Стратегията за развитие и оздравяване на БДЖ, която беше предложена на Транспортната комисия на 14 януари, е нужна. Зад тази теза се обединиха Петър Бунев, синдикат Железници и Гроздан Караджов, председател на Комисията по транспорт в Сутрешния блок на България Он Ер. Според тях обаче в плана трябва да бъдат вкарани всички аспекти.
"Иначе това не е план или някаква реформа, защото това е някаква мярка от ценния план, който трябва да бъде обсъден за железниците. Там трябва да бъде инвестиционен, трябва да има един добър маркетинг, трябва да се направи национална транспортна схема, така че всеки да си намери мястото и всеки да работи." - обясни Бунев.
Според Караджов, срещата на Транспортната комисия е отговор и на желанията на хората, които са пряко засегнати, както и на работещите в железниците, областните управители, кметове и профсъюзи. В мерките за БДЖ, които дойдоха изневиделица, буквално с гласуването на бюджета за 2015г., не става ясно какво е бъдещото на българските железници и от какво се нуждаят те, смята Караджов.
"Ето защо е добре да се направи такъв стратегически документ. За този документ министърът пое ангажимент до средата на февруари, тоест за един месец да бъде внесен, а в следващите три месеца да бъде обсъден на широка основа - тоест на профсъюзи, професионални организации и други на бранша и логистични оператори, както и на населението най-вече, което ползва тези линии - да бъде обсъден, за да се види как от тук нататък поетапно ще бъде оздравявано БДЖ. Нашата цел не е да се занимаваме с един микропроблем какъвто е съкращаването на линии в една или друга област на България, а идеята ни е да се види как българските държавни железници ще се развиват и в каква посока, защото ако има нещо, което Парламентът може да направи е да приеме една такава стратегия."
По думите на Бунов при обсъждането на Стратегията трябва да се проведат интензивни разговори с кредиторите и инвеститорите. През последните години задълженията намаляха, а кредиторите получават не малка сума пари, съобщи експертът.
"Кредиторите получиха доста пари. Само за изминалата година са платени 71 млн. са платени на банките и кредиторите, така че има някакъв стабилитет. Нужно е да бъдем подкрепени и железницата да стане европейска." - допълни Бунов.
Чуйте: