На 17 август 2015 властите в Индонезия откриха останките на самолета на Trigana Air, който изчезна на 16 август 2015 с 54 души на борда. Коментар на главния редактор на Airlineratings.com Джефри Томас на причините за катастрофата. Томас разговаря по скайп от Пърт с Енджи Лау от студиото на Bloomberg в Хонконг в предаването "First Up" на 17 август 2015.
Очакваше ли индустрията тази трагедия?
Интересен въпрос. Конкретно тази авиокомпания няма много добра история. Основата е през 1991. Имала е 10 сериозни инцидента оттогава до сега. Изгубила 10 самолета. Четири инцидента са взели жертви.
Вчерашната катастрофа увеличи броя на катастрофите с жертви на пет.
Това не е добра история, можем да кажем, че е ужасна.
И въпреки това тази авиокомпания лети в един от най-тежките райони на Земята. Индонезийска Папуа. Планински район, лошо време с гръмотевични бури ежедневно, най-често следобед. Има и голяма липса на добри навигационни средства, инструменти за кацане и подобни. Това прави летенето доста проблематично. В тази част на света историята на авиацията не е много добра за повечето авиокомпании.
Тогава с по-добри навигационни системи и технологии като цяло можеше ли да се избегне това?
Разбира се. При по-добри условия можете да разполагате със система за навигация, която позволява на самолета да се движи над планините при гъста облачност, както в Куинсланд, Нова Зеландия, както на много летища в Аляска и други летища по света с лошо време, мъгла, ниска видимост.
Но това са скъпи неща. Струват милиони долари. Трябва да оборудвате и самолетите. Това не е евтино, не можете да решите и хоп! да го направите. Изисква огромни инвестиции. Така че става въпрос на избор - разходите или реалността.
За съжаление в този случай май цената е 54 човешки живота. ATR 42-300 е витлов самолет. Бил на 28 години. Каква част от всичко това е изиграло роля в инцидента?
Не вярвам в такива фактори. ATR 42 e много добър самолет, произведен във Франция. С двигатели на Pratt & Whitney. Чудесен самолет и възрастта не е никакъв фактор, освен ако не е бил лошо поддържан.
Ако не е бил поддържан добре, би могло да се дължи на повреда на двигателя или нещо подобно. Но от това, което знаем в момента - времето е било лошо и май е летял сред планините.
За мен изглежда като трагична навигационна грешка. В индустрията го наричат CFIT - Controlled Flight Into Terrain. За съжаление това е един от най-големите убийци в авиацията. Засега.
При този вид инциденти пилотът е дезориентиран и прави грешен ход, при който се удря в планината. За съжаление по този начин загиват твърде много хора и този тип инциденти остават предизвикателство за индустрията, която се опитва да ги намали.