Автоматизираните ни коли трябва да са достъпни: Ford

CES-2015

08.01.2015 | 11:25
Автоматизираните ни коли трябва да са достъпни: Ford
Автоматизираните ни коли трябва да са достъпни: Ford

Главният изпълнителен директор на Ford Марк Фийлдс говори за подхода на компанията в сектора на автоматизираните коли, бъдещето на технологиите в автоиндустрията и баланса между дивидентите за акционерите и инвестициите в компанията. Интервю на Брад Стоун от изложението за потребителска електроника CES-2015 в Лас Вегас.


Казахте, че ще имате напълно автоматизирана кола без шофьор след 5г. Това спря дъха ми. Технологията толкова ли е напреднала?

Ако погледнем нивото на напредък при сензорите, камерите, софтуера, алгоритмите, тези неща се развиват много бързо. Според нас след пет години някой от индустрията може да покаже такава кола.

Що се отнася до Ford, ние имаме полу-автономни коли, които и днес се движат по пътищата и хората могат да купят. Те имат възможности да стоят в една и съща лента, да коригират скоростта и подобни.

Ние също ще имаме напълно автономна кола, но когато я направим, тя ще е свързана с историята ни. Искаме да сме сигурни, че е достъпна за хората. Защото ние сме Ford.

 

Аз карах кола без шофьор с Google. Те партньори ли са ви?

В момента виждаме най-различни играчи, които са се насочили в тази посока. Като цяло нивото на иновации е много вълнуващо за индустрията.

Ние винаги търсим добри партньори. Ще решим това, което искаме да правим, какво искаме да купуваме, какво искаме да правим с партньори.

Ще бъде съвместна работа.

Нашият подход е да се уверим, че имаме напълно независим тестов автомобил на пътя и го казваме, даже от 2013 сме обявили това. Не сме давали дата кога ще бъде показан, защото искаме да е достъпен за масовата публика в сравнение с луксозните ни модели.

 

Тук, в Лас Вегас, един от конкурентите ви, Mercedes показа концептуален модел с 6 седалки, гледащи навътре. Никой не може да гледа пътя. Няма шофьор. Няма и волан. Вие качихте ли се в нея?

Не съм виждал модела на Mercedes. Гледах колата на Ford.

Но както казах, имаме и днес разработени коли на пътя, които събират данни, разбират ситуацията. Ние искаме да направим достъпна кола.

 

Да поговорим за вградените в колата компютърни системи. Те не са перфектни - всеки ще ви го каже. Те са бавни, имат бъгове, трудни са за използване. Как да повярваме, че автопроизводителите ще пуснат кола с надеждна компютърна система. Дори да си пуснеш телефона в системата на колата никак не просто, както трябва да бъде.

Нашият подход е прост. Искаме да сме сигурни, че чуваме клиенти си и когато пуснем система като Sync искаме да е интуитивна. Искаме да я подобряваме с времето.

В момента използваме система за свързаност. Имаме 10 млн души по света, които са я купили. Системата става все по-добра. Дори сме тук, на CES със Sync 3.

Кажете ни за нея. Какво е новото.

Тя събира всичко, което сме научили от клиентите за 8г.

Тя е по-интуитивна, лесна за използване. По-бърза е. Има повече гласови команди. Позволява ъпдейт на софтуера през wi-fi.

Същевременно ще предложим сериозни удобства с eyes free.

На базата на лидерството ни със Sync ние отиваме на ново ниво със Sync 3.

Гледате ли на смартфона като на център на компютърната система на колата? Или самият бордови компютър ще има собствена връзка с интернет?

Ще бъде част от това. При Sync използвахме разширяване на устройствата, с които клиентът може да се свърже.

В бъдеще мислим за интегрирани модеми в колата. Това позволява на колата да стане част от интернета на нещата.

След това, ако клиентите ни решат да споделят данните си с нас, ще им дадем сигурност и нещо повече, в което ще открият много стойност.

Ще бъде комбинация от двете.

 

Да говорим за 2014. Всички автопроизводители имаха чудесен месец декември с много ниски цени на горивата. Хората мислят за нови коли. Но като цяло вие пропуснахме да изпълните очакванията за 2014. Какво стана?

В началото на 2014 казахме ясно, че годината е важна преходна година, казахме, че приходите ни ще останат без промяна спрямо предишната година, заради тези 23 глобални премиери, които имаме да правим.

Ние успяхме за повечето - в третото и четвъртото тримесечие.

Това ни поставя добра основа за 2015.

Ако погледнете новините продукти, които имаме - новият Mustang, Transit, Lincoln - те са на пазара. Това говори за новите продукти, които пуснахме последните тримесечия.

Един от новите модели е F150 изцяло от алуминий. Какво означава това?  Това ли е трендът?

Ние заемаме гледната точка на клиентите. Очевидно много време отделяме на хората, които карат тези коли, ние сме лидер от 38г.

Те ни казват, че искат по-добри възможности за колата. Искат я икономична.

И искат да се чувстват добре в нея.

Така че успяхме да я направим 300 кг по-лека. Сложихме я на диета с алуминия.

И сега предлагаме водещи за индустрията възможности и страхотно съотношение на мощност и икономия.

 

Казахте, че искате да увеличите дивидента си с 20% , но печалбата е предизвикателство, времето изисква реформи. Защо не реинвестирате тези пари в бизнеса и технологиите?

Нашата капиталова стратегия е проста - искаме да продължи да реинвестираме в бизнеса, искаме да имаме силен баланс и да възнаградим акционерите си.

Същевременно искаме да се уверим, че с времето дивидентът е устойчив спрямо икономическите и бизнес цикли.

Не сме обявявали нищо за увеличение на дивидентите - направихме го през януари миналата година. И това е капиталовата ни стратеги.

 

/Снимки: Ford/