Япония се нуждае от повече странни хора в стартъпите: Маеда
09.12.2014 | 11:14
Интервю в Токио на Шери Ан от Bloomberg с Хиро Маеда, управляващ партньор в Beenos.
Beenos, основана в Токио през 1999, пуска през 2000 мобилно приложение за е-търговия за NTT DoCoMo, от 2004 е на Токийската борса и през 2006 купува Defactostandard.
През 2009 основава Shop Airlines America Inc. и се превръща в холдингова компания под името njetprice.com.
От 2012, под името Beenos Partners започва да инвестира в американски стартъпи.
От 2013 инвестират в стартъпи в развиващите се пазари и мести седалището на дъщерната си компания за Азия в Сингапур.
През 2014 променя името си на Beenos Inc. с обяснението, че "искаме да сме като пчели и да създадем Платформата за хората, свързваща предприемачи, бизнеси, хора и продукти".
Още по темата
Хиро, вие сте тук от 4г., инвестирате в над 400 стартъпа. Какво търсите, когато влагате парите си в една компания?
Търсим основателите, търсим силно убеждение, голяма цел, силна устойчивост, много силни аналитични умения, защото трябва да се проучват пазарите, служителите, продуктите, клиентите им, голяма гъвкавост.
Адаптивността е важна, защото пазарът е променлив. Компаниите се променят.
Вие търсите хората зад компаниите - има ли достатъчно такива хора тук, в Япония?
Да, виждам доста.
За съжаление, поради културата ни мнозина от тях отиват в големите компании, на управленски постове.
Вие инвестирате не само тук, в Япония, но и в САЩ. Каква е разликата между японски и американски стартъп?
Разликата е основно в съпорт-системите и мрежите. САЩ са малко по-напред като разходи за рисков капитал в сравнение с Япония. Силната конкуренция сред инвеститорите ги прави - или по-скоро ги кара - да търсят повече добавена стойност, да подкрепят по-силно предприемачите.
Това за съжаление липсва в Япония.
Това може ли е да е плюс? Понеже има по-малка конкуренция тук, не е ли по-лесно да направиш стартъп?
Да. По-малко конкуренция е добре дошло за предприемачите, защото няма да се тревожите, че някой ще ви открадне идеята и пазара.
Има по-малко конкуренция и за кадрите. Така че е сравнително по-лесно да се наемат разработчици и бизнесмени в сравнение със Силициевата долина.
Освен това Япония е страхотен пазар.
Има ли повече хора в Япония, които поемат този риск? Виждате ли промени?
Да, малки, но се откриват.
Виждаме малки сигнали. Все повече хора напускат директорските си постове в големите компании и основават компании.
Според мен голяма част от това бе предизвикано от земетресението преди няколко години. Мнозина решиха, че е крайно наложително да направят нещо.
Мисля, че нещата се размърдват.
Смятате ли, че правителството трябва да подкрепя повече стартъпите?
Винаги е добре, когато правителството помага повече. Но в края на краищата е по-добре просто да не се меси. Да не пречи.
Има един план на правителството за насърчаване на венчър капитала - мисля, че не бива да регулират тази индустрия. Това ще влоши нещата.
Коя е била най-добрата ви инвестиция и защо компанията успя?
Най-добрата ми инвестиция в Япония бе в компания за е-търговия.
Основната причина за успеха им е фактът, че са ориентирани към клиента.
Поддържат много близка връзка с клиентите си, изградили са продукт според нуждите на клиента и стартираха компанията в точния момент.
Колко средно инвестирате в стартъп?
Зависи. В началото инвестирах почти всеки ден и поне на два дни веднъж, но след като компаниите узряха, разредих - до веднъж седмично или веднъж месечно, дори веднъж годишно.
Влагаме по 50-100 000 долара.
Лесно ли е да дадеш тези пари на хората, когато се нуждаят, в точния момент?
Да. .. Зависи. Според броя на инвеститорите в Япония, а те са малко, конкуренцията е минимална.
Затова доста инвеститори в Япония не бързат да вземат решения. Което може да не е добре.
Какво бихте искали да стане в Япония, за да може нейната стартъп сцена да се засили?
Разнообразие. Ние сме много хомогенна нация и ни трябват повече странни хора. Би било чудесно.