fallback

12 седмици публично обсъждане за избор на летище за разширяване в Лондон

11.11.2014 | 14:12

Плановете да бъдат построени нови писти на лондонските летища Хийтроу и Гетуик са по-скъпи, отколкото смятат кандидатите, сочи междинен анализ на офертите, направен от Летищната комисия във Великобритания, съобщава Би Би Си.

Според Bloomberg втора писта на Гетуик би струвала 2 млрд лири повече от оферираната цена.

Два отделни плана за разширяване на Хийтроу прогнозират цена от 3-4 млрд лири повече.

Летищната комисия, начело със сър Хауърд Дейвид трябва да прецени къде да бъде построена нова писта, за да се справи ЮИ Англия с нарастващото търсене.

Три са предложенията - втора писта на Гетуик, трета писта на Хийтроу или удължаване на една от съществуващите писти на Хийтроу.

Алтернативните предложения включваха построяване на нови летища край Оксфорд или на устието на Темза, но бяха отхвърлени.

Директорът на Хийтроу Джон Холанд-Кей казва, че разширяването на летището ще донесе ползи на британската икономика:

"Само Хийтроу може да ни доведе до развитите пазари на света като Китай, само Хийтроу ще ни помогне да усвоим обема на износа, защото Хийтроу вече управлява над една четвърт от целия експорт на Великобритания. Гетуик държи само 2%. Само Хийтроу може да стане най-доброто решение за цялото Обединено кралство, не само за Лондон и ЮИ Англия"

Директорът на Гетуик Стюарт Уингейт каза, че авиокомпаниите все повече търсят нови самолети, които летят директно от по-малки ретища и така намалява нуждата от големи хъбове като разширяването на Хийтроу. Уингейт каза още, че разширяването на Гетуик ще бъде по-евтино за данъкоплатците:

"Както посочва Летищната комисия, Гетуик може да е готов до 2025. Имаме защитен обект с малък риск и без сложно строителство над важни магистрали. Новата ни писта може да се финансира без пари от данъкоплатците в момент, когато има много други конкурентни приоритети, очакващи публично финансиране".

Коментар от лондонското студио на Bloomberg на Карл Лундгрен, Bloomberg.

Хауърд Дейвис, който е председател на Летищната комисия иска да бъде много уравновесен в доклада си, който публикува на 11 ноември 2014.

Той не класира все още трите възможности, втора писта на Гетуик или трета писта на Хийтроу. Съобщението е интересно, защото обявява, че офертите на летищата показва, че всички те са подценили разходите.

Всички са подценили потенциалните такси .. Също и финансирането - то се оказва малко по-голямо предизвикателство, отколкото първоначално мислеха.

 

Казвате, че е имало три предложения. Някое от тях изглежда ли по-вероятно?

Директорите на Хийтроу и на Гетуик лобират активно.

Гетуик се опитват да се наложат с това, че са много популярни сред нискобюджетните превозвачи.

Дейвис днес каза, че това е една от силните страни на кандидатурата на Гетуик.

А Хийтроу настоява, че над 80% от трафика на дългите полети е от това летище. Те казват, че от шест летища в света имат 50 дълги полети повече. Те настояват в тази плоскост и подчертават значението си за британската икономика.

Различни групи подкрепиха създаването на хъб, има проучвания на общественото мнение, които показват, че депутатите по-скоро биха подкрепили Хийтроу.

Какво следва сега? Кога ще имаме решение? След няколко години ли? Или ще чакаме още 30?

Аз проверих историята на проекта. Още в средата на 70-те е имало предложения.

През лятото, след изборите очакваме заключението на сър Хауърд Дейвис и неговото предложение кое е най-доброто предложение.

След това ще става дума само за политика.

Борис Джонсън, кметът на Лондон се изказва много негативно за Хийтроу.

На фона на това се чудим за бъдещия му избирателен район, северно от Лондон, който е силно зависим от летището за работни места. Интересно дали ще си промени мнението. И накрая май всичко опира до политиката.

 

 

fallback
fallback