Made-to-order и Fast fashion-настоящето и бъдещето на модната индустрия

Производство без ограничение на минималните количества и бърза доставка

14.06.2015 | 11:00
Made-to-order и Fast fashion-настоящето и бъдещето на модната индустрия
Made-to-order и Fast fashion-настоящето и бъдещето на модната индустрия

На всеки две седмици нова модна колекция – това вече не е мит, а реалност. Made-to-order е настоящето и бъдещето на модната индустрия. Методът представлява производство без ограничение на минималните количества и бърза доставка. Ако нормалният производствен цикъл от избора на плата за дреха до магазина е от 6 до 9 месеца, то новият метод съкращава процесa до 2 седмици.

Оскар Уайлд твърди, че човек  не може да бъде нито прекалено образован, нито прекалено облечен. Все по-рядко се срещат добре облечени и образовани хора, допълва съветникът по външна търговия на Франция Патрис дьо Плас. Определя себе си като късметлия, който е попаднал на точното място в точния момент. В неговия случай – да работи за Кристиан Диор и то в Япония. Според Патрис дьо Плас днес хората търсят достъпен лукс, такъв обаче - допълва той -  не съществува. 

 "Луксът не може да бъде навсякъде, луксът е нещо рядко срещано. Той не е за всеки. Това е парадоксът на лукса.", казва Патрис дьо Плас. 

Fast fashion или „бързата мода” вече промени модния пазар. Наложили се компании като  H&M и ZARA произвеждат нови колекции на всеки две седмици, вместо два пъти годишно. Техният бизнесмодел зависи от търсенето, интересът на клиентите към новите дрехи , което можем да сравбним с инстинкт. Бързата мода представлява красив компромис между модерното облекло и достъпната цена.  

"Аз мисля, че това е пътят –  да се привличат големи, гениални дизайнери, които да създават колекции  при фабрични условия, при едни достъпни в ценови смисъл облекла.", смята проф. Любомир Христов, който е председател на Академия за мода. 

Обвиненията към гигантите на бързата мода са, че се интересуват единствено и само от баланса приходи-разходи. Фирмите, които произвеждат милиони дрехи годишно, слагат малка надценка и получават печалбите си от продажбите на огромното количество облекло.

 "Бързата мода е само на 15-20 години.  Тя е само една от предпоставките, които променят модната индустрия. Останалите са нови пазари, нови дизайнери и достъпният лукс,  който не съществува изобщо", допълва Патрис дьо Плас. 

Защо обаче бързата мода като бързата храна трябва да ни вълнува? Защото средностатистическият американец например изхвърля над 30 кг текстил годишно. А повечето от дрехите са произведени от синтетични материи, производни на петрола - за разлагането на които са необходими десетилетия.

За бързата мода като бързата храна разказва Христиания Червенкова във видеото: