fallback

Жена на върха

Какви са ползите от включването на повече жени в управлението?

29.05.2015 | 12:38 Автор: Мариета Иванова

Нагласите за мястото на жените в управлението на институции и корпорации бавно се променя през годините. Промяната на действащите стереотипи в различните държави се осъществява с различна скорост и, като всяка промяна- изисква време.

През 1989 година американският писател, адвокат и феминист Фелис Шварц описва предизвикателствата пред бъдещата работна среда и мястото на жените в нея с думите: „Жени, състезаващи се като мъже, са определяни като недостатъчно женствени, а жени, които се фокусират върху семейството – за неангажирани“.

Над 25 години по-късно управлението на ключови финансови институции като Международния валутен фонд и Федералния резерв на САЩ е доверено на жени – Кристин Лагард и Джанет Йелън. Най-влиятелната жена в света, според Forbes- Ангела Меркел  ръководи страната с най-голяма икономика в Европа вече три мандат на поста канцлер на Германия. Отново според Forbes, лидерското място на Меркел в световното влияние тази година ще е застрашено от бившата първа дама на САЩ и кандидат за президент-Хилъри Клинтън. Примерите за жени-лидери в корпоративния свят извеждат на преден план имена като Мари Бара, оглавила General Motors в края на 2013, и Шерил Сандбърг, главен оперативен директор на Facebook.

Изтъкването на добрите практики за женското управление в корпоративния свят е една от стъпките в посока на преодоляване на съществуващото неравенство  между половете.

По данни на Bloomberg към месец март 2015 година 80% от местата в управителните бордове на компании, включени в американския индекс  S&P 500, са заети от мъже, а включването на жени в управлението е случва бавно, въпреки се над 95% от компаниите в цитирания индекс имат поне една жена в най-висшия мениджмънт.

Още по темата

Нина Глински посочва в Bloomberg Quick Take, че в Европа дори са въведени квоти за включването на жените в управлението с цел намаляване на неравенството между половете. Промяната обаче се случва бавно. За три години женското представителство в корпоративния свят на големите европейски брандове се увеличава с под 6%, или от 11.9% през 2010 до 17.8% през 2013. В САЩ темпът на включване на жените в компаниите от списъка на  Fortune 500 се случва с около 2% на година след десетилетие на 5-процентов ръст, приключило през 2005, посочва Глински.

Дори страна с утвърдени консервативни традиции в корпоративния живот като Япония предприе стъпки към насърчаване на жените за активно включване в пазара на труда. Мерките са част от т.нар. Абеномика на премиера Шиндзо Абе, насочена към съживяване на икономиката на Страната на изгряващото слънце. И според проучване на Goldman Sachs, цитирано в края на 2014 от Japantimes.co.jp Абе е  на прав път по отношение на политиката си за увеличаване на женското присъствие на пазара на труда. Намаляването на неравенството между половете в корпоративния свят би повишило БВП на Япония с близо 13%, а на САЩ с около 9%, сочат изчисленията на Goldman Sachs.

Ползите от повечето жени в управлението постепенно се доказват във времето и акцентът не е само върху различната гледна точка на дамите. Сред изтъкваните от редица проучвания предимствата  на жените лидери е  по-високата им емоционална интелигентност в сравнение с тази при мъжете и по-креативния подход, често включващ и интуиция, в търсенето на решения.

Към задържащите фактори в увеличаване на женското присъствие в управлението са установените през годините стереотипи и липсата на инициатива у самите жени. Проучване на списание The  Atlantic показва, че много добре образовани и креативни жени не успяват да намерят добра реализация поради неувереност в собствените умения и страх от провал.  

В публикация за Harvard Business Review Ребека Шамбау посочва пет стъпки за включване на повече жени в корпоративното лидерство след години на дебати за ползите по темата. И те не са по-различни от постигането на цели от друго естество. А именно:

1. Задайте ясни и числово изразени цели 2. Покажете отдаденост чрез действие, но само чрез думи 3. Разширете критериите, ако е необходимо 4. Изградете култура на включване и иновации

В контекста на женското присъствие в корпоративния свят и неговите ползи е и организираната за 16 юни 2015 година Втора Лаборатория за жени лидери в България. Фокусът на събитието е насочен, както върху представянето на лични истории на успели жени, така и  върху необходимостта от позитивна промяна на бизнеса и живота като цяло.

Сред участниците в събитието са Саша Безуханова, Магдалена Малеева и световноизвестната фотографка Сюзън Хайнц, която ще разкаже за трансформацията чрез своя проект „Играейки на къща“.

 

fallback
fallback