ЕК призовава 18 страни от ЕС да подобрят управлението си на въздушното пространство

10.07.2014 | 13:26
ЕК призовава 18 страни от ЕС да подобрят управлението си на въздушното пространство

На 10 юли Комисията официално поиска от Австрия, България, Хърватия, Кипър, Чешката република, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Малта, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Словения, Испания и Обединеното кралство, които членуват в шест различни функционални блока въздушно пространство (ФБВП), да подобрят своите блокове, съобщава представителството на ЕК.

Функционалните блокове въздушно пространство представляват общо въздушно пространство, организирано според потоците на трафика, а не според държавните граници. Функционалните блокове въздушно пространство са решаваща стъпка към по-ефективна, по-евтина и по-малко замърсяваща система на въздухоплаване в Европа.


Комисията е изпратила официални уведомителни писма, в които иска от страните-членки да предприемат действия за оптимизиране на изпълнението на ФБВП и услугите за въздухоплаване.

Страните членки разполагат с 2 месеца за отговор и представяне на своите съображения.
 
 


„Най-накрая преодоляхме националните граници в европейското въздушно пространство. Функционалните блокове въздушно пространство са необходим и жизнено важен елемент на единното европейско небе. В момента тези общи въздушни пространства съществуват само на хартия; те са създадени официално, но все още не функционират. Призовавам страните членки да бъдат по-амбициозни и да дадат тласък на изпълнението на разпоредбите за единното небе“, заями заместник-председателят на Европейската комисия и комисар по транспорта Сийм Калас.

 

Още по темата

 

Всички страни от ЕС трябваше да са привели в действие своите ФБВП до 4 декември 2012 г. съгласно Регламент (ЕО) № 550/2004.

Функционалният блок въздушно пространство между Италия, Гърция, Кипър и Малта (BLUEMED FAB) все още е в процес на установяване, докато междудържавните споразумения за създаване на функционален блок въздушно пространство между Австрия, Чешката република, Словакия, Словения, Унгария и Хърватия (FABCE), на ФБВП между България и Румъния (DANUBE FAB), на ФБВП между Литва и Полша (BALTIC FAB), на ФБВП между Испания и Португалия (SOUTHWEST FAB) и на ФБВП между Великобритания и Ирландия (UK/IRELAND FAB) влязоха в сила.


Напредъкът по отношение на реорганизирането на въздушното пространство на тези ФБВП и на ефективността на техните услуги за въздухоплаване е бавен.

Това означава повече закъснения, потребяване на повече гориво и оттук — повече емисии на парникови газове и по-големи разходи за авиокомпаниите.

В изпратените на 10 юли официални уведомителни писма Комисията иска от страните членки да предприемат действия за оптимизиране на изпълнението на ФБВП и услугите за въздухоплаване.


Освен това липсата на напредък във връзка с тези блокове е пречка пред цялостното изпълнение на единното европейско небе на ЕС, което на свой ред генерира неефективност в цялото управление на въздушното движение в Европа от порядъка на около 30 до 40% от общите разходи за въздухоплаване и налагани такси.

Това представлява загуба от около 5 млрд. евро годишно. Това влияе негативно и на планираното укрепване на безопасността в единното европейско небе.

 

Единно европейско небе:

Съгласно законодателството за единно европейско небе националните организации за контрол на въздушното движение трябва да работят заедно в девет регионални блока въздушно пространство (наричани „функционални блокове въздушно пространство“), за да се повиши ефективността и да се намалят разходите и емисиите. 

Създаването на тези блокове общо въздушно пространство е организирано според потоците на трафика, а не според държавните граници, което води до подобряване на работата.

Системата на ФБВП е крайъгълен камък при изграждането на единно въздушно пространство, което намалява обусловената от национални граници разпокъсаност в управлението на въздушното движение.

Създаването на подходяща система от ФБВП ще доведе до следните ползи:    

По-високи стандарти за безопасност: ФБВП дават възможност на самолетите да летят без да се налага да пресичат граници, което премахва риска от гранични интерференции и несъвместимост на националните процедури за безопасност.

Намаляване на разходите и на потреблението на гориво: очаква се ФБВП да доведат до икономии на гориво и намаляване на закъсненията, като дават възможност на авиокомпаниите да се движат по по-преки маршрути на по-добра височина. На свой ред това ще доведе до подобряване на услугите за пътниците, ще е от полза за околната среда — по отношение на шума и емисиите, и ще допринесе за намаляване на разходите за полети от порядъка на милиарди евро годишно.

Следващи стъпки

След ФБВП в Централна Европа (FABEC) през април, сега и BLUEMED, DANUBE и FABCE получават официални уведомителни писма от Комисията.

След изпращането на тези писма страните членки разполагат с 2 месеца за отговор и представяне на своите съображения. На тази основа Европейската комисия може да излезе с мотивирано становище в съответствие с член 258 от Договора за функционирането на Европейския съюз.