Има ли пропаст между образованието и потребностите на бизнеса? Как държавата трябва да реши проблема и тя ли е тази, която да го реши? Проф. Стив Ханке смята, че държавата не бива да участва в процеса, защото според него частният сектор, бизнесът трябва да осигури финансовото образование. От страна на българските участници в конференцията Образование и бизнес: Финансово образование за устойчива икономика чухме повече мнения в полза на държавната намеса.
Запис от ТВ студио на Bulgaria ON AIR по време на конференцията Образование и бизнес - Финансово образование за устойчива икономика на 11 май 2015 със специален гост Стив Ханке, проведена в София. В студиото Мартина Ганчева разговаря с Милена Стойчева от Juniour Achievement.
И двете страни - Министерството на финансите и Министерството на образованието трябва да участват много активно. Глобалната среда изисква партньорства. Дори само частният сектор не би могъл да се справи в процеса. Той може да осигури експертиза, подкрепа, включване на професионалистите в процеса, така, че да бъде според съвременните пазарни изисквания и механизми, смята Милена Стойчева от Junior Achievement.
"Онова, което държавата може да направи е да създаде правилната образователна среда това да се случи. Чух накратко коментара на проф. Денков, зам.-министър на образованието. Смятам, че техният подход в момента и визията, че образованието може да бъде отворено от прогимназиалния курс е много прогресивно и изцяло бих подкрепила", добави тя.
- Коя е най-уязвимата целева група? Ще цитирам отново проф. Стив Ханке и Любомир Дацов, които казват, че колкото по-рано започне финансовото ограмотяване, толкова по-добре.
Ето някои примери - в Канада това става в първи клас. Веднага чухме мнения, че това няма как да стане и че най-ранния възможен период е 8-9 клас.
Милена Стойчева от Juniour Achievement: Нашата организация е оптимистично ориентирана.
Смятам, че не може да се казва "няма", "не може". Напротив, може.
Подкрепям разбирането, че тази грамотност трябва да стартира от начална възраст, защото е свързана с обща, цялостна грамотност на индивида. Той може да успее, ако е по-информиран.
Тази грамотност осигурява възможността критично да се анализират след това резултатите.