fallback

AirAsia очаква по-чисти небеса във второто полугодие

Нискоразходната авиокомпания разчита на продажбите у дома

21.08.2015 | 12:39

Печалбата на AirAsia за второто тримесечие падна с 34% на фона на повишените разходи и слабата национална валута, но авиокомпанията прогнозира по-силна втора половина на годината.

Нетната печалба за тримесечието е 243 млн малайзийски рингита в сравнение с 367,2 млн рингита преди година, съобщи AirAsia в четвъртък, 20 август 2015.

Най-големият нискоразходен превозвач в ЮИ Азия по брой пътници очаква втората половина на годината да е по-добра за авиокомпаниите, които ще се възползват от по-ниските цени на горивото и няма да са принудени да продават много евтини билети в отговор на конкурентен натиск.

AirAsia, която бе критикувана в последните месеци от базираната в Хонконг GMT Research за счетоводните си практики и затова, че иска повече пари от асоциираните с нея авиокомпании за самолети и обучение, съобщи, че финансите на закъсалите регионални подразделения се подобряват.

 

AirAsia X преговаря за отлагане на доставките на нови самолети.

 

Гилем Тилък от GMT Research каза в мейл от 20 август, че компанията ще закъса с парите, ако не е лизингът на самолети.

Тилък каза също, че ако се извадят допълнителните услуги и разплащанията между компаниите, AirAsia няма да е печеливша и описа отчета й като "много разочароващи резултати".

"Въпреки че все още изпитваме ефектите от катастрофата на QZ8501, спасителните операции вървят в правилната посока. Така че сме доволни от това тримесечие и третото и четвъртото тримесечие изглеждат много добри", каза Тони Фернандес за Bloomberg.

 

Интервю на главния изпълнителен директор на AirAsia Тони Фернандес за Хаслинда Амин в студиото на Bloomebrg в Сингапур на 21 август 2015.

 

 

Още по темата

Хаслинда Амин: Един от най-големите ви критици, GMT Research казаха, че има поредица от разочарования при вас. Дори "много разочароващи" резултати. Ако извадим интеркорпорпоративната печалбата ..

 

Тони Фернандес, главен изп. директор AirAsia: Ако извадите всичко.. Като извадите това, онова.. Вижте, цифрите са си цифри. Анализаторите ще направят преценката си. Моята работа е да дам резултатите, да направя една солидна авиокомпания и тогава, в даден момент капиталовият пазар ще реагира позитивно на това, което правим.

 

Но инвеститорите не купуват.. И вие го виждате, нали?

Да, разбира се. Те не купуват. Дали е заради рингита, дали заради ситуацията в Малайзия? Има много проблеми, които са извън нашия контрол.Но моята работа е да осигуря печалба, ръст, кеш. И съм уверен, че мога да го правя.

Много пъти ми се е случвало и преди. Работата ми е да продължавам да давам резултати, да слушам от какво се тревожи пазарът и да обяснявам.

Ние не правим краткосрочни мерки. Затова AirAsia е там, където е сега. Ние гледаме в бъдещето. Има критика към нас в Индонезия и на Филипините и тя е абсолютно същата, с която се справихме в Тайланд. А сега по ирония на съдбата, Тайланд страда повече от нас. Така че мислим, че имаме много ценни франчайзи. Имаме фантастична база данни.

 

Говорите за Тайланд като за ключов пазар. С тази експлозия, която стана неотдавна, с жертви, как очаквате да ви се отрази?

В краткосрочен план, ще се отрази, да. В следващите няколко дни.

 

Дни? Дори не месеци?

Не. Ние сме го преживявали много пъти. Аз съм вече експерт по бомбите. Имаше бомба в Бали, имаше много инциденти в Тайланд, цунами, и какво ли още не. В този случай май е бил някой извън Тайланд. Така че е изолиран случай. Вече виждаме как продажбите ни се възстановяват много бързо. Тайланд е много устойчива страна, защото хората обичат да ходят в Тайланд.

 

Вие сте под голям натиск в Индонезия. Правителството посочи AirAsia като една от дванайсетте, които трябва да се рекапитализират. Как ви се струва? Ще стане през октомври ли?

Винаги съм казвал, че имам увереност. Това съобщение само по себе си показва лудостта на пазара. Цената на акциите ни спадна с 30% само заради съобщението на министъра на транспорта на Индонезия. Вие наистина ли вярвате, че има някаква опасност AirAsia да изгуби лиценза си и 2000 работни места заради технически въпрос?

Но както обявихме в нашия отчет, създали сме структура, която правителството одобрява. И ще изпълним каквото трябва.

 

Кое е най-голямото предизвикателство в момента?

Да говоря за Bloomberg..

Всеки ден е предизвикателство. Но ние имаме страхотен попътен вятър. Имаме - петрола: винаги съм прогнозирал 25 долара като цена. И не сме далеч. Сигурен съм, че ще падне под 30 долара. Имаме трудности в икономиката, виждали сме го и преди. Отново става, хората пътуват на къси разстояния. И нискоразходните превозвачи..

 

Но тези политики бяха използвани и от конкурентите ви като Scoot.

Да, знам, но Scoot са малка авиокомпания, спрямо нас. Ние имаме най-голям пазарен дял, отдавна. Scoot лети на дълги полети, ние - на къси. И сме далеч пред всички останали.

Най-голямото предизвикателство е малайзийският рингит и икономиката на страната. Като казвам това, трябва да знаете, че започнах този бизнес при петрол на 30 долара за барел. Той скочи на 150 долара, но ние запазихме маржовете си.

Ситуацията с рингита ще бъде овладяна с цените, а ние имаме доста капацитет там. Допълнителните приходи са силната ми страна, най-големият ръст - 46-47 рингита на пътник. Целта ми е 60 рингита. И при това сме хеджирали голяма част от доларовия си дълг.

fallback
fallback