Все повече изпълнителни директори и собственици на бизнеси проявяват интерес към лидерски обучения, споделиха зa сайта на Bulgaria On Air основателите на първата българска програма за коучинг Гергана Павлова и Пламен Петров от Equinox Partners.
Инициатива проявяват, както представители на големи международни компании, така и на по-малки бизнеси.
В интервюто те споделят още как личностно израстване подобря представянето на бизнеса и защото то е в основата на бъдещите управленски процеси: Популярни ли са обученията, насочени към развитие на лидерски умения у нас? Какви са наблюденията ви през последните години?
Категорично да. Практиката ни показва, че през последните години лидерските обучения заемат все по-централно място в дневния ред на изпълнителните директори и собственици на бизнеси.
Въпреки че няма специални програми за това как хората да се демотивират и да работят под възможностите си – на много места се случва точно това – те са демотивирани и работят под възможностите си. И най-високата цена за това плащат самите хора, защото средното ниво и посредствеността, като че ли са превърнати в норма в много организации. Когато работим с компаниите – връщаме този образ като огледало и това често действа изключително оздравяващо за всички и ни помага да създадем обучения, които водят до трансформация на личностно, екипно и организационно ниво.
Самите обучения отиват много отвъд „научаването на нещо ново“ и се фокусират върху връщането на отговорността при самите хора и създаването на това, което работи точно за тях в този момент. Това го постигаме с по-широко използване на
коучинг подхода, при което участниците сами откриват за себе си това, което искат да постигнат и отново сами в процеса на фасилитация отркиват нещата, които стоят между тях-в точка „А“, и състоянието или мястото, в което искат да бъдат те, техните екипи и организации-в точка „Б“. Трябва да отбележим, че когато говорим за каквито и да е било лидери, те на първо място са хора – цялостни личности, чието развитие адресираме на няколко нива – техническо, емоционално и духовно. Един от клиентите ни, който е програмен мениджър на вътрешната коучинг програма на Министерството на Земеделието на САЩ, наскоро ни сподели, че "Ако не обърнем внимание на духовната същност на човека, тогава просто работим с последствията на истинските причини, които го задвижват или не".
Българските клиенти, с които работим, също са достигнали до това осъзнаване и последните ни проекти са насочени най-вече към личностното израстване на лидерите като хора, те работят най-вече върху намиране на смисъла и страстта в работата си и това, което ги кара да стават сутрин с нетърпение и обсебва съзнанието им през работния ден.
Проявяват ли активност мениджърите да развиват управленските си умения и каква е ползата за това за дадена компания?
Да, дори за отворените обучения като Intunity Coaches, които организираме, мениджърите проактивно намират спонсор вътре в компанията, който да финансира обучението им, и след това се записват, т.е. мениждърите сами инициират търсенето, вместо да чакат някой да се „погрижи“ за тях и да ги изпрати на обучение. Ползите, естествено попадат в две категории – измерими и неизмерими.
Първите са свързани с повишаване на конкретните резултати в бизнеса, но те не са основният фокус за зрелите мениджъри. Те знаят, че измеримите ползи са просто следствие на повишаването на неизмеримите – усещането за смисъл, страст и вдъхновение.
От кои икономически сектори най-често проявяват такава активност? Каква според вас е мотивацията им?
В момента секторите, от които получаваме най-много заявки, са фармацевтичния, ИТ, финанси, енергетика и производство. Мотивацията им е свързана най-вече със стремежа към личностно израстване, непрекъснато желание за учене и опознаване на човека и изграждане на лидерски стил от ново поколение. Както споделя и нашият бизнес ментор, който ни подкрепя при развитието на бизнеса ни в България – тепърва малките и средни бизнеси ще се развиват именно благодарение на промяната в нагласата на мениджърите и по-широкото използване на коучинг подхода в управлението на компаниите. Любопитен факт е и че вече сме предоставяли нашите коучинг услуги на държавни служители на федералното правителство на САЩ във Вашингтон, преди още да сме работили с държавни служители в България. Но вероятно това тепърва предстои.
Голям интерес към лидерските обучения и коучинг имат и учителите от цялата страна, които подкрепяме през последните няколко години, а вече и заедно с помощта на всички завършили нашата програма Intunity Coaches. Пример в това отношение е програмата „Коучинг за учители“, която стартирахме съвместно с Джуниър Ачийвмънт България в края на 2014 и ще продължи до средата на 2015.
Представители на по-големи или на по-малки компании- до 100 или повече души персонал, проявяват интерес към включване в коучинг обучения?
Краткият отговор е – и от двата вида. От компаниите с над 100 души обикновено се включват мениджъри на различни изпълнителски позиции. Истината е, че част от тях се включват по препоръка от централите си, които са в някоя друга част на света и локалните организации са просто част от глобалните инициативи да въведат коучинг подхода в организацията.
Собственици на няколко български компании също са вече част от коучинг обучението ни - Intunity Coaches. Те по свой начин интуитивно са се насочили към коучинга- без някой от чужбина да им подсказва, че това е управленският стил на бъдещето.
Какъв е необходимият бюджет, който би следвало да си отделят за целта?
Бюджетът зависи от много фактори и няма еднозначен отговор. При всички случаи, има ориентировъчни маркери, които използваме и споделяме индивидуално с клиентите, когато започваме съвместен проект за развитие на лидерите на компанията. А що се отнася до първото българско коучинг обучение – Intunity Coaches, което провеждаме от 2014 година насам, то може да споделим, че инвестицията към момента за 5 месеца обучение е 5300 лв/човек без ДДС.
Как може да бъде измерена възвращаемостта? Как се разпределя тя във времето?
Както казва едно популярно клише: „Цената е това, което плащате, а стойността е това, което си взимате“. В този смисъл, възвращаемостта не зависи просто от самото обучение, което е едно и също за всички в групата. А по-скоро от мащаба на въздействие, който след това всеки участник ще постигне индивидуално. Например, ако един изпълнителен директор, който подобри само с 5% качеството на взимане на решения за стотици милиони всеки месец, би имал възвращаемост от стотици или хиляди проценти на инвестираните няколко хиляди лева за коучинг или обучение.
Това е и нашият фокус – да подкрепяме лидерите да разширят и подобрят резултатите на компанията не с 20-30%, а с няколко стотин или повече процента. В този смисъл, възвращаемостта ще бъде много ниска, ако участниците просто си прекарат добре времето в петте месеца на обучение, и много висок – ако благодарение на обучението направят стъпки да трансформират живота, кариерата или бизнеса си.
Коучинг обучението е полезно за хората, които са готови да се вдигнат над средното или обичайно ниво, на което живеят и работят и да отидат на нивото, което ще е на границата на възможностите им и ще е подарък за тях и за света.