fallback

ВВС на България се намира в опасност

Военновъздушните сили губят способности заради малко самолети и напускането на много високоподготвени кадри

01.02.2016 | 14:31 Автор: Ирина Георгиева

Военновъздушните сили постепенно губят способности, а това е свързано с ресурса на самолетите и с напускането на много високоподготвени кадри. Това заяви бившият министър на отбраната проф. Тодор Тагарев в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR

"Един пилот, за да може да води и да поддържа бойно дежурство във всякакви условия, той трябва да е минал стотици часове нальот, а това струва огромни суми. Загубата на всеки един подготвен човек, основно пилоти, а и не само - инженерен състав за управление на полетите, за много видове специалисти - струва много скъпо и не трябва да си позволяваме с лека ръка да губим този ресурс." - добави проф. Тагарев.

Увеличение на бюджета на ВВС с 80 млн. лв. обеща премиерът Бойко Борисов на командира на ВВС ген. Румен Радев в началото на октомври 2015г. 

"Тези пари не са обещани лично на ген. Румен Радев, а те са за българската армия и в частност за военновъздушната армия. Те са записани в Закона за бюджета, което е една добра новина. Макар и малка сума, тя дава някаква увереност, за да стартира един такъв проект за придобиване на нов тип бойни самолети и когато се тръгне към придобиване на такъв тип самолети. Трябва да знаем, че договорът и плащането са за няколко години. Това, което ни липсва е именно дългогодишният поглед към проблемите на отбраната." - заяви бившият министър на отбраната.

Висшето ръководство на държавата е с нагласата да реагира на горещ проблем тогава, когато той възникне, смята проф. Тагарев. Според него няма нагласата да се търсят дългосрочни решения, които са добри за страната, а в армията това е задължително.

Бившият министър на отбраната определи като провокация случаят от уикенда, при който руски военен самолет отново наруши турското въздушно пространство.

"Всяка една страна член на НАТО, включително България и Турция, трябва да има готовност да гарантира сигурността на границите си. През нашето въздушно пространство могат да преминават само самолети, които имат разрешени за това. Никой не може да си мисли, че може да преминава, когато пожелае през нашето небе." - подчерта проф. Тагарев.

Задачата за контрола на въздушното пространство е съюзна задача, заяви проф. Тагарев. Той поясни, че всяка една държава, когато стане член на НАТО започва обмен на картината на въздушната обстановка и "придава дежурните си сили и средствата за управление от натовски органи за управление - това е единна система за Съюза".

"Това, което до момента успяваме да правим сами е да поддържаме двойка изтребители в дежурство за изпълнение на задачите за въздушно патрулиране и прехващане на неканени гости. Има опасение, че трудно ще продължим да поддържаме тази способност. Не става толкова въпрос за бройките на самолетите и затова, че трябва да имаме два самолета на дежурство, а именно за осигуряване на цялата система за подготовка на кадри. Хората трябва да знаят, че не може да има двама пилоти, които да дават дежурства или да кажем 4 пъти по двама, които да се сменят. Тези хора трябва да се подготвят или излизат от служба. Тази система изисква много повече самолети, които нашето общество не е готово да плати." - добави проф. Тагарев.

Нужни са поне 20 изтребителя, за да продължим самостоятелно да патрулираме, сочат разчети от ВВС, цитирани от проф. Тагарев. По думите му в момента имаме 15.

От 10 години е ясно, че трябва да сменим този основния тип изтребители, добави проф. Тагарев. 

 

fallback
Още от България сутрин
fallback