Катастрофата на А320 на Germanwings полет 4U 9525 във френските Алпи на 24 март 2015 е първата подобна трагедия в ЕС за 6,5г., а във Франция за последните 15г.
Обстоятелствата на катастрофата засега са неясни.
Последната голяма самолетна катастрофа във Франция беше на свръхзвуковия Конкорд на Air France, който падна върху хотел в предградие на Париж през 2000г., при което загинаха 113 души и полетите с този модел самолет бяха прекратени.
За Западна Европа подобни катастрофи са редки.
За последен път подобна трагедия се случи през август 2008, когато MD-82 на Spanair се разби при излитане от Мадрид и 154 души загинаха.
Още повече въпроси поставя фактът, че катастрофата на Germanwings полет 4U 9525 е станала на крейсерска височина, когато вероятността от катастрофа е по-малка, отколкото при излитане или кацане.
По статистика на Boieng за 2004-2013 на крейсерска височина стават една 10% от фаталните авиопроизшествия /спрямо 14% по време на излитане и набиране на височина и 47% при кацане/.
Катастрофата във френските Алпи стана след черна година за глобалната гражданска авиация.
През 2014 станаха няколко авиационни инцидента при безпрецедентни обстоятелства и все още неясни причини.
Над Индийския океан изчезна Boeing на Malaysia AirlinesMH370 на 6 март 2014
Свален бе полет MH17 на Malaysia Airlines над Украйна по време на полет Амстердам-Куала Лумпур на 17 юли 2014
Падна самолет на AirAsia полет QZ8501 на28 декември 2014 по време на полет от Индонезия към Сингапур.
„Не знаем засега какво е станало с полет 4U9525“, заяви директорът на Lufthansa Карстен Шпор след новината за катастрофата.
Германският канцлер Ангела Меркел и френският министър-председател Манюел Валс казаха, че е още рано да се обявяват хипотези, но проучват различни версии.
Американският NBC News казва, че катастрофата по време на полет може да се дължи на падане на налягането в самолета.
На 24 март 2015, в края на деня Lufthansa съобщи, че не разглежда криминална версия.
Airbus A320-211 на германския нискобюджетен превозвач Germanwings излита от Барселона във вторник, 24 март 2015 сутринта в изпълнение на полет 4U 9525.
Според Flightradar24, планираният час на излитане е било 09:35 местно време. Самолетът е излетял с малко закъснение, 10:00.
Самолетът изпълнявал полет от Барселона за Дюселдорф. По данни на Germanwings на борда е имало 150 души – 144 пътници и 6 души екипаж.
Половината от хората на борда са били германци. По данни на испанските медии 45 души са били от Испания.
На борда е имало и малка група германски ученици.
Директорът на Germanwings Томас Винкелман каза, че като достигнал до крейсерска височина самолетът започнал да се снижава отново, това е станало около 30-40 мин след излитане от Барселона.
Flightradar24 е „изгубил“ самолета 39 минути след излитане, когато е летял над планините.
Хипотезите, коментирани от френската преса
1. Метеорологичната хипотеза
Планинската област не представлява особен проблем за самолетите.
Според френската Meteo Consult времето на 24 март 2015 е било „оптимално“.
2. Разхерметизиране
В случай на разхерметизиране на самолета, пилотът трябва да намали височината, за да достигне до изравняване на налягането в кабината. Ако промяната в налягането в кабината е рязко, при пробив в корпуса поради удар например, и ако това стане на 10 000 метра височина, пилотът има 25 сек. за реакция, след което може да изгуби съзнание, пише Фигаро. Това би могло да обясни липсата на сигнал за бедствие, както потвърди френската ГВА.
3. Птици
Хипотезата за птиците също се подкрепя.
„На голяма височина все още могат да бъдат срещнати ята гъски и тогава сблъсъкът е фатален“, цитира вестникът неназован пилот-ветеран.
4. Технически проблем
За най-вероятна е сочена хипотезата за технически проблем.
Самолетът е слязъл от 9000 метра на 2000 метра за 8 минути.
Това не е рязка загуба на височина, какъвто бе случаят със самолетът на Air Algerie над Мали през юли 2014, когато самолетът рязко падна, нито случаят на MH17, свален с ракета в Украйна, пише Фигаро.
5. Атентат
Хипотезата за терористичен акт се споменава от мнозина, макар е изглежда малко вероятна, пише Фигаро.
Специалистите са единодушни, че катастрофата не прилича на експлозия по време на полет.
Останките от самолета са разпръснати на площ от 2 хектара /вж корицата - снимка на La Provence на останките от самолета/.
Транспондерът е активирал код „повреда“.
Спад в авиоинцидентите
Претовареното западноевропейско въздушно пространство, подобно на небето над Северна Америка, отчита стабилен спад на фаталните авиационни инциденти в последните години, пише WSJ.
Нивото на катастрофи в Европа през 2014 е било загуба на 0.15 на 1 милион полета, в сравнение на средно 0.24 на милион полета в периода 2009 - 2013, според International Air Transport Association, представляваща над 200 авиокомпании.
Черен ден
"Никога не сме имали загуба на самолет в историята на компанията досега“, каза говорител на лоукостера Germanwings, нискобюджетната авиокомпания на германския превозвач Lufthansa, базиран в Кьолн.
Главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор каза, че това е "черен ден."
Говорител на Airbus, европейският авиокосмически гигант не даде информация за евентуалните причини, но съобщи, че Airbus е открила "кризисен център" и изпраща експерти на място.
Френските авиационни власти казват, че са изгубили контакт със самолета и потвърждават, че е изпаднал в беда в 10:30 местно време (0930 GMT).
Екипажът обаче не е изпратил сигнал за бедствие.
"Екипажът не е изпращал SOS. Авиодиспечерите са решили да обявят, че самолетът бедства, защото не е имало контакт с него," съобщава АФП.
Вижте и видео файла и коментара на Александър Богоявленски за инцидента със самолет на Germanwings.