Доминик Фуда, директор Комуникации и качество, EASA за новото предложение на агенцията за регулиране на използването на дронове. Доминик Фуда разговаря от Кьолн по скайп с Александър Богоявленски в предаването Авиошоу на 5 септември 2015 по Bulgaria ON AIR.
Като говорим за гъсто населени райони на Земята, има едно ново явление, което набира сила, това са дроновете, както и малките UAV - автоматични въздухоплавателни средства. Това предизвиква все по-големи тревоги не само в Европа, но и в САЩ и други региони по света. Как EASA се справя с този проблем и кои са последните регулации?
Доминик Фуда, директор Комуникации и качество, EASA: UAV и дроновете в момента са начело на дневния ред на EASA.
Как са уредени нещата в Европа? Дрон или UAV, който е над 150 килограма се смята за самолет и се регулира като самолет. Всичко под това тегло е отговорност на всяка страна. Рискът е в това, че има потенциално фрагментиран подход. Всяка страна сама решава какво прави, защото има различни райони с различна гъстота на населението.
В края на юли EASA публикува предложение за промяна на съществуващите авиационни правила за дроните в Европа и да направи европейска регулаторна рамка за дронове.
Тук сме взели предвид не теглото, а дейностите, които се изпълняват с устройствата.
Целта ни е да направим рамка, която да не слага много пречки пред бързо развиващата индустрия, която създава и работни места. Тук целта на EASA е да подкрепи тази индустрия.
Но това създава повече тревоги за безопасността. Тези устройства са свободно достъпни за всички и няма регулаторна рамка. Това е рисковано за хората, живеещи в района на летищата.
Точно така. Затова в първите 6 месеца на година работихме по предложението, което вече е публикувано и по което може да се правят коментари. Ако вие имате някакви идеи, можете да отидете на сайта на EASA и да ги напишете. Те ще бъдат взети предвид.
Предложението е публично, всеки ще може да коментира. В края на септември спираме да приемаме коментари и ще ги четем. В края на годината ще направим окончателното си предложение към ЕК.
Основните теми, които следим са дейностите, за които се използват в момента дроните.
Стигнахме до заключението, че трябва да ги разделим на три категории.
Първата категория - отворената категория - всеки дрон, който се използва за лични нужди, за къси разстояния. За развлечение. За тези дрони има определен брой ограничения, които предлагаме. Трябва винаги да се поддържа визуален контакт с дрона. Да се използва геофенсинг, автоматичен фенсинг и т.н. Тази открита категория, за малки дрони, ще се регулира от полицията, органите на реда.
Втората категория беше малко по-трудно да се определи и отдели от първата. Ние я наричаме - специална.
Например ако сте електрическа компания и работите в гъстонаселени места - градове. Ако искате да контролирате антени или кабели и други съоръжения. Тази категория също ще има специални одобрения, трябва да докажете пред националните авиационни власти оценка на риска от вашата дейност, за да получите разрешение.
И накрая имаме трета категория - сертифицирана. Това са големите дрони, които изпълняват авиационни задачи. Те ще се третират като самолети, за сертифицирането им от EASA, както и за всички правила, както самолетите от гражданската авиация.
Категориите са три и това позволява повече гъвкавост за тази индустрия.