Тенденциите при телекомите за 2015

15.01.2015 | 11:33
Тенденциите при телекомите за 2015
Тенденциите при телекомите за 2015

Тенденциите за телекомите  през 2015 в коментара на Ерхан Гюрсес, Bloomberg Intelligence за Анна Едуардс, Манъс Крани и Марк Бартън в студиото на Bloomberg TV в Лондон.

Ще помогнат ли технологиите на компаниите от телекомуникационния сектор.


Каква е прогнозата за компаниите, които вие следите. Кое ще предизвика ръст?

В последните 3-4 години тези компании пострадаха от редица фактори - регулации, забавено възстановяване и ожесточена конкуренция.

За пръв път забелязваме малък признак на подобрение. През 2015 пазарът очаква то да се реализира.

Очакваме, че инвестиции в 4G и оптика хората ще могат да помогнат за ръста на компаниите.

Регулациите биха били по-малко от значение. Ще видим по-слабо отражение от съкращението в цените на роуминга, както и от намалението на таксите за мобилни терминали.

Икономическото възстановяване все още продължава. Затова очакваме то да подкрепи телефомите.

 

Да видим някои от големите компании, които правеха новините в сектора през 2014. Liberty Media, John Malone, както и Vodafone - какво ще направят, къде отиват Sky..

Темите за 2015: къде ще имаме консолидация, дали в съдържание, в пренос, в слушалките.. Къде според вас ще бъде?

Мобилната консолидация е все още важна част от темата. Ние виждаме консолидация в Норвегия например. Там се опитват да консолидират пазара. Също и в Дания - наскоро.

Все още имаме ожесточена конкуренция в южните страни като Франция и Испания.

Тези страни имат четирима играчи на пазара. Бихме очаквали консолидация.

Но и както казвате, можем да очакваме консолидация между собствениците на съдържание и Pay TV - и телекомите. Повече партньорства или повече сливания и придобивания.

 

Колко сметки ще получавам аз? Една или четири? Конвергенция, пакетът във Великобритания все още го няма. Но това предизвиква сливанията и придобиванията, нали?

Точно така. Във Великобритания проникването на тези пакетни продукти е доста ниско - около 5%. А в някои страни като Испания е близо 20%.

Така че Великобритания изостава.

Но ще видим как пазарът вероятно ще ускори този процес в подкрепа на конкуренцията.

Ще има играчи, които няма да искат да изостанат след другите - например BT или Talk Talk. В резултат можем да имаме повече сливания и придобивания.

 

Това ни връща отново към M&A. Нали? Ако всички тези компании се опитат да запълнят празнината в предлагането на пакети, кой кого ще купи? Да видим как е при Vodafone, Sky, BT. Какви са плановете им?

Vodafone доста активно купува кабелни компании. Ръководството продължава да повтаря, че когато види възможност, ще я използва. Така че смятам, че през 2015 можем да очакваме подобно развитие за мобилните компании. Те ще търсят активи сред кабелните компании, Pay TV, но е трудно да се извади определено име.

 

Аз току-що си купих интернет телевизия и се абонирах за Netflix, купих много пакети, и един от тях е Netflix. Къде стои тази американска история за купуване на съдържание и позициониране в Европа?

Netflix се разшири на още шест пазара през септември. Те са доста агресивни в Европа..

 

Цените им са доста агресивни.

Тяхното присъствие сред абонатите в Европа означава, че се включват сред операторите на платени ТВ канали. Но евтините им оферти могат да са добавени към други пакети.

Това не означава, че традиционните Pay TV компании няма да бъдат засегнати. Те ще усетят новото присъствие от намалените си приходи, по-големи разходи в програмно съдържание, например за поръчки на оригинални програми.

Пазарът очаква този процес да има скромно отражение. Вероятно едноцифрен спад.