Финансовите продукти- достъпност и развитие

Световен икономически форум Манила

23.05.2014 | 15:29
Финансовите продукти- достъпност и развитие

Интервю на Хаслинда Амин от Bloomberg TV с Матю Драйвър, президент на MasterCard - ЮИ Азия


Един от въпросите дискутирани Световния икономически форум в Манила е достъпът до финансови продукти и услуги. Около 50% от пълнолетните хора в света или имат ограничен или никакъв достъп до финансови услуги. Проблемът не е в образованието, нали?

Разбира се. В момента се опитваме да намерим начини да включим тези хора, които нямат достъп до финансови услуги, в системата.

Чрез нови технологии за разплащания и предлагане на финансови продукти посредством мобилни оператори се опитваме да дадем на хората достъп до финансовата сфера по начин, който не е смущаващ за тях и наистина им предлага нещо, което ценят. Така създаваме среда на взаимно доверие.

 

На кои пазари е най-голямата група от слабо обслужваните от финансовия сектор граждани? За държави като Индия и Индонезия ли става въпрос?

Да, точно така. Става въпрос за пазарите на държави от тази област като Виетнам, Мианмар, Индия, Индонезия, Филипините. Много е важно да включим техните граждани във финансовата система.

 

Значи говорим за ноносе пазари?

Всъщност интересното е, че много хора дори от силни икономики като Япония и Китай не се възползват от финансовите продукти. Според мен, за да се грижат добре за семействата си, хората трябва да се научат да използват финансовите услуги безопасно и да се възползват от ползите им.

 

Когато говорим за услуги включваме в понятието и електронното банкиране например. Все по-голямата популярност на смартфоните променя ли ситуацията в сектора?

Със сигурност. Най-важното нещо за тези технологии е, че те дават достъп на хората до различни общности. Това е много важно, защото ако например свържем мобилното  устройство със система за електронни плащания създаваме нещо ценно за хората и им даваме причина да се възползват от финансовите услуги. Това е най-важното.

 

Как MasterCard се добира до пазари с такъв потенциал?

Първото основно нещо е, че финансовата система дава възможности за спестявания, за да може да подсигурите бъдещето на семейството си. Така ще е много по-добре за вас. На второ място ние работим с различни партньори като правителството, телекомуникационни компании, неправителствени организации, за да предложим на хората решения за проблемите им. СМятам, че чрез тази връзка между частното и публичното ще успеем да привлечем още хора в системата.

 

Какви са най-ярките тенденции свързани с потреблението в Югоизточна Азия? Кой се откроява?

Ако говорим за харчене....

 

Нека да позная - сингапурците?

Да, те обичат да пазаруват. Но не само те, като цяло хората в региона харчат. Разбира се настоящите събития в Тайланд влияят негативно на пазара там,но общо взето потребителското доверие е стабилно, което увеличава харченето. Основна тенденция, която се забелязва е ръст в харченето в електронната търговия. С развитието на този пазар хората започват да се интересуват много повече от дебитни карти.

 

Колко голям може да стане пазарът за електронна търговия и колко бързо се развива той?

До 3 пъти по-бързо от пазарите, на които плащанията се извършват лице в лице. Това е много важно. Пазари като Индонезия тъкмо започват да растат в тази посока.

Ако банковата система успее да предложи на повече хора начини за онлайн разплащания, пазарът за електронна търговия ще расте още по-бързо. Хората в тази част на света, в Азия обичат да пазаруват. Денем са навън, а нощем - пред компютъра и имат време за покупки.

 

Споменахте Тайланд и ситуацията там. Влияе ли това на бизнеса?

Сигурни сме, че Тайланд ще покаже гъвкавост и ще се адаптира. Разбира се има притеснения, но като цяло смесигурни, че доверието ще се възвърне. В крайна сметка в Тайланд нещата се оправят. В момента най-важното е да продължим да работим с нашите партньори там и така да ги подкрепим. Надяваме се, че с правилните стъпки проблемите ще бъдат решени.