Защо властите в редица държави са срещу Uber?

Какви са настроенията у нас срещу компанията?

08.10.2015 | 16:19 Редактор:
Защо властите в редица държави са срещу Uber?
Защо властите в редица държави са срещу Uber?

Защо фирмата за т.нар. граждански таксита Uber се превърна в трън в очите на френските, белгийските, испанските, българските и други национални власти?

Критиците я обвиняват, че с модела на работа - чрез мобилно приложение, избягва регулациите, на които са подложени традиционните таксиметрови превози и по този начин успява да постигне по-ниски цени.

На другия полюс са онези, които смятат, че държавата пречи на конкуренцията, а свободните пазарни отношения се политизират.
Наричат Uber „емблематичен пример” за конфликтите на бъдещето, между новите технологии в "споделената" икономика и традиционните производства и услуги, които изместват.

Някъде по средата между регулацията и свободния избор остават и нуждите на потребителя. Или какво става, когато интересът на потребителите изпреварва регулацията?

Отговорите на тези и още въпроси потърси екипът на предаването ДНЕС потърси отговори от специалистите:

  • Христо Чернев - изп. директор на мобилно приложение за поръчка на таксита - TAXIME,
  • Марио Гаврилов – говорител на Комисията за защита на конкуренцията,
  • Стоян Панчев – пътник, ползващ услугите на Uber,
  • Валентин Тодоров – шофьор на Uber.

Още по темата

Според Марио Гаврилов компанията не отговаря на изискванията и разпоредбите и има конфликт със закона. Той подчерта, че от фирмата не са предоставили финансови разчети и информация.

Според Христо Чернев пазарът в България е много либерализиран и страната ни е с едни от най-ниските цени на таксиметрови услуги в Европа. „Законът е неадекватен. Ще продължим да протестираме.

Дали Uber е таксиметрова услуга, вълнува само бюрократите“, коментира Стоян Панчев.

В предаването с коментар се включиха още Богомил Николов, председател на Асоциация „Активни потребители”.  Проучване на Асоциацията показа, че Uber е най-харесваната компания при таксиметровия превоз. По думите на Николов обаче има голям риск от измами и според него „държавата е вдигнала ръце”.

По думите на шофьора на споделени пътувания Калин Борисов възрастните са най-предубедени към услуги като Uber и сайтовете за споделени пътувания.

Петър Ганев от Института за пазарна икономика изрази мнение, че КЗК по своята същност е институция с две лица и иновациите, които излизат извън обхвата на традиционното регулиране, се превръщат в ужасна новина за всеки бюрократ.

Таксиметровият шофьор Аспарух Сивов също сподели позицията си за услугата на Uber.

В предаването може да видите още видео репортажи по темата:

  • Какви са предизвикателствата пред регулациите на Uber по света?
  • Каква е алтернативата на Uber?
  • На безпилотното управление на машините ли е обречено бъдещето?

 

Вижте цялото предаване от видео файла.