Двуетажни влакове тръгват между Перник и София. Идеята е на правителството, а целта е да се върнат пътниците към железниците и да се намали използването на автомобили.
В работните дни между 25 и 30 хиляди души напускат Перник, за да отидат на работа в София. Около 1000 от тях избират железницата. За да стигнат до столицата, останалите 90% ползват личните си автомобили.
"Нашата цел е тези хора, които пътуват по това направление - това е най-натовареният пътен участък в страната, най-рисковият, да се качат на железница, когато пътуват към София", каза съветникът на министъра на транспорта Виктор Чаушев.
За целта със средствата от Плана за развитие и устойчивост се предвижда да бъдат купени 42-е мотриси, като 7 ще са двуетажни - именно, за да привлекат пътуващите от периферията към големите градове. Влаковете ще трябва да развиват 160 километра в час.
"Те ще бъдат използвани там, където има най-голям трафик - това е основно по линиите Перник - София и Своге - София", добави Чаушев.
За 14 междуградски направления ще бъдат закупени 20 електрически мотриси, които да могат да развиват максимална скорост до 200 километра в час. И макар тази скорост в железопътната индустрия по света в последните 30 години да е нормална, у нас тя няма как да бъде достигната по две причини.
Първо - в България проектната скорост на модернизираните жп трасета е 160 километра, а по нерехабилитираните е много по-ниска и на доста места допълнително намалена заради безопасността.
"Плановете по ОП "Транспорт" са цялото трасе от София до Бургас да бъде завършено до 2028 година", каза Чаушев.
Инвестициите в железниците би трябвало да намалят въглеродните емисии от останалия транспорт.
"Няма как държавата ни да отговори на изискванията за "зелена сделка", ако ние оставим железниците с толкова малък пазарен дял", уточни министърът на транспорта Николай Събев.
Окончателният срок за приключване на проектите по Плана за развитие е средата на 2026 година.
Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.
Снимка: БГНЕС
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
преди 2 години
преди 2 години
преди 2 години
преди 2 години
преди 2 години
преди 2 години
преди 2 години
преди 2 години
преди 2 години
преди 2 години