fallback

Авиошоу сезон 5: Враждебна 2014 - спотъри

23.10.2014 | 09:00

Спотърите Георги Николов и Антон Балъкчиев снимат самолети и имат богат опит от авиоизложения у нас и в чужбина. Тяхното мнение за бойната и гражданската авиация на България.

Интервюто е записано по време на авиошоуто 102г. ВВС "Това сме ние" 2014.

Момчета, това, което видяхме днес е уникално. Виждали ли сте скоро нещо такова в българското небе?

Антон Балъкчиев: Не, в българското небе - никога досега. Изключително смело и извън нормата. Разчупихме нормата и да се надяваме, че така ще е в бъдеще.

Георги Николов: Аз от 1992 ходя по авиошоута в България в чужбина, някои от нещата, които имаше тук не съм ги виждал никъде другаде.

 

Кое например?

Антон Балъкчиев: Пилотажът  на ген. Радев според мен беше без аналог.

Георги Николов: Не се впечатлявам лесно, но днес бях впечатлен много силно. Страхотно беше, тръпки ме побиват само като ви го разказвам. Страшна работа!

 

Въпреки сериозния риск, който поеха нашите пилоти, тези полети се извършват в едно изключително натоварено въздушно пространство, много близо до столицата, до населено място. Те наистина показаха уникални неща. Как си представяте бъдещето на българската авиация? Не просто на авиошоу, а на бъдещето на българските ВВС като цяло?

Антон Балъкчиев: За съжаление всичко зависи от политиците и бъдещето може да не е толкова розово, колкото ни се иска или колкото изглежда след днешното шоу. В момента тук беше събрана цялата военна авиация на България. Ако няма политическа воля да се променят нещата, да се пристъпи към купуване на нов изтребител и инвестиране в поддръжката на МиГ29, нещата не изглеждат никак добре.

Георги Николов: Подкрепям Антон. Не съм специалист да кажа какво трябва да се направи. Но трябва да се раздвижат нещата, да се купи чисто нов самолет. Хората го заслужават. Ние го заслужаваме, за да бъдем по-сигурни в нашата държава.

Още по темата

Фокусирали сме се върху военната авиация, но на няколкостотин места от нас виждаме основното летище и гражданската авиация, която не е в много завидно състояние. Там как стоят нещата? Вие прекарвате доста време в снимане на самолети. Добре сте запознати с всичко, което прелита и каца на софийското летище и не само на него. Там къде ни виждате в близките десетина години?

Антон Балъкчиев: За съжаление и там не е много розово положението. Като изключим България ер, които купуват нови самолети, всички останали компании експлоатират стари самолети. Не е цветущо. Всъщност не всички - чартърните компании купуват доста. Можем да видим А330 отсреща, който е на 20г. Да видим - дано имат успех BH Air в това, което се опитват да направят с директен американски полет.

 

Реалистично ли ви се струват полетите до САЩ от България? Има ли смисъл въобще от такива, при положение, че други авиокомпании отдавна летят с трансферни полети през океана?

Георги Николов: Според мен трябва да се опита. Щом са решили да го направят, вероятно са планирали нещо. Би било добре. Аз ще се радвам страшно много. Всяка компания, която е българска и се развива добре, аз се радвам за нея. Надявам се да успеят, пожелавам им го от сърце.

 

Кои изстребители бихте искали да видите в българските ВВС бази?

Георги Николов: Eurofighter. Фаворитът ми.

Антон Балъкчиев: Фаворит е Eurofighter, но реалистичното е Grippen. Въпреки че най-вероятно възможният вариант е F-16. Но Grippen поне е нов. Ние нов F-16 няма да купим така или иначе. Така че Grippen е най-реалистичният варинт. Новото 21 е за мен Grippen. Евтин самолет, лесен за поддръжка. Шведите дават добри условия за покупка и експлоатация. И е най-подходящ за нашите условия. Скептичен съм, за съжаление, от политическа гледна точка какво решение ще се вземе.

 

И като се заговорили за самолети, от гражданската авиация кои бихте искали да видите на летището зад нас?

Георги Николов: Труден въпрос. Може би А380, плюс Boieng 787. Това са ми мечтите - да ги видя тук. Бъдещето ще покаже.

 

Май има такива прогнози, за Dreamliner?

Антон Балъкчиев: Не съм чул. Вчера чух, че се говори за докарване на A380 с цел демонстрация и се търси финансиране за горивото - около 30 000 евро. Има българин пилот на А380 в Lufthansa, който казва, че може да убеди това да се случи. Но някой трябва да плати горивото. Това е любопитно.

Вижте интервюто във видеото.

 

fallback
fallback