fallback

Гръцките корабособственици не се страхуват от Сириза

16.01.2015 | 11:25

Гръцките корабособственици не се тревожат от намеренията на Сириза да притисне олигарсите в страната. Коментар на Михалис Бодуроглу, президент на Paragon Shipping за Франсин Лакуа и Гай Джонсън от студиото на Bloomberg в Лондон на цените на петрола и отражението им върху морската индустрия. Бодуроглу дава и прогнозата си за спад на цената на петрола през годината и за членството на Гърция в Еврозоната.

Изборите в Гърция ни носят несигурност до деня на вота и може би след това. Какво очаквате от правителството, за да направи живота ви по-лесен, като принос за БВП и като подкрепа да си вършите работата - вие и гръцкият бизнес?

Особеното при гръцката морска индустрия е фактът, че това не е гръцки бизнес, а международен.

В този смисъл има много малко, което може да се случи в Гърция и което да засегне бизнеса ни.

Дори в последните години на кризата никакви работни места не бяха изгубени в сектора ни. Нямаше и съкращаване на заплатите. Ние сме загрижени за това, което става по света, но като физически лица, живеещи в Гърция, защото децата и внуците ни живеят там.

Ние искаме най-доброто за страната.

 

Още по темата

Имам коментари от Сириза, че има планове за кампания срещу олигарсите. Някои може са корабособственици. Не всички разбира се. Но има усещане в тази партия, че твърде голяма власт е съсредоточена в ръцете на неколцина много богати хора в страната. Вие трябва ли да се страхувате? Или пък индустрията ви?

Гръцката морска индустрия не спада към тази категория. Не съм сигурен за коя категория говори Ципрас, но мисля, че корабособствениците не са включени.

Вижте, гръцките корабособственици работят от много години от Лондон и Ню Йорк. Големите фамилии се преместиха от Атина по свое решение преди 35г., но се върнаха в Атина, когато се подобни инфраструктурата и когато политическата ситуация се стабилизира.

Техните финанси за извън Гърция. Работят извън страната. Клиентите им не са от Гърция. Доходите им са в щатски долари.

Те дават своя принос. Те плащат данъци. Мит е, че корабособствениците са освободени от данъци.

Ние сме облагани с данъци, при това не по-малко от останалите компании в сектора.

Защото в страната имаме индустрия в Гърция, която е първа в света. И трябва да работим, за да не бъде унищожена.

 

Има ли опасения сред гръцките корабособственици, че ако Сириза дойде на власт данъците върху тях ще се увеличат? И че може би повече корабособственици ще се върнат в Гърция?

Не мога да говорят от името на другите. Не мога да изключа факта, че някои хора са разтревожени и мислят по този въпрос, но аз не съм от тях. Аз вярвам, че каквото и правителство да дойде на власт, това ще бъде изборът на народа. И че ще работи с морската индустрия, защото тя има огромен принос към икономиката, дава много работа. Това е най-успешната индустрия в Гърция.

 

За говорим за еврочленството. Ако Гърция излезе от еврото, ще работите ли другаде? Ако Гърция не е член на общата валута?

Не ни засяга този въпрос. Ние си имаме кораби, които возят товари от Южна Америка за Северна Америка, до Китай от Австралия, до Европа. Много малко товари идват до Гърция. Това е малка страна. Не е голям износител, нито голям вносител. Няма да се отрази..

 

Значи за вас няма значение?

Няма значение. Като бизнесмен. Важно е за мен като грък.

Да, от голямо значение е, защото чувствам голямо разочарование от начина, по който страната се управлява, от състоянието и в момента. Разочарован съм от политиците на моята страна в последните 40г.

 

Кажете ни за цената на петрола.

Да, има огромен ефект. Двустранен ефект.

От една страна това помага на световната икономика. А когато тя е добре, и корабната индустрия е добре - има повече търсене за световна търговия. А това е нашият бизнес.

От друга страна, в момента, заради предишната висока цена на петрола, морската индустрия се движи бавно.. корабите вървят бавно..

 

.. по-ефективно е да се движат бавно..

Да, по-ефективно е.

Така че, ако цената на петрола падне още, стигаме до момент, в който може би ще бъде по-ефективно корабите да се движат по-бързо. Това ще означава, че ще бъде добавен допълнителен тонаж на пазара, което ще бъде зле за бизнеса.

 

Още по темата

Колко е голям свръхкапацитетът според вас в момента? И колко ще бъде голям след това?

Мисля към 20% свръхкапацитет в момента.

Рискът лесно може да се увеличи, ако цената на петрола падне до 30 долара..

Да, страхувам се, че цената ще падне още.

Но това ще бъде временно.

Дългосрочно според мен ползите са огромни. По-големи.

Ниските цени на петрола подкрепят световната икономика, която движи търсенето нагоре.

 

Трудно е да се прогнозира каква ще бъде цената на петрола, но имате ли някаква представа? Сигурно говорите с колеги - накъде според вас ще тръгне? Ще се стабилизира ли на 60 долара за барел през лятото или ще падне още?

Михалис Бодуроглу, управител на Paragon Shipping

Цената на петрола ли?

Ами, всичко, което можем да направим е да четем анализите на големите банки - Morgan Stanley и Bloomberg, разбира се.

Разбирам, че през годината цената на петрола ще пада.

 

Вие имате много работници по цял свят. Какво мислите за световната икономика в момента? Като изпращате корабите си по света, какви изводи си правите?

Определено всичко се случва в Азия.

Това е ежедневното заключение.

Аз съм оптимист. Мисля, че световната икономика ще ни изненада позитивно.

Има обща тревога, но аз лично се мисля, че световната икономика ще се подобри. Ще бъдем изненадани от новите развиващи се страни като Индия например. Или Африка. И Китай. Не съм песимист за Китай. Китайците ще намерят начин да оправят проблемите си. Те винаги са го правили. Доста успешно.

 

fallback
fallback