fallback

Спад на даренията през 2013 година

За първи път от седем години насам даренията са намалели с 22% спрямо предходната 2012 година

01.10.2014 | 14:06 Автор: Ирина Георгиева

Спад на даренията у нас през 2013 година. За първи път от седем години насам даренията са намалели с 22% спрямо предходната 2012 година. Причината - спадът в даренията на компаниите и оттеглянето на някои чуждестранни донори. За миналата година събраните пари са над 105 милиона лева. Даренията на гражданите, макар да се увеличават, са едва 5 на сто от общата сума.

Макар и с ниски доходи, българинът отделя от парите си за благотворителност. Дарява между 1 и 5 лева. Предпочита да го прави със SMS. С дарителския жест се чувства съпричастен към проблема, за който се събират пари.

"SMS са евтин, лесен еднократен, емоционално освобождаващ начин за дарения. Когато през 2007 стартирахме DMS единния дарителски номер знаехме че има дефицит на лесен начин за даряване. Сега 7 години по – късно знаем, че самата система създава дефицит в по- глобалната система защото организациите имат нужда от дарители, които не просто им дават пари, а са техни съмишленици."- обясни Красимира Величкова, изп. директор на БДФ.

Българинът обаче питае съмнения за злоупотреби с дарените от него средства. През 2013-та събраните дарения са малко повече от 5 милиона и 840 хиляди лева. В сравнение с 2012 година, сумата е нараснала с почти един милион лева. 

Макар корпоративното дарителство да бележи спад, компаниите и фондациите остават основен дарител. През 2013 година българските и чуждите фондации са дарили над 50 милиона лева. Сумата е с 11 милиона по-малко в сравнение с 2012 година. За първи път от 5 години насам даренията на фирмите са с 24 % по- малко. През 2013 година от бюджетите си са заделили над 50 милиона лева за образование,  култура и социални дейности. Компаниите обаче, не обичат да дават пари за човешки права и развитие на гражданското общество. 

"Спомняте си миналата година тежкия хуманитарен проблем, който бе с бежанците от Сирия.  Изключително малко фирми се включиха в тази кауза за подкрепа на тази кауза. Дори и тези ,които се включиха с дарения не пожелаха техните имена да се знаят, че те подкрепят тази кауза именно заради толерантността, която битува в обществото и от страх, че това може да навреди на техния имидж." - допълни Величкова.

Основно компаниите даряват заради добрата реклама, имидж и данъчни облекчения. 

Повече в репортажа на Васил Детелинов.

 

 

fallback
Още от България
fallback