Авиошоу

Събота от 16:00 часа
още

Авиошоу сезон 5: Lockheed Martin

25.10.2014 | 09:00
Авиошоу сезон 5: Lockheed Martin

Ексклузивно интервю за предаването Авиошоу на Bulgaria On Air от авиошоуто във Фарнбъро 2014 на старши вицепрезидента на Lockheed-Martin, ръководител на програмите F-22 Raptor и F-16, Бил Макхенри.

Интервю на Александър Богоявленски.


Какви са конкурентните предимства на Ф-16 на бойното поле, като един изтребител от 4-то поколение, за едни малки по мащаб военновъздушни сили, каквито са нашите?

Историята на Ф-16 започва, като лек изтребител, което означава, че аеродинамичните му характеристики са много по-добри от тези на всеки друг изтребител от 4-то поколение към днешния ден. Самолет, който издържа натоварване от 9G, подобно на мехур покритие на пилотската кабина за несравним поглед към обкръжаващата среда. А в допълнение към всичко това – ниски разходи. Ниска цена за приемане на въоръжение и ниска цена от гледна точка на оперативност.

От 1974 година насам Ф-16 извървя сериозен растеж, благодарение на 28-те си международни клиенти. Така че държавите, които оперират с този самолет, имат възможността да споделят опит при въвеждането му в експлоатация и заедно да развиват нови способности и технологии за изтребителя, които да го поддържат адекватен на оперативно ниво и да поддържат ниската експлоатационна цена за потребителя.

Още по темата

Говорейки за подобренията по самолета, какви са предимствата от това да се въведат на въоръжение нови самолети от този тип срещу стари такива – какви биха били препоръките за ъпгрейд на военновъздушни сили, които към момента са предимно от второ и трето поколение?

Има няколко начина за присъединяване към семейството на Ф-16. Единият е да се закупят малко на брой чисто нови самолети, с които върви пълният пакет от обучения, резервни части и поддържащи системи, предоставяни от американските ВВС. Друг вариант за присъединяване към семейството е чрез пазара за машини втора ръка, като се закупи използвана техника от трета страна. И двата пътя обаче, водят към еднакво ниво на поддръжка и развитие както за новопроизведените машини, така и за използваните самолети. Конфигурациите на новите изтребители и на старите такива е изключително сходна и непрекъснато се осъвременява, така че клиентите могат да се възползват от оперативните предимства на системата за дълги години напред.

 

Обучението на пилотите – колко лесно се става пилот на Ф-16 и колко време отнема този процес?

Обучението на пилотите се извършва от американските ВВС и наистина зависи от много фактори. Те се свързват с държавата, която приема изтребителите и страна, като България, която използва високотехнологични бойни самолети, би се справила доста по-лесно с тази задача, отколкото други страни, които не са толкова напреднали, колкото България. Тези въпроси се решават главно от американските ВВС.

Вижте видеото.