3,9% ръст на пътниците на европейските летища за септември, съобщава Airports Council International.
В ноемврийския си доклад ACI Europe отчита ръст на пътниците от 3,8% за година. На летищата извън ЕС в Европа, включително Исландия, Норвегия, Русия, Швейцария и Турция пътническият трафик отбелязва 4,3% ръст за година през септември, с което почти заличава разликата между летищата в ЕС и извън ЕС.
"През септември трафикът на пътници на европейските летища остава динамичен, въпреки сериозния отзвук на стачката на пилотите на Air France за френските летища и тревожните икономически индикатори", казва Оливие Янковек, ген. директор на ACI Europe.
"Извън ЕС - украинските и израелски летища продължават да страдат, ръстът на трафика се забавя значително в Русия и Турция. Единственият проблясък е в Исландия, Молдова и Сърбия, които отбелязват ръст над 20%", казва още Янковек.
През септември летищата от Първа група са приели над 25 млн. пътници за година, летищата от Втора група - 10-25 млн., летищата от Трета група - 5-10 млн. и летищата от Четвърта група - по-малко от 5 милиона. Това показва средна корекция от +3,1%, +6,2%, +0,8% и +5%, съобщава докладът.
"Докато европейската икономическа прогноза продължава да е слаба, текущият спад в цената на петрола подкрепя капацитета на авиокомпаниите. Но след като много европейски авиокомпании традиционно хеджират горивата си над текущите пазарни цени, ще мине време, преди цените отново да се понижат", казва Янковек.
Група 1: Истанбул IST (+11.0%), Рим FCO (+7.9%), Москва SVO (+7.9%), Барселона (+7.8%) и Лондон LGW (+7.7%)
Група 2: Атина (+22.9%), Истанбул SAW (+18.5%), Брюксел (+17.7%) Лисабон (+16.0%) и Лондон STD (+14.0%),
Група 3: Базел-Мюлюз-Фрайбург (+14.6%), Неапол (+10.7%), Тенерифе TFS (+10.5%), Ибиса (+9.5%) и Букурещ OTP (+9.0%)
Група 4: Шамбери CMF (+56.6%), Белград (+38.8%), Кишинев (+38.7%), Минералние води (+31.3%) и Санторини /Тира(+26.4%).
Докладът за въздушния трафик Aci Europe за септември и третото тримесечие на 2014 включва 208 летища, представляващи над 88% от европейския пътнически трафик.
ACI Europe, базиран в Брюксел е основан през 1991 и представлява интересите на 450 летища в 45 европейски страни.
В организацията членуват четири български летища: София, Варна, Бургас и Пловдив.
Авиокомпаниите поискаха ЕС да продължи с плановете за сливане на националните въздушни коридори, подновявайки дебата за реформа, която рискува конфронтация с авиодиспечерите за сигурността и работните места.
Призивът дойде от срещата на европейските министри на транспорта в Рим на неформална среща с цел ускоряване интеграцията на някои от най-натоварените маршрути, забавено след въвеждането на програмата Единно европейско небе.
Асоциацията на европейските авиокомпании AEA прогнозира икономии от 3 млрд. евро на година ако европейските коридори бъдат коригирани по права линия, вместо зигзагообразните движения на маршрутите в момента.
На 10 юли 2014 ЕК поиска 18 страни-членки на ЕС да вземат решение по съвместното управление на въздушния трафик, като уредят съвместното управление на функционалните въздушни коридори FAB.
На 6 ноември 2014 в София бяха обсъдени възможностите за разширяване на изградения функционален блок между България и Румъния, DANUBE FAB към съседните държави на Международен форум за сътрудничество в ЮИ Европа.