Бумът в самолетните пътувания в Азия предостави условия за създаването на нови авиопревозвачи. Появяват се обаче признаци за евентуално забавяне в сектора. Някои компании регистрираха загуби, други като AirAsia и JetStar обявиха, че се отказват от обслужването на някои маршрути. Дали това е началото на срив за индустрията?
Интервю на Хаслинда Амин с Ланс Гоконгуей- главен изпълнителен директор на Cebu Pacific.
Какви са перспективите пред нискотарифните авиокомпании?
Според мен перспективите все още са много добри. Сега авиокомпаниите за евтини полети са с най-ниски печалби, но бъдещето изглежда по-добре. Просто през последните 2-3 години авиокомпаниите инвестираха прекалено много, за да увеличат капацитета си. Сега портфолията на тези компании трябва да бъдат ребалансирани, за да се уравновесят търсенето и ръстът в предложения капацитет. Затова бъдещето е светло.
Казвате, че авиокомпании като AirAsia и Jetstar са били прекалено оптимистични в очакванията си. Надцениха ли капацитета, който им е необходим?
От това, което видяхме, те диференцират услугите, които предлагат. Според мен коригират очакванията си за това какво е реалното търсене.
Как стоят нещата при вас в Cebu Pacific? И вие ли намалявате поръчките си?
Винаги сме били много консервативни от тази гледна точка. Поръчките ни за самолети ще се увеличат с 10 до 11% годишно за следващите две години. Предпоставките за това са икономики като филипинската, която расте с 6-7% в момента. Никога досега през нашето съществуване не сме отлагали поръчка.
Като говорим за поръчки скоро ще ви доставят самолета A330. Вие тъкмо купихте един и сега през август ще имате още един. Какви маршрути смятате да обслужвате с тях?
В момента имаме 4 такива самолета, а според нас има потенциал да оперираме с 8. Планът е да продължим да предлагаме далечни полети на ниски цени както правихме досега. Ние сме лидер на Филипините с 60% пазарен дял.
Далечни полети, но докъде? Сега предлагате такива до Дубай.
Услугите ни са насочени основно към филипинци, които живеят или пътуват в чужбина. Започнахме с Дубай, смятаме да продължим с линии и до Саудитска Арабия, други страни от региона и Австралия.
Какъв ръст очаквате и какъв капацитет ще ви е необходим?
Миналата година имахме само един самолет А330, а в края на годината ще имаме 5. Ще увеличим капацитета си доста и ще обслужваме 5 дълги маршрута.
Компанията-майка на Cebu Pacific- JG Summit има бизнеси в Тайланд. Има ли причина за тревога, че веригите за доставки могат да пострадат от ситуаията там.
Не мисля, че в краткосрочен план ще има голям ефект. Ще бъде намерено поне временно решение на проблемите. В дългосрочен план обаче може и инвеститорите да се замислят дали да увеличат инвестиции в Тайланд. Като холдинг ние продължаваме да сме оптимистично настроени за Тайланд и продължава да инвестираме повече капитали там.
Какъв капитал, какви инвестиционни планове имате?
Изненадващо бизнесите ни там растат с над 10% въпреки застоя на пазара. Продажбите ни се увеличават много в секторите на производството в Тайланд така че ще инвестираме в този сектор.