В Азия е ръстът за авиокомпаниите: Соби
04.11.2014 | 09:34
Bangkok Airways регистрира спад от 12% в цената на акциите в първия ден на търговия на 3 ноември 2014, след като направи IPO въпреки предизвикателните пазарни условия.
Bangkok Airways набра USD400 млн чрез продажба на 520 000 акции по USD77 цента, но цената незабавно падна и в края на търговията в първия ден приключи на USD68 цента.
Помраченият дебют отразява по-скоро трудностите, пред които е изправен авиосекторът в ЮИ Азия, отколкото дългосрочната перспектива на Bangkok Airways - съобщава CEPA. От 11 публично търгувани авиокомпании в гериона 8 регистрираха спад в цената на акциите в последната година. От общо шестте, които направиха IPOs от 2010, пет се търгуват до първоначалната цена на тяхното IPO.
Свръхкапацитетът в ЮИ Азия и политическата нестабилност в Тайланд направи условията изключително предизвикателни за всички превозвачи отрегиона. Но Bangkok Airways е една от малкото превозвачи от региона с печалба за първото полугодие на 2014 и силна ниша, ббагодарение на уникалната бутикова услуга, която предлага, разчитайки на партньорства с чуждестранни превозвачи.
Коментар от Сингапур на Брендан Соби, главен анализатор на Центъра за авиация в азиатско-тихоокеанския регион /CEPA/ за Джон Доусън от студиото на Bloomberg в Хонконг от 3 ноември преди началото на търговията на акциите на Bangkok Airways.
Още по темата
Вие имате поглед към авиоиндустрията. 10 компании са паднали с 12% средно от нивата си на IPO. Миналата година имаме комбинирани загуби от 1,8 млрд долара. Труден момент да излезеш на пазара, нали?
Моментът е предизвикателство, особено за сектора на авиокомпаниите от ЮИ Азия. Повечето IPO-та от последните няколко години са именно тук. Но дългосрочните фундаменти показват, че пазарът остава доста стабилен. Има добър ръст и свръхкапацитетът, който видяхме в последните няколко месеца би трябвало да се коригира. Видяхме някои авиокомпании вече и очакваме повече стабилност на пазари като Тайланд и Индонезия - два ключови пазара, засегнати икономически и политически в момента, когато пазарът пое доста капацитет тази година.
Споменахте Тайланд. Например Nok Air, контролирана от Thai Airways падна 44% под нивото от IPO-то си - доста зле. Това е лош индикатор, който показва докъде може да стигне Bangkok Airways ли? Или пък те са по-различна авиокомпания?
Те са съвсем различна авиокомпания. Bangkok Airways превозвач, който пълен пакет услуги. Той има модел на бутикова авиокомпания, специализиран във връзки с други компании, предлагащи пълния пакет услуги, които летят до основното летище Банкок, Суварнабхуми.
Nok е нискобюджетна авиокомпания, базирана на летище Дан Муанг. И в този сектор са изправени пред силна конкуренция. Но акциите на Nok се търгуват ниско. Това е отражение на политическата нестабилност.
IPO-то им беше миналата година и очевидно от края на 2013 в Тайланд имаме политическа нестабилност, която се отразява на пазара и създава някои краткосрочни проблеми.
Като цяло Nok Airways и Thai AirAsia, която направи IPO предишната година и също се търгува надолу, и двете всъщност са много добре позиционирани да превземат нискобюджетния пазар, докато Bangkok Airways е позициониран да вземе луксозния трафик и връзките от Банконк.
Това са различни пазарни позиции и с възстановяването на Тайланд и трите авиокомпании би трябвало да видят обрат.
Да се върнем на Bangkok Airways. Имат много силна, доминантна позиция например на Ко Самуи. Мислите ли, че са достатъчно силни, за да издържат още натиск?
Това е нишов превозвач. Около една трета от капацитета му от е от летище Ко Самуи, където са без конкуренция. Те имат практически монопол там. Но са силни и на някои други пазари, например Мианмар и Камбоджа. Тези два пазара са малки, но се развиват много бързо. Авиокомпанията е един от двата най-големи чуждестранни превозвачи и в Мианмар, и в Камбоджа. И растат много, особено в Мианмар. Летят до доста гладове на Мианмар, включително до Рангун и осигуряват връзки с чужди превозвачи например авиокомпаниите от Персийския залив и от Европа, които не летят до Мианмар, нито до Камбоджа, защото двата пазара са малки.
Така че Bangkok Airways осигурява важна връзка за тези авиокомпании. Повечето от печалбата им идва от код шеър и съвместно опериране на полети с друга компании. Те не участват задължително в конкуренцията с Nok, Air Asia и Thai Lyon. Малко участват, но нямат такава силна експозиция към този пазарен сектор. Те си имат една удобна, малка ниша с възможности за ръст. Няма да видим луд възход, както при нискобюджетните авиокомпании, но има определен ръст на този пазар.
Още по темата
Споменахте луд възход на нискобюджетните. Може ли да се запази според вас и догодина?
Видяхме вече някои корекции. Видяхме някои отказани самолети. Има прелицензиране от групи като Tiger, които сключват сублизинг в региона. Lyon дава на лизинг някои от самолетите си извън групата, извън ЮИ Азия.
Air Asia продава някои от самолетите си.
Така че ръстът се забавя.
Ще видим някои подобрения на пазара, но всички тези групи имат много големи поръчки. Говоря за нискобюджетните превозвачи, където са най-големите поръчки, особено за тясно фюзелажни самолети в Азиатско-Тихоокеанския регион.
Винаги има опасност свръхкапацитетът да надигне грозната си глава отново на пазара.
Особено със старта на нови авиокомпании и със силно агресивната реакция на появата и разширяването на авиокомпании.
Но засега пазарът поне малко се подобрява и очаквам още подобрение в следващата година на базата на корекциите, които видяхме в последните няколко месеца.