fallback

Къде е MH370 - хипотезите на Джеф Уайз

Интервю за Авиошоу, 11 април 2015

12.04.2015 | 15:33

На 11 и 12 април 2015 Bulgaria ON AIR излъчи изключително интересното интервю с един от най-популярните авиационни експерти от САЩ, Джеф Уайз за неговите вълнуващи хипотези около изчезването на полет ‪MH370‬. Интервюто по скайп направи Александър Богоявленски, водещ на предаването за авиация Авиошоу.

MH370 е поел на север и може би е в Казахстан е основната хипотеза на Джеф Уайз, автор на "Самолетът, който не беше там" за Kindle /The Plane That Wasn't There: Why We Haven't Found Malaysia Airlines Flight 370/.

Самолетът на Malaysia Airlines изчезна на 8 март 2014. Година по-късно още не е намерен - нито боингът, нито пътниците.

Вижте записа на втората част във видеото. Гледайте и първата част на предаването по темата за изчезналия самолет на Malaysia Airlines.

 

Търсят ли властите в Малайзия и останалите държави, които участват в издирването, на правилното място за полет МН370?

Още не са го намерили, но вероятно търсят правилно.

Това е огромен океан. Ако самолетът е тръгнал на юг, няма да е неоснователно да кажем, че откриването му отнема време.

Но вече цяла година няма и следа от него.

Останки от него не бяха открити да плават в океана. Няма нищо и на морското дъно.

Затова си заслужава да попитаме дали не е другаде.

 

Къде другаде може да бъде самолетът?

Последните данни, които имаме за неговите последни 6 часа от полета - електронните сигнали, разменени между сателита и самолета - ако пресметнем, ще видим, че самолетът е отишъл на ю.

Ако не е завил на юг, трябва да се запитаме дали тези сигнали не са били фалшифицирани?

Ако разгледаме как е направен самолетът - как е свързана неговата електроника - ще видим, че е възможно да се стигне до електронния мозък на самолета през люк на пода на първа класа.

Там може да се слезе.

Теоретично поне може да се променят тези сигнали.

Да бъдат променени.

Това изисква изключително сложна работа.

Но ако бъде направено както трябва, ще се окаже, че .. самолетът е тръгнал на север, към Казахстан.

 

Още по темата

Показахме кратко видео, на което се вижда колко лесен е достъпът до авиониката на борда на Boeing 777 - наистина ли е толкова лесно?

Много хора се учудват от това.

Изглежда, че това очевидно много важно място за сигурността е лесно достъпно.

Всъщност преди да изчезне MH370 австралийски изследователи сигнализираха за този проблем на много авиокомпании и на производителя - Boeing.

Но нищо не последва.

Някои авиокомпании го заключват.

Не можем да сме сигурни.

Едва ли е толкова трудно да се обезопаси достъпа до там.

Авиокомпаниите имат политика за сигурност. Повечето казват на пилотите си да не слизат долу, освен при извънредни случаи, когато се налага да се слезе.

Например при пожар.

Трябва да кажа, че Airbus нямат достъп до това оборудване.

При Airbus тази електроника се намира в кокпита.

Това е важно.

Вероятно ще започнат да ги правят по друг начин в бъдеще.

 

Всъщност, това, което казвате, е че някой може да е компрометирал авиониката на Boeing 777?

Да. Смятам, че това е възможно.

Това е доста крайно заключение. Трудно е да повярваш, че са го направили, защото изисква много големи умения.

Много ресурси.

Това е доста трудно да си го представим.

Но целият случай на изчезването на MH370 е трудно да си го представим.

Просто е много странно, че още не сме намерили цял самолет.

Затова мисля, че е време да проверим и най-странните възможни сценарии.

Дори и ако това, което казвам за Казахстан да ви изглежда невъзможно, този вариант просто съвпада с данните, които имаме.

Затова трябва да проверим.

 

Тази теория се базира на факта, че самолетът е предавал сигнали до спътниците на Инмарсат цели седем часа.  Но видяхме на картата, че има няколко десетки летища, на които самолетът е могъл да кацне, дори и наистина да е летят на север. Има ли вероятност самолетът да е кацнал другаде, а не в Казахстан?

Възможно е. Работата е там, че ние знаем къде е бил самолетът 19 минути след полунощ UTC на 8 март 2014.

Значи трябва да е някъде по тази крива.

Освен ако всички данни не са подправени. В този случай може да е навсякъде.

Но мисля, че технически би било много трудно да се подправят всички данни. Мисля, че само част от данните се подменени.

Например ако са часът е точен, значи самолетът може да е само в Казахстан или в Китай - ако е тръгнал на север. Оттам минава дъгата.

 

Ако тази теория е вярна, защо няма и следа от стотиците пътници на борда. Къде са тези хора, къде може да са отишли?

Смятам, че има вероятност да са още живи.

Биха могли да са някъде в Казахстан, или в Русия, или в Китай. Не е невъзможно да си  представим група от 200 души да са държани заложници някъде.

Най-вероятно това отвличане е било замислено по този начин - това пиша в книгата си.

Или пък да са загинали.

Не вярвам в последното.

Знам, че има стотици техни близки, които ги обичат и вярват, че са живи някъде.

Но факт е, че много трудно контролираме един самолет с няколкостотин души само от трима души. Смятам, че само толкова са били похитителите на борда.

 

Целият този случай е голяма мистерия за всички нас, но и за цялата авиационна индустрия. Какви ще са изводите и мерките, които индустрията ще направи, по отношение на проследяването на всички тези самолети, които се намират в небето практически всяка секунда?

След авиокатастрофа винаги се търсят причините. Опитваме се да си представим какво е станало. Чудим се дали не можем да променим нещо, за да няма повече такива неща.

След изчезването на MH370 се говореше много за поставяне на проследяващи устройства, за да можем да следваме самолетите.

Проблемът е, че ако не разберем защо е станала тази трагедия, не можем да предприемем ефективни стъпки.

Ако този самолет е бил отвлечен от хора, които са имали много добри познания за всички системи на борда, такива нападатели биха могли да обезвредят всеки уред или инструмент за проследяване на борда.

Затова трябва да разберем дали това е сложна операция по отвличане на самолет или някакво обикновено отвличане, което се е объркало. Дали не е самоубийство на пилота.

Последният сценарий става все по-вероятен след трагедията с Germanwings.

Просто не знаем.

Докато не разберем, не можем да предприемем ефективни стъпки да не се повтаря.

 

Мислите ли, че едно добро решение на този проблем би било създаването на устройства, които да предават в реално време данните от самолета към наземни станции, така че самолетите да бъдат проследявани във всеки един момент. Може ли това да реши проблема или ще създаде нов проблем за индустрията, тъй като и тези комуникации могат да бъдат компрометирани от земята.

Като се има предвид, че самолетът е разполагал с някаква подобна система на борда - имал е ADSB - която изпраща всяка секунда сигнал към авиодиспечерите за местоположението на самолета, скоростта и посоката му и още някои данни - но тя е била изключена.

Тази система не е работела.

Въпросът е дали имаме система, която предава данни и не може да се изключи?

Не вярвам това да е възможно.

Ако имате система, която може да се включи, тя ще може и да се изключи.

Хората от поддръжката трябва да могат да я изключват.

Можем да помислим по-сериозно и да решим, че системата трябва да е достъпна само извън самолета.

Но това са неща, в които може да се вложи много време и пари, за да се реши нещо, които вие сте решили, че е проблемът.

Но това може да не е проблемът.

Отново ще посоча Germanwings.

Пак ще се чудим как да решим един проблем, който не разбираме.

И макар че много искаме да изработим перфектните правила за авиационна сигурност, може би това не е възможно. Особено ако има хора по света, които искат да ни навредят. Които са хитри, по-умни от нас и могат да използват познанията си, за да проникнат и обезвредят системата за сигурност.

Да не забравяме, че има десетки хиляди самолети в небето.

Това е огромен брой слаби точки, които могат да бъдат поставени на изпитание и манипулация.

 

Споменахте Germanwings. В светлината на последните събитие, какво мислите по отношение на водещата теория към момента за катастрофата на този самолет?

Germanwings е една трагедия.

Почти невъзможна.

Аз съм любител пилот. Летя за удоволствие.

И уважавам изключително високо пилотите. те са гръбнакът на системата.

Да се предвиди, че един пилот може да убие себе си и всичките си пътници - това е нещо, за което дори не искаме да мислим.

Преди MH370 беше много необичайно да се говори за пилот, който се самоубива.

Толкова рядко се е случвало.

Вярвам, че това няма да увреди вярата на хората в пилотите.

Има толкова много пилоти. Самият факт, че един от милионите е извършил този ужас не е причина да се атакува цялата система и да се правят опити да се отнеме от властта на пилота на кокпита.

В края на краищата трябва да си имаме доверие взаимно.

В авиацията ние вярваме на кого? На пилота.

 

Независимо от всичките улики, които водят до наложената теория, има ли дори малка вероятност технически проблем да е предизвикал падането на този самолет?

Аз съм от тези, които смятат, че не бива да се избързва със заключения за Андреас Лубиц.

Докато нямаме пълна информация, не бива да вярваме, че сме решили случая.

Информацията на прокурора е много ясна.

Но все пак прокурорът не е човекът, който ще установи причината за авиационния инцидент.

Става дума за френската организация BEA, те са много методични. Няма да бързат с разследването и накрая ще кажат на света какво са открили.

Трябва да изчакаме BEA, преди да решим да мислим какво точно е станало.

Изглежда в момента нямаме друго обяснение за това, което е станало с Germanwings. Но докато не се изключат всички други възможности, мисля, че сте прав - трябва проверим всичко и може би евентуална техническа авария.

fallback
fallback