fallback

ЕК призовава 18 страни от ЕС да подобрят управлението си на въздушното пространство

10.07.2014 | 13:26

На 10 юли Комисията официално поиска от Австрия, България, Хърватия, Кипър, Чешката република, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Малта, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Словения, Испания и Обединеното кралство, които членуват в шест различни функционални блока въздушно пространство (ФБВП), да подобрят своите блокове, съобщава представителството на ЕК.

Функционалните блокове въздушно пространство представляват общо въздушно пространство, организирано според потоците на трафика, а не според държавните граници. Функционалните блокове въздушно пространство са решаваща стъпка към по-ефективна, по-евтина и по-малко замърсяваща система на въздухоплаване в Европа.

Комисията е изпратила официални уведомителни писма, в които иска от страните-членки да предприемат действия за оптимизиране на изпълнението на ФБВП и услугите за въздухоплаване.

Страните членки разполагат с 2 месеца за отговор и представяне на своите съображения.    

„Най-накрая преодоляхме националните граници в европейското въздушно пространство. Функционалните блокове въздушно пространство са необходим и жизнено важен елемент на единното европейско небе. В момента тези общи въздушни пространства съществуват само на хартия; те са създадени официално, но все още не функционират. Призовавам страните членки да бъдат по-амбициозни и да дадат тласък на изпълнението на разпоредбите за единното небе“, заями заместник-председателят на Европейската комисия и комисар по транспорта Сийм Калас.

 

Още по темата

 

Всички страни от ЕС трябваше да са привели в действие своите ФБВП до 4 декември 2012 г. съгласно Регламент (ЕО) № 550/2004.

Функционалният блок въздушно пространство между Италия, Гърция, Кипър и Малта (BLUEMED FAB) все още е в процес на установяване, докато междудържавните споразумения за създаване на функционален блок въздушно пространство между Австрия, Чешката република, Словакия, Словения, Унгария и Хърватия (FABCE), на ФБВП между България и Румъния (DANUBE FAB), на ФБВП между Литва и Полша (BALTIC FAB), на ФБВП между Испания и Португалия (SOUTHWEST FAB) и на ФБВП между Великобритания и Ирландия (UK/IRELAND FAB) влязоха в сила.

Напредъкът по отношение на реорганизирането на въздушното пространство на тези ФБВП и на ефективността на техните услуги за въздухоплаване е бавен.

Това означава повече закъснения, потребяване на повече гориво и оттук — повече емисии на парникови газове и по-големи разходи за авиокомпаниите.

В изпратените на 10 юли официални уведомителни писма Комисията иска от страните членки да предприемат действия за оптимизиране на изпълнението на ФБВП и услугите за въздухоплаване.

Освен това липсата на напредък във връзка с тези блокове е пречка пред цялостното изпълнение на единното европейско небе на ЕС, което на свой ред генерира неефективност в цялото управление на въздушното движение в Европа от порядъка на около 30 до 40% от общите разходи за въздухоплаване и налагани такси.

Това представлява загуба от около 5 млрд. евро годишно. Това влияе негативно и на планираното укрепване на безопасността в единното европейско небе.

 

Единно европейско небе:

Съгласно законодателството за единно европейско небе националните организации за контрол на въздушното движение трябва да работят заедно в девет регионални блока въздушно пространство (наричани „функционални блокове въздушно пространство“), за да се повиши ефективността и да се намалят разходите и емисиите. 

Създаването на тези блокове общо въздушно пространство е организирано според потоците на трафика, а не според държавните граници, което води до подобряване на работата.

Системата на ФБВП е крайъгълен камък при изграждането на единно въздушно пространство, което намалява обусловената от национални граници разпокъсаност в управлението на въздушното движение.

Създаването на подходяща система от ФБВП ще доведе до следните ползи:    

По-високи стандарти за безопасност: ФБВП дават възможност на самолетите да летят без да се налага да пресичат граници, което премахва риска от гранични интерференции и несъвместимост на националните процедури за безопасност.

Намаляване на разходите и на потреблението на гориво: очаква се ФБВП да доведат до икономии на гориво и намаляване на закъсненията, като дават възможност на авиокомпаниите да се движат по по-преки маршрути на по-добра височина. На свой ред това ще доведе до подобряване на услугите за пътниците, ще е от полза за околната среда — по отношение на шума и емисиите, и ще допринесе за намаляване на разходите за полети от порядъка на милиарди евро годишно.

Следващи стъпки

След ФБВП в Централна Европа (FABEC) през април, сега и BLUEMED, DANUBE и FABCE получават официални уведомителни писма от Комисията.

След изпращането на тези писма страните членки разполагат с 2 месеца за отговор и представяне на своите съображения. На тази основа Европейската комисия може да излезе с мотивирано становище в съответствие с член 258 от Договора за функционирането на Европейския съюз.

 

fallback
Още от Техно
fallback