Ексклузивно интервю за предаването Авиошоу на Bulgaria On Air от авиошоуто във Фарнбъро 2014 на старши вицепрезидента на Lockheed-Martin, ръководител на програмите F-22 Raptor и F-16, Бил Макхенри.
Интервю на Александър Богоявленски.
Какви са конкурентните предимства на Ф-16 на бойното поле, като един изтребител от 4-то поколение, за едни малки по мащаб военновъздушни сили, каквито са нашите?
Историята на Ф-16 започва, като лек изтребител, което означава, че аеродинамичните му характеристики са много по-добри от тези на всеки друг изтребител от 4-то поколение към днешния ден. Самолет, който издържа натоварване от 9G, подобно на мехур покритие на пилотската кабина за несравним поглед към обкръжаващата среда. А в допълнение към всичко това – ниски разходи. Ниска цена за приемане на въоръжение и ниска цена от гледна точка на оперативност.
От 1974 година насам Ф-16 извървя сериозен растеж, благодарение на 28-те си международни клиенти. Така че държавите, които оперират с този самолет, имат възможността да споделят опит при въвеждането му в експлоатация и заедно да развиват нови способности и технологии за изтребителя, които да го поддържат адекватен на оперативно ниво и да поддържат ниската експлоатационна цена за потребителя.
Говорейки за подобренията по самолета, какви са предимствата от това да се въведат на въоръжение нови самолети от този тип срещу стари такива – какви биха били препоръките за ъпгрейд на военновъздушни сили, които към момента са предимно от второ и трето поколение?
Има няколко начина за присъединяване към семейството на Ф-16. Единият е да се закупят малко на брой чисто нови самолети, с които върви пълният пакет от обучения, резервни части и поддържащи системи, предоставяни от американските ВВС. Друг вариант за присъединяване към семейството е чрез пазара за машини втора ръка, като се закупи използвана техника от трета страна. И двата пътя обаче, водят към еднакво ниво на поддръжка и развитие както за новопроизведените машини, така и за използваните самолети. Конфигурациите на новите изтребители и на старите такива е изключително сходна и непрекъснато се осъвременява, така че клиентите могат да се възползват от оперативните предимства на системата за дълги години напред.
Обучението на пилотите – колко лесно се става пилот на Ф-16 и колко време отнема този процес?
Обучението на пилотите се извършва от американските ВВС и наистина зависи от много фактори. Те се свързват с държавата, която приема изтребителите и страна, като България, която използва високотехнологични бойни самолети, би се справила доста по-лесно с тази задача, отколкото други страни, които не са толкова напреднали, колкото България. Тези въпроси се решават главно от американските ВВС.