем безропотно, дори със скрито, а понякога открито одобрение приема мерки, ограничаващи гражданските ни свободи в Мрежата, примирява се с възможностите за подслушване и навлизане в личното ни пространство, които имат службите, при това почти безконтролно…в името на цели, “опаковани“ като борба с престъпността, тероризма, педофилията или детската порнография.
До голяма степен ни липсва и елементарна техническа компютърна грамотност по отношение на това как да се предпазим от кражба на лични данни, инфектиране на компютъра или смартфона ни от злонамерен софтуер (бил той spyware, malware или adware), запазването на анонимността ни в интернет,до колкото е възможно.
Самият аз споделям доста лична информация за себе си в социалните мрежи и вярвам, че днес в ерата на мощно развиващите се дигитални технологии пълна анонимност в интернет не може да има. Но вярвам също така, че единствено и само аз съм този, който трябва да решава какво, къде и до каква степен ще споделя за себе си в интернет.
И в тази връзка, ако се върна на въпроса ви за криптирането – да, за нас, обикновените потребители в Мрежата, то е от изключително значение, за опазване на личната ни онлайн комуникация и анонимността ни в мрежата.
Затова е препоръчително човек да има познания, относно ползването на GnuPG - криптираща програма за електронната ни поща – при нея се използват алгоритми за криптиране с публичен и частен ключ); Pidgin- месинджър клиент, който осигурява криптиране на комуникацията чрез Off-The-Record (OTR) плъгин; Tor мрежата, която изгражда множество „тунели“ на принципа на Proxy сървърите и криптира информацията при сърфиране в интернет, TAILS, VPN приложения и доста други подобни, абсолютно безплатни програми с отворен код.
Трябва ли да има санкции за спам?
Всъщност и сега има санкции за спам, законът за електронната търговия урежда този въпрос.
КЗП има право да налага глоби до 4000 лв. за изпращане на „непоискани търговски съобщения“, с други думи – спам.
Личното ми мнение е, че не бива да се прекалява в тази посока. Да, всички се изнервяме всеки път, когато видим мейлите си, препълнени със спам. Но в същото време забелязвам, че този гняв се „изражда“ у някои колеги в някакъв стремеж към пълен „мейл
стерилитет“, ако мога така да се изразя. В крайна сметка, имаме телефонен номер, за да ни се обаждат, имаме пощенски адрес, за да ни пращат писма, имаме мейл, за да получаваме електронни съобщения. Нерядко се случва да получавам и масови мейли, които са ми полезни, които са свързани със сферите, които се интересувам.
Но разбира се, некадърните по отношение на директния/мейл маркетинг и особено нахалните компании-спамъри трябва да получат своя урок, защото в крайна сметка вредят на целия бранш, който се занимава с онлайн бизнес. Освен глобите, много добре работят анти-спам функциите в Gmail например. Веднъж попаднал един подател в спам папката, няма излизане. А ако повече хора, означат дадено НТС от даден подател като спам, Google “black-list-ва“ целия домейн на подателя.
Друг аспект от този въпрос мен повече ме дразни – че големи компании, разполагащи поради своята специфична дейност със сериозни масиви мейли/бази данни на свои клиенти, ги продават на трети страни, и то без разрешението и знанието на клиентите, които са им се доверили. За съжаление, това трудно се доказва. Но дори и да не се стигне до формално наказание, най-негативната санкция за подобни недобросъвестни компании, е загубата на доверието от страна на потребителите. А това е по-тежко последствие за тях и техния бизнес и от най-солената глоба.
Как ще коментирате изтичането на лична информация и онлайн комуникация на служители на Sony Pictures? PR акция ли беше хакерската атака?
За мен лично беше много повече от ПР акция. Въпреки, че ФБР официално обяви, че няма съмнения откъде е дошла атаката. Доказателствата им доста издишат. А и не вярвам от компанията да не са си взели поука по отношение сигурността след онзи мега скандал около хакването на PlayStation преди 4 години и още 1-2 опита с по-малко мащаби след това.
Целият този шум около „севернокорейските“ хакерски атаки срещу Sony имаше няколко ефекта.
Първо, един посредствен, макар и приятен за гледане филм, какъвто е „Интервюто“ стана световно известен за една нощ и донесе над 30 млн. долара приходи само от онлайн продажби за няколко дни (плюс около 5 млн. от лимитираната премиера по кината), при това само в САЩ (ако Sony се бяха престрашили да пуснат филма онлайн за целия свят, печалбите им щяха да са в пъти по-високи). Но и без да правят това, те за по-малко от месец почти си върнаха вложените във филма средства от 44 млн. долара, да не говорим за „добавената ПР стойност“.
Второ, този сценарий беше изгоден за администрацията на САЩ отново да отклони
вниманието на гражданите от вътрешните проблеми към „заплахата“, идваща от Северна Корея. Съвсем наскоро даже се появи информация, че вероятно може да са замесени и руски хакери. Точно в момента, когато руско-американските отношения доста охладняха… И така президентът Обама плюс един куп политици от всякакъв ранг го използваха умело, за да си направят допълнително позитивен патриотичен ПР.
И трето, което може би е най-опасно, всичко това беше повод и конгресмени, и корпорациите в Холивуд за пореден път да
повдигнат въпросите за налагане на по-сериозен контрол върху интернет и за още по-здраво затягане на мерките за борба с пиратството. Всичко това несъмнено крие огромни рискове за свободата и неутралността на Мрежата и правата на гражданите.
*** Борис Луканов е експерт по маркетинг, реклама, връзки с обществеността, комуникации и медии. Заемал е мениджърски позиции в агенции за ПР, реклама и криейтив, сред които „IntelDAY Solutions”, LagOS Design”, „IDEA International” и др. Бил е лектор по „Публични комуникации“ към Пакта за стабилност в Югоизточна Европа, има сериозен опит и в журналистиката. Повече от година е ръководил отдел "Нови медии" на БНТ. Съосновател на ITraining - компания за IT обучение, основно в сферата на Microsoft технологиите.
Сред основателите е на „Електронна граница“ България и активен участник в протестите срещу ACTA и промените в ЗЕС, разширяващи правата на службите за подслушване и достъпа им до личните данни и интернет комуникацията на гражданите.
Занимава се активно с уеб маркетинг, social media маркетинг и Уеб 2.0 комуникации; активен блогър. Има и собствена консултанска агенция – Marketing Creative Lab.
Бил е лектор на едни от най-авторитетните събития за дигитален маркетинг в България - WEBIT, SocialMe Workshops, K2Web, Интернет маркетинг с нулев бюджет и др. Лектор и ментор в "Аз мога - тук и сега" - национална академия по Информационни технологии за ученици. Член на журито на най-авторитетния български уеб конкурс "БГ Сайт". Сетифициран Google AdWords експерт и Inbound Marketing експерт.
Интересите му са насочени към ъндърграунд музиката и субкултурата като цяло, киното, театъра, модерния дизайн, технологиите и иновациите, психологията, литературата, свободата в интернет и хакерската етика, екологията, политиката, пиратските идеи, английския футбол и Дзен философията.
Mail: me@borisloukanov.com
Twitter: az_sum