fallback

Московски не е съгласен реформите в БДЖ да бъдат само съкращения и оптимизация

От години стои нерешен въпросът с железницата в България, подчерта транспортният министър

18.01.2015 | 11:16 Автор: Ирина Георгиева

Транспортния министър заяви, че не е съгласен реформите в БДЖ да бъдат само под формата на съкращения и оптимизация. Това коментира министър Московски по Нова телевизия. По думите му в предния мандат е направил точно това и смята, че Симеон Дянков го е излъгал.

"Защото ние около 2 години работехме със Световна банка по план за преструктуриране и оздравяване на железницата. Той предвиждаше вече нов държавногарантиран заем, който обаче да преструктурира, да рефинансира съществуващите дългове на железниците – съответно да помогне за инвестиционна програма, са се купи нов подвижен състав, да се ремонтира съществуващият. Предвиждаше мерки в Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) и тогава уговорката ми беше със Симеон Дянков като финансов министър, който можеше да подпише този договор със Световна банка, аз превантивно да направя реформите, които бяха заложени там, в непопулярната им форма: "да направим съкращение, оптимизация". Така разписано влизаше в продажба и на "Товарни превози" през Агенцията за приватизация." - обясни министър Московски.

Стартирах всички тези дейности, коментира транспортният министър. Той припомни, че са приложили много непопулярни мерки, заради които имаше около месец стачки. От системата бяха уволнени около 5 хиляди човека. Според него от всички мерки, които са били предписали и съгласували със Световната банка, включително и с ЕК, са направили само лошите неща.

"Тези, които ощетяват директно хората и се третират като непопулярни мерки." категоричен бе министър Московски. 

От години стои нерешен въпросът с железницата в България, подчерта транспортният министър.

"Предупредих и Транспортна комисия преди приемането на бюджета, че ако остане в този формат бюджетът за железниците, специално за БДЖ, ще се случи това, което сега се случва. Аз не мога да обвинявам колегите в БДЖ, тъй като гледат на база финансови показатели - най-нискоефективните и губещи влакове на практика отпадат от списъка за субсидиране. Затова се стигна и до напрежение в няколко региона в страната. Това не означава, че няма пътникопоток.”, заяви Московски.  „Аз не мога да обвинявам колегите в БДЖ, тъй като гледат на база финансови показатели - най-нискоефективните и губещи влакове на практика отпадат от списъка за субсидиране. Затова се стигна и до напрежение в няколко региона в страната. Това не означава, че няма пътникопоток. Така е направен договорът с държавата, че да се изчислява субсидията на база километри, а не на брой пътници. На практика, дефектът, който може да се получи е, че в едно направление може да има пътници, но те да са изключително само от групите, които пътуват с най-ниски тарифи – студенти, ученици и пенсионери" - добави Московски. 

За да функционира нормално компанията, паралелно по едно и също време трябва да се случват няколко неща, смята транспортният министър. Според него трябва да се обслужват задълженията към кредиторите, да има санитарен минимум на ремонтите, тъй като подвижният състав е 30-40 години стар. 

fallback
Още от България
fallback