fallback

Азия трябва да се справи с пропуските в свързаността: APEC

01.12.2014 | 13:06

Директорът на Секретарията на APEC /Азиатско-Тихоокеанското икономическо сътрудничество/ Алън Болард коментира от Сингапур срещата на ASEAN в Банкок и темите, които ще бъдат обсъждани в предаването на Bloomberg ТВ от Хонконг с Ришаат Саламат “On The Move.” (Source: Bloomberg)

Болард е бивш управител на централната банка на Нова Зеландия.

Преди срещата на АСЕАН, как мислите, за какво ще говорят? Кой проблем според вас трябва да решат?

АСЕАН догодина влиза в азиатската икономическа общност. Би трябвало да има много повече перспективи за търговия, изграждане на глобални вериги за доставка и подобни.

Те трябва да следят промените, които стават, особено забавянето в Китай.

Китай получава повече доставки от своите провинции.

Ще може ли АСЕАН да остане конкурентен в това?

Би трябвало да обърне внимание на конкурентноспособността и в Северна Америка.

Стават доста големи промени - това не е само история на успеха, водена от търговията.

Те трябва да обърнат внимание на вътрешното търсене.  

 

Имаме политики и инициативи в много страни, които противоречат на това, което току-що казахте. Те трябва да бъдат по-единни, нали, в политически смисъл, не само - както казвате - в областта на икономиката.

Ние в АРЕС оставаме само в областта на икономиката.

И имаме огромни дивиденти от това.

Ако се намалят граничните бариери пред търговията, ако търговията се облекчи, ако се премахнат граничните ограничения, ако се използват възможностите на новата електронна търговия, ако се направят единни стандарти вместо сегашния безкраен брой.. това бихте имали огромно предимство за икономиката си и хората в нея.

Аз виждам проблема на икономическо ниво.

 

Как тогава бихте оценили напредъка, който са постигнали досега?

АРЕС постигна огромен напредък за 25г. от съществуването си.

Митническите тарифи са силно понижени в сравнение с преди. Но най-важното - голяма част от търговските облекчения, които са в сила улесняват създаването на бизнеси зад бариерите, осигуряват глобалните вериги на доставки да работят в целия този регион.

Международният бизнес беше много по-сложен преди.

Но би трябвало и да стане още по-облекчен.

За пръв път малките и средни компании могат да влязат в глобалните вериги на доставка.        

Същото - и в АСЕАН. В известна степен дори те трябва да имат предимство, защото са насочени особено към азиатската икономическа общност следващата година.

 

Още по темата

Да поговорим за Филипините, които поемат от 2015. Как според вас ще се справят? Как би трябвало да оформят АРЕС? Има много предизвикателства, особено свободната търговия. Китайците например предлагат своя инициатива - FTAAP / Free Trade Area for Asia-Pacific/ срещу Транстихоокеанското партньорство /TTP/.

На много успешната среща на върха в Пекин преди две седмици получихме ясна представа за следващите няколко години.   

Както казвате, част от нея е зоната за свободна търговия в Азиатско-Тихоокеански регион / FTAAP/ и през следващите две години ще проучваме, което ще завърши със заключения или препоръки за лидерите, които те да подпишат. Възможно е да се влезе в конкретни преговори.

Но това още не е станало.

Освен това ще предложим проект за свързаност.

Това е как да се изгради инфраструктурата на контактите между страните, как да се осигури мобилността на хората, как да се намалят ограниченията.

Очаквам напредък по тези въпроси и след като Филипините поемат председателството на АРЕС през 2015.

Но освен това Филипините ще обявят и свои приоритети.

Тази нощ президентът на Филипините ще ги обяви.    

Очаквам да бъдат насочени повече към включващ растеж.

След доста бързия растеж в региона, сега вниманието е насочено към това кой ще спечели от него.

 

Едно от нещата, за които се заговори бе Икономическият пояс на път на коприната. Какви ползи ще донесе той не само на членовете на APEC, но и на региона като цяло?

Това е китайска инициатива, не е официална инициатива на АРЕС.

Но има редица двустранни споразумения и китайските съобщения. Сред тях и новината, че се готвят да вложат много средства в Икономическия пояс на пътя на коприната.

Това е търговска инициатива.

Търговски път, който може потенциално да бъде разширен много, чак до Европа, от Азия.

В момента Европа е доста тиха, там имаме спадове, не ръст.

В момента по-голямата част от търговията е от Източна Азия към пролива Малака, през Сингапур и след това нагоре, по пътя, следван от векове.

Това ще бъде и най-важният път, сигурен съм. В бъдеще.

Китайските предложения за различните търговски пътища, някои от които сухопътни, железопътни - това са различни пътища, които показват, че Източна Азия води в търговията.

 

Да се върнем към срещата. Вие споменахте двустранните споразумения, Китай и САЩ подписаха договор за промените в климата, имаше нови антикорупционни мерки.. Това са проблеми, които и АРЕС ще решава, нали? И това е едно от предизвикателствата, пред които сте изправени. Понеже и вие трябва да се погрижите за околната среда, в най-широкия смисъл, както и корупцията.

Да. Договорът между САЩ и Китай за ограничението на въглеродните емисии ще се окаже много важен.

Това е първият наистина важен договор между голяма развита и голяма развиваща се икономика.

Това блокираше досега в голяма степен преговорите по глобалните климатични промени.

В момента в Перу се работи по въпроса и той ще доведе до голямата конференция в Париж догодина.

Има още няколко важни стъпки, освен тази. Вероятно след преговорите в Пекин ще видим напредък по договора за информационните технологии в СТО.

И както казвате, Декларацията за борба с корупцията е важна стъпка между развитите и развиващите се икономики.

Това е доста позитивно.

fallback
fallback