Какво е мястото на социалните мрежи на медийния пазар във Франция?

Интервю на Александър Богоявленски с Жил Брюно, директор на дигитално издание на френския Liberation

17.05.2014 | 12:30 Редактор:
Какво е мястото на социалните мрежи на медийния пазар във Франция?
Какво е мястото на социалните мрежи на медийния пазар във Франция?

Представители на медии от 14 франкофонски държави се срещнаха в началото на май в Белгия, за да представят своята гледна точка и дискутират темата за това „Доколко свободна е журналистиката в Европа“* и пред какви предизвикателства са изправени медиите и журналистите на континента. Дискусиите се проведоха в рамките на 33-я ежегоден конгрес на Съюза на журналистическите клубове от Франция и франкофонските страни в Лиеж. Организацията си поставя за цел да фокусира вниманието върху актуалните проблеми на журналистическата професия и търси решения, като ги представя за разглеждане пред влиятелни национални и европейски институции.

В рамките на форума беше обсъдена и темата за нарастващия брой самоубийства сред работещите в медиите. "Самоубийствената криза“ сред журналистите във Франция е провокирана основно от нарастващия професионален стрес и необходимостта от постоянно надбягване с изискванията и критериите за работа и все по-активното навлизане на иновативни технологии в професията.

За мястото на новите технологии в медийната битка за рейтинги Александър Богоявленски**  разговаря с Жил Брюно, директор на дигиталното издание на френския Liberation.


Как се отнасят журналистите към новите технологии? Има ли съпротива?
 
Жил Брюно, директор на дигитално издание Liberation: Да, има голяма съпротива сред някои журналисти срещу приемането на новите технологии. Трудно ми е да ви дам цифри, но всички вестници в момента, всички големи медии обучават журналистите си да използват нови технологии, защото знаят, че трябва абсолютно да ги владеят, за да бъдат конкурентни с новите медии.
 
Аудиторията на кого вярва? На онлайн медиите или на традиционните?
 
Жил Брюно: Традиционните медии се радват на най-голямото доверие на широката публика. Но онлайн медиите все повече печелят доверието на публиката.
 
Какво е значението на социалните медии?
 
Жил Брюно: Зависи за какво - за информация или за разпространение на информацията?
 
За бъдещето на журналистиката като цяло.
 

Жил Брюно: От социалните медии във Франция журналистите използват най-много Twitter. Той се превръща в средство, които не се използва много от широката публика, но силно е използвано от професионалистите. Не можем да кажем, че в това отношение имаме закъснение.
 
Кои от групите с най-голямо влияние използват социалните медии?
 
Жил Брюно: Всички могат да използват социалните медии. Всеки има право на това. Вярно е, че широката публика не използва толкова много Twitter, а Facebook.

Как френската аудитория възприема новите медии?
 
Жил Брюно: Новите медии се използват страшно много през мобилните телефони. Има огромен ръст на аудиторията, която използва мобилни телефони - било през мобилни сайтове или чрез приложения. Има все повече аудитория, която се гради чрез телефон.
Например аудиторията на вестник Le Monde най-вече е през телефон.
 
Съществува ли феноменът на т.нар. втори екран?
 
Жил Брюно: Да, разбира се, смарт ТВ. Днес всички големи новинарски емисии се излъчват с малък хаш таг.

*Журналистическите клубове започват да се появяват в САЩ през 19 в., където отварят в почти всички големи градове. В Европа се появяват най-напред от Лондон, но едва век по-късно - във Франция.

Съюзът на журналистическите клубове на франкофонските държави /UCPF/ е основан през 1974, по инициатива на двама бретонски журналисти, Серж Берту /Europe 1/ и Марсел Льоген /AFP/. В сегашния си вид и със седалище Париж UCPF съществува от 1979. Член на UCPF е Асоциацията на европейските журналисти /AJE/
 
**В Лиеж в дните от 1 до 3 май 2014 се проведе 33-я конгрес на Съюза на журналистическите клубове на франкофонските държави, с основна тема: "Каква свобода дава Европа на пресата?". Българският журналист Александър Богоявленски участва като лектор.