От Мартина Ганчева
Преди няколко дни популярната, но непълнолетна певица Гери-Никол пусна нов клип, който за броени часове "навъртя" над 300 хиляди гледания и успя да предизвика възмущението сред мнозина. В резултат Комисията за закрила на детето поиска от СЕМ да се произнесе дали клипът не влияе отрицателно на "психичното, емоционалното и нравственото" развитие, както на самата Гери-Никол, така и на другите подрастващи, които имат достъп до клипа. Разгорелият се скандал провокира екипът на предаването Днес да извади на повърхността продава ли сексът? Как и докъде е допустимо да присъства голотата във видео клипове, реклами, театър и филми?
"В някои от случаите сексът продава, но не винаги. Не е универсално средство. Банката например има имиджа на майка и не е подходящо финансите да се сексуализират. Що се отнася до клипа с Гери-Никол, от гледна точка на визията нещата са ок, но от гледна точка на закона си е прегрешение. Като цяло нормално е да има по-голяма сексуалност в поп и фолк музиката." - коментира преподавателят по реклама проф. Христо Кафтанджиев.
80% от услугите и продажбите се купуват от жени и тъщата е подходяща за реклама за застраховане например, коментира наблюденията си проф. Кафтанджиев.
"Рекламите, които залагат на общочовешки теми и ценности са добре приети. Но мъжете повече си падат по реклами със секс, жените се дразнят. Ако продуктът, който се рекламира, е свързан с алкохол, скандалът е добре дошъл." - подчертава проф. Кафтанджиев.
"Не Гери-Никол, а нейните продуценти са прекалили. Пошло се намесиха от Защита за закрила на детето." - смята кинолюбителката Станислава Пецева.
Според нея в търсене на бързия успех една звезда лесно прегаря.
"Мисля, че по-вулгарни са рекламите, в които участват деца. Общественият стриптийз тече във всички посоки. Преекспонирането на една звезда крие много опасности. Трябва да има умереност, но е трудно постижимо." - твърди Любомир Милчев - Денди.
"Всичко трябва да е премерено. Голотата трябва да е премерена. Атракцията продава." - допълва PR експертът Виктория Иванова.
Позиция изрази и председателят на СЕМ Георги Лозанов. Според него клипът с Гери-Никол не прекрачва границите на допустимото.
"СЕМ не е естетическа полиция." - коментира Лозанов.
В предаването Днес се включи и певицата Ванеса, както и писателката Милена Фучеджиева, автор на книгата "Сексът и социализмът".
Натурален сок, моторна резачка, автомобил, кафе, каквото и да се опитвате да продадете, прибавете към рекламата една красива разсъблечена млада дама и бум - ето ви истински пазарен удар. Защото нищо не привлича погледа повече от обещаващи женски форми и който пръв се е сетил за този рекламен подход?
Сексът е катализатор на продажби, отбелязват от Washington Post. В потвърждение разказват история за това, как на картите за метрото в Тайпе, столицата на Тайван, се появява лицето на Юи Хатано – японска порнозвезда.
"Най-трудното при снимането на секс сцените е, че всеки човек ги оценява по собствения си опит. И всеки има свое мнение как трябва да се случва и как да изглежда." - коментира актьорът Майкъл Дъглас.
"Мисля, че през 70-те години сексът в киното беше по-истински. Сега сякаш секс сцените са изчистени и дори не са чувствени вече. Изкуствени са, телата са изкуствени. Как се снима секс сцена? Вече не знам как. Все по-трудно е." - споделя Мартин Скорсезе.
Какво е мястото на секса в киното?
Сексът и скандалът продават, категорични са някои експерти. Според други похотливите реклами, корици и текстове отблъскват. Истината може би е някъде по средата, но една трилогия - "50 нюанса сиво" - предизвика истинска истерия и постави въпросът - променило ли се е разбирането за еротиката в книгите и скандалът ли продава? Какви са разликите между еротиката и порнографията и докъде може да стигне писателят в търсенето на сюжет за своята фантазия?
Зрелището продава и именно на това залагат редица звезди. В клиповете им падат дрехите и задръжките.