Експерти с анализ за катастрофата с НСО и важни детайли за скоростта и видимостта

Той е направен чрез Google Maps

18.05.2024 | 09:57 Редактор:
Експерти с анализ за катастрофата с НСО и важни детайли за скоростта и видимостта
Експерти с анализ за катастрофата с НСО и важни детайли за скоростта и видимостта

Пътната обстановка на мястото на катастрофата с автомобил на НСО чрез Google Maps изследваха експерти на Института за пътна безопасност. Според предварителните данни и снимки катастрофата се е случила на входа на Варна откъм Аксаково, там където ул. "Добруджа" се пресича с път 29, непосредствено до Автомивка "Трафик". По снимките ясно се различават същите табели и указателни знаци. 

От страната на ул. "Добруджа" действително има знак "Стоп", който задължително трябва да се спази от водачите, поради големия трафик по другия път, който няма разделителна линия.

Път 29 на това място представлява десен завой (ако следваме посоката на движение на колата на НСО) със сравнително голям диаметър около 400-600 м. Независимо от това обаче, завоят е доста остър, толкова, че при движението на колите към Варна, първата възможност на водачите да видят спряла кола на знака "Стоп" (както и самите водач да имат пряка видимост един към друг) е на около 140 м от кръстовището (вижте лилавите стрелки на илюстрацията). Там има буйна растителност, табели и крив път.

При пътни произшествия, както и проектирането на пътища и автомобили се следват законите на физиката, и там има формули за измерване на спирачен път, сцепление на пътя и пр. Една от тях, за спирачния път, може да се изведе с формулата S=V*V/(2fg) в метри, където:

S – спирачен път (м)

V – скорост на движение (в м/сек)

f – коефициент на сцепление

g – земното притегляне, равно на 9,81 м/сек

Понеже скоростта е на втора степен, спирачният път не е пропорционален на нея. При два пъти по-голяма скорост, спирачният път е 4 пъти по-голям.  И по тази формула, и да приемем, че имаме сух асфалт, спирачния път при 60 км/ч e 15-18 е 15-18 метра, но при 120 км/ч е над 60-65, и то при сух асфалт и идеални гуми и спирачки. Като добавим и времето за реакция на шофьора, когато види някой на пътя, което е 1-2 сек, и се оказва, че разстоянието от 130 м може да е достатъчно да се спре, ако се кара с 60 км/ч, но ще е крайно недостъпно при скорост над 100

Към факторите тук добавяме и следните неща:

1. Освен че завоят е десен и не осигурява добра видимост, там има и няколко големи табели и дървета, които допълнително затрудняват видимостта между двамата водачи. Ако при оптимални условия от максимална видимост между двамата водачи от 137-140 м, тук нещата са допълнително усложнени и е възможно пострадалият водач да е спрял на знак стоп, да е изчакал, и когато е тръгнал, да не е видял изобщо друга кола отляво.

2. За 2-4 секунди колкото ще отнеме на един автомобил от спряло положение да навлезе в платното, една кола с 60 км/ч би изминала 50 на метра, но една кола движеща се над 110-120 - би изминала над 100 м, т.е. практически е почти невъзможно да се спре и да се избегне катастрофа.

Именно затова там трябва да има ограничение от 50-60 км/ч, защото дори всеки един шофьор по ул. "Добруджа" да спира на знака "Стоп", то ако друг автомобил се движи с над 90 км/ч - вероятността твърде късно да види навлизащ в платното откъм път 29  е много голяма.  

Компетентните органи ще трябва да изяснят детайлите, кой е спрял, кой с колко е карал, дали тези табели допълнително са попречили на видимостта. Това изследване е само за да предупреди други шофьори, че дори спирането на знак "Стоп", невинаги е гаранция за безопасност. Няма никакво значение дали някой бил с пусната лампа или не - при остър завой и малка видимост, винаги се рискува някой отнякъде да изскочи в последния момент.

Според всички анализи, от вида на смачканите автомобили става ясно, че скоростта е била голяма. Ако това е така, за къде точно са бързали Кирил Петков и компания, и защо не са попречили на шофьора да кара неразумно бързо, питат от Института за пътна безопасност.

Снимка: Институт за пътна безопасност 


14
0 rate up comment rate down comment 0
анонимен
преди 6 месеца
Правилно е да се каже, че посоката на пътуващите в колата на НСО е от пътя Добрич-Варна, при влизане на околовръстен път на гр.Аксаково. Сигнализирай за неуместен коментар
13
7 rate up comment rate down comment 1
Николай Сираков
преди 6 месеца
Нека да има ограничение, само че следващата кола със специален режим на движение каквито са колите на НСО пак ще мине със 150! Сигнализирай за неуместен коментар
12
4 rate up comment rate down comment 3
анонимен
преди 6 месеца
В цяла Европа, мисля че и тук е така, щом има кръстовище без значение кой път е с предимство има ограничение от 60км, а предвид различни обстоятелства може и по малко... но за разлика от БЪЛГАРИТЕ , ТАМ СПАЗВАТ СТРИКТНО ЗАКОНА!!! Там ако има ограничение и забрана за изпреварване НИКОГА НЯМА ДА ТРЪГНАТ ДА ИЗПРЕВАРВАТ , ЗАЩОТО НЯКОЙ СЕ ВЛАЧИ С 60 ИЛИ С 40.. ЧАКАТ ТЪРПЕЛИВО ДА ОТПАДНЕ ЗАБРАНАТА! Сигнализирай за неуместен коментар
11
7 rate up comment rate down comment 0
Man40
преди 6 месеца
То, огрмичението на скоростта по път 29 в участъка си го има от години. Друг е въпроса кой го спазва и кой трябва да се погрижи за табелите и растителността, за по-добра видимост! Сигнализирай за неуместен коментар
10
13 rate up comment rate down comment 0
Бужев
преди 6 месеца
На 18,05,2024 г. на кръговото при влизане в Ямбол едва не бяхме отнесени от кортеж, пилотна кола и два автомобила. Май в едната кола бяхте Вие г-н Президент. Трите коли едва взеха завоя след кръговото, в лявата лента. Какво налагаше да се движете с такава скорост и то при път който щеше да Ви отнеме 1-2 минути. Трябваше ли и тука да вадим загинали, и това не е ли опит за убийство. Затова трябва да има смяна в НСО и военния прокурор да си върши работата. Сигнализирай за неуместен коментар
9
7 rate up comment rate down comment 1
Зоро
преди 6 месеца
От Аксаковска панорама надолу в посока летището има знак за ограничение 60 км/ч 1,9 км, след което има знак за отпадане на ограничението 60 км, следователно разстоянието от там до злополучното място се води извънградско и разрешена скорост 90 км/ч / толкова го показва и навигацията/.Определено водачът на НСО не е карал с 90 км/ч, изпреварвал е и е карал в насрещното и е видял вече излезлия от Стоп автомобил правещи ляв завой, за да се включи в главния път, тъй като е подал звуков сигнал. Сигнализирай за неуместен коментар
8
15 rate up comment rate down comment 1
Димитър Кънев
преди 6 месеца
От разясненията става ясно че се опитвате да изкарате виновен убития шофьор. Не че е можело и да е спрял убития. Спрял е.И това не подлежи на съмнение. Сигнализирай за неуместен коментар
7
21 rate up comment rate down comment 1
ПРНС
преди 6 месеца
В 18:00 ч г-н Петков е трябвало да открие предизборната си кампания в х-л Черно море ( на центъра на Варна ) . Катастрофата е регистрирана в 17:38 ч . Дали е бързал ????? Сигнализирай за неуместен коментар
6
9 rate up comment rate down comment 4
анонимен
преди 6 месеца
Там скоростта винаги е била 60км/ч. Сигнализирай за неуместен коментар
5
12 rate up comment rate down comment 0
Али Ръза
преди 6 месеца
Делото ясно,да влезе убития. Сигнализирай за неуместен коментар