fallback

Пьотр Уфнал: Технологиите дават възможност за едновременно информиране през различни канали

Какво е мястото на специализираните медии на пазара- интервю с мениджъра продажби за ЦИЕ на АФП

18.05.2014 | 10:26 Автор: Мариета Иванова

Технологиите дават възможност за едновременно информиране през различни канали. Това е т.нар. ефект „мултискрийнинг”, при който потребителят достига до информацията, докато гледа телевизия и сърфира в интернет през мобилно устройство, заяви в интервю за Bulgaria On Air мениджърът „Продажби” на АФП за Централна и Източна Европа Пьотр Уфнал*.  

С него разговаря Силвия Грозева:

Как виждате развитието на медийните пазари в Източна Европа и на Балканите, за които отговаряте в АФП?

Пьотр Уфнал: Това е едновременно труден и лесен въпрос. Пазарите, на които работя, заемат голям регион - от Балтийските страни- на север, през страните от Централна Европа като Полша и Чехия, Словакия, през страните от бивша Югославия, до България.

Ситуацията на медийния пазар в тези страни очевидно се различава според икономическата ситуация в тях и от големината на икономиките.

Сред тези 11-12 страни, за които отговарям, Полша е най-голямата, с 30 милиона жители, следвана от Чехия и 10 милиона потребители, и Естония - 1,4 милиона. Оттук и потенциалът варира според икономическите и демографски фактори.

За АФП всеки пазар е добър. Ние сме доставчици на новини, снимки, видео, мултимедийни продукти за всички медии. Ние продаваме информационни услуги на 6 езика, видео на много езици и във всички страни, които споменах, имаме клиенти, които купуват - както текстови услуги, на френски, немски или английски, така и видео или снимки.   Кой е най-големият ви конкурент на Източноевропейските пазари?   Пьотр Уфнал: Естествено, това е Reuters, наред с Associated Press. Ние се състезаваме и с германската агенция Deutsche Presse-Agentur. Това са конкурентите ни.

Сега медийният пазар се променя толкова бързо, че се изправяме пред конкуренцията на местните агенции или на други, които работят в много страни от Европа. Най-добрият пример е германската DPA или руската Интерфакс, които са също активни в Източна Европа.   Какво мислите за гражданите като журналисти? Социалните медии ще станат ли конкуренти на традиционните медии? Какво показва вашият опит.

Още по темата

Пьотр Уфнал: Опитът ми показва, че наистина, пазарът става все по-сложен. В известен смисъл, защото традиционното разделение между доставчиците на информация като традиционните медии и потребителите на информация вече не е валидно. Това - благодарение на социалните медии.

Гражданската журналистика няма да е никога конкурентна на една информационна агенция. Защо ли? Защото ние имаме зад гърба си цяла професия и ноу-хау, много сложна технология. Докато гражданите си имат компютри. Те могат да предоставят много ценна информация, но вие сте професионалисти в медиите и знаете, че този тип информация изисква да бъде много внимателно проверена.   Какво е предизвикателството и има ли предизвикателство в цифровите технологии?   Пьотр Уфнал: Трябва да ги приемем. Това е винаги едно предизвикателство, но и средство, което ни позволява да се адаптираме и развиваме на пазара.

Още по темата

Знаете ли, целият си професионален живот съм прекарал в медиите, и в АФП -почти 30 години. Познавам перфектно света на медиите, от времето когато нямаше интернет, мобилен телефон и дори факс.

АФП, както всички световни медии, се адаптира към новата технология.

Технологията е предизвикателство, защото трябва да работиш още по-бързо. Нашите клиенти вече не ни питат дали ще има дадена снимка от дадено събитие, а кога ще е публикувана.

Трябва да можеш да реагираш бързо и да използваш технологиите, за да пуснеш новината или снимката възможно най-бързо. АФП е голям доставчик на съдържание и спортни снимки. Когато има важен мач като Световното по футбол, когато вкарат гол, за две минути вече има снимка до другия край на света. Толкова бързо става.

Информацията, образът минава към изключително висока скорост.   Спортът ли е вече приоритет на АФП?  

Пьотр Уфнал: Това е един от приоритетите. Защото отговаря на нуждите на клиентите ни, защото сме тук заради клиентите и ако те поискат спортни снимки, ние трябва да им ги доставим.

Разбира се, не забравяме другите сегменти на пазара, но спортът е един от приоритетите ни - снимки, видео и текст.   Работите в много стара агенция, основана е през 19 век. Какво ще стане с медиите според вас в 21 век - с големите като вашата и с по-младите като нашата, предвид нужните на клиента? Как ще се развиват те - като по-общи медии или ще се търси ниша - при вас например спорт, или при нас - финанси? Как виждате медиите в 21 век?

Пьотр Уфнал: Сигурен съм, че има място за всички. Защото новите технологии, за които стана дума, дават възможност на хората да консумират още повече медийни продукти. Сега сме свидетели на това, което наричаме "мултискрийнинг" - потребителят гледа телевизия, но поглежда същевременно мейла си и страница във фейсбук. Телевизорът е пред очите му, а до него има таблет и телефон.

За мен, като човек на възраст вече, това е невероятно, но това е факт.

Така че има място за всички.

Уверен съм във възможностите на големите медии като АФП, Reuters,  AP, защото потребителят има нужда от информация - преди всичко надеждна, добре подбрана и редактирана.

Що се отнася за националните телевизии или специализираните канали, това е пазарна ниша, която има нужда да се експлоатира и вашите зрители имат нужда и разчитат на вас, за да получат пълна, сигурна и добре подготвена информация, която отговаря на техните нужди.

* Пьотр Уфнал е журналист с 30-годишен стаж в информационната журналистика. Той е поляк, който помни напрежението от 80-те, когато „Солидарност” събуди Европа, преди да падне Берлинската стена. Говорил е с Лех Валенса, помни Карол Войтила отпреди да стане Папа и говори повече от два славянски езика, наред с английски и задължителния френски, защото работи за АФП. Като мениджър „Продажби” за АФП той отговаря за страните от Централна и Източна Европа.

 

fallback
Още от Свят
fallback