Много млади хора не са в състояние да решат прости финансови въпроси

Само един от всеки десет може да реши сложни финансови закуси, показва проучване на PISA

09.07.2014 | 14:25 Редактор:
Много млади хора не са в състояние да решат прости финансови въпроси
Много млади хора не са в състояние да решат прости финансови въпроси

Първата финансова оценка, обявена на 9 юли 2014 в Париж от Секретариата по образование на Организацията за икономическо сътрудничество и развитите (ОИСР) резултати от PISA (Програмата за международно оценяване) показват, че голяма част от младите хора са объркани от паричните въпроси.

Почти всеки един от седем студента от 13 страни и иконимики на ОИСР,  взели участие в проучването, не са в състояние да решат дори и прости задачи, свързани с ежедневните разходи, а само един от всеки десет може да реши сложни финансови въпроси.

Около 29 000 деца на 15 годишна възраст от 18 страни и икономики*, взели участие в проучването, знаят как да направят банкови извлечения, каква е цената на заем в дългосрочен план и имат познания в областта на застрахователните дела.

"Развиването на уменията в областта на финансите, е от решаващо значение точно сега, когато хората трябва да станат по-отговорни на една по-ранна възраст. Те трябва да са наясно с финансовите рискове, засягащи бъдещето им", заяви генералният секретар на ОИСР Анхел Гурия по време на представянето на доклада в Париж.

"Някои правителства са започнали да разработват стратегии и политики, така че хората да имат необходимите умения през целия си живот," каза още Гурия. "Тези теми трябва да намерят място в политиката, така че гражданите да са подготвени за все по-сложния финансов свят."

Най-високата средна оценка на финансовата грамотност е в Шанхай, Китай. Страната е последвана от фламандската общност на Белгия, Естония, Австралия, Нова Зеландия, Чешката република и Полша.

Разликата между половете в проучването е много по-малка, отколкото при изследванията свързани с математика и четене, където е имало значително разминаване. Докладът разкрива, че уменията в областта на смятането и четенето са тясно свързани с финансовата грамотност.

Бележки от редакторите:
 
*Участващите страни и икономики в изследването са: Австралия, Белгия (фламандската общност), Шанхай, Китай, Колумбия, Хърватия, Чешката република, Естония, Франция, Израел, Италия, Латвия, Нова Зеландия, Полша, Русия, Словашка република, Словения, Испания и страните от ЕС.
 
Резултати от PISA на ОИСР показват какво е възможно в областта на образованието, като показват какво могат да направят учениците в най-ефективните и най-бързо подобряваните образователните системи. Резултатите позволяват на политиците по целия свят да преценят знанията и уменията на студентите в страните им и да ги сравнят с други държави, да определят политическите си цели и да вземат пример от техни политики и практики, прилагани другаде.