В предаването Авиошоу с Александър Богоявленски на 31 март 2016:
- Каква ще бъде предстоящата година за Airbus и с какви резултати изпратиха 2015 в най-голямата аерокосмическа компания в света, и по-специално в подразделението й за комерсиални самолети.
- Навършиха се 40 години от първия полет на единствения редовен, свръхзвуков пътнически самолет. Припомняме историята и съдбата на Concorde.
- Френският изтребител Rafale се превръща в новата най-успешна експортна програма на компанията Dassault. Самолетът влиза на въоръжение и в Индия.
- Най-малкият реактивен военнотранспортен самолет се превръща в хит за бразилската компания Embraer. Ще ви покажем повече за KC-390, който е толкова нов, че все още си няма кодове име.
Постиженията на Airbus през 2015 според Фабрис Брежие, президент и главен изпълнителен директор:
„Пазарът за продуктите на Airbus все още е много позитивно ориентиран и за трета поредна година книгата с поръчките ни е препълнена и сме на първо място с 1036 нетни поръчки за пътнически самолети.
Това означава, че имаме съотношение от 1.5 между направени поръчки и извършени доставки.
Втория извод от 2015 година е, че Airbus изпълнява своите ангажименти. Увеличихме обема на доставките, като достигнахме рекордните 635 самолета, започнахме по-интензивно производство на нашия нов широкофюзелажен продукт А350, изцяло изграден от композитни материали, като доставихме общо 14 самолета от този тип миналата година. Успяхме преди края на годината да сертифицираме и новият А320нео, който разполага с напълно обновени двигатели.
Това означава, че Airbus е на прав път и за първи път в историята ни успяхме да излезем на печалба от програмата на най-големия ни самолет А380, като през 2015-а сме доставили общо 27 от тези самолети. Продължаваме и международното си развитие. Отпразнувахме откриването на новата ни поточна линия в Америка – Мобил, Алабама. Това означава, че вече имаме производство на 3 континента – операциите ни в Европа, финалната поточна линия в Тианжин, Китай, която ще бъде разширена с производство на кабини за А330, и новата поточна линия в Америка.“
Какво очаква Airbus през 2016
"През 2016 трябва да засилим доставките на самолети от вече поръчаните ни такива. Засилването на производството на А350 ще продължава и се надявам, че ще успеем да доставим поне 50 от тези фантастични самолети през тази година, защото целта ни е да достигнем възможно най-скоро, през 2018, 10 доставени самолета на месец, при над 800 поръчки за модела. Ще доставим и първият А320нео още този месец и прогресивно и по същото време ще увеличим нивата на производство на малките самолети. Сега произвеждаме почти по 42 самолета месечно от фамилията А320 и прогресивно ще достигнем 50 самолета месечено през 2017 и 60 самолета месечно до средата на 2019 година. Защо? Защото имаме над 5000 поръчани самолета от това семейство и нашите клиенти искат да ги получат възможно най-бързо.“
Concorde
Като търговско начинание Concorde може да се определи, като мултимилиарден провал. И въпреки това самолетът е технологичен триумф и икона на авиацията, които скоро няма да бъдат надминати.
На 28 януари 1976 година два от първите Конкорди се нареждат по абсолютно идентично време на пистите на две от най-големите летища в света - Хийтроу в Лондон и Шарл де Гол в Париж, за да направят синхронизирано излитане за първите търговски полети на машината съответно до Бахрейн и Рио де Жанейро.
Безусловно Конкорд е перла в короната на компаниите и държавите, които го създадоха, но той никога не тръгва по пътя, на който те се надяваха. 40 години след първия търговски полет на самолета и повече от 12 години след окончателното му приземяване, пътническата авиация се намира стабилно в пост-свръхзвуковата ера. Днес пътуването от Лондон до Бахрейн или от Париж до Рио отнема над 3 пъти повече време, отколкото при онези полети от 1976.