fallback

Йордан Беловодски: Почти 100% от фирмите в шивашкия бранш у нас работят на ишлеме

Време е да се оцени обективно приносът на бранша за социално-икономическото развитие на страната, коментира изпълнителният директор на БОТО

24.07.2015 | 15:00 Автор: Мариета Иванова

Почти сто процента от фирмите в шивашкия бранш в страната работят на ишлеме, като през последните години се отчита увеличение на поръчките от чужбина, заяви Йордан  Беловодски, изпълнителен директор на Браншова организация за текстил и облекло.

Основните възложители са фирми от страни-членки на Европейския съюз, като Франция, Германия, Испания, Англия и Италия.

Чуждестранните партньори на българските шивашки фирми избират страната ни заради това, че работната ръка у нас успява да се справи със сложността на зададените модели за ушиване, както и поради по-ниските производствени разходи и традиционно високото качество на изделията.

Това са и причините за налагащата се през последните години тенденция много европейски модни марки да се спират на изработката на моделите си у нас, допълни той.

Много наши фирми, заети в бранша, искат да разширят бизнеса си, за да отговорят на постоянно увеличаващия се обем от заявки за изпълнение на поръчки. Проблем на сектора обаче е липсата на подготвена, добре обучена работна ръка. Нищожна част от завършващите средно или висше образование избират да продължат професионалното си развитие като заети в шивашката промишленост.

Причината за това е в създаденото негативно отношение към професията у младите хора, както от страна на държавата, така и на медиите, смята изпълнителният директор на БОТО. - „Повлияни от него, по-младите хора в страната не проявяват интерес към занаята, а така с годините драстично намалява броят на компетентните и способни кадри в бранша. Те считат, че това е една неблагодарна и непривлекателна професия, което не е така. Да си шивач не беше срамно, а беше предпочитана професия“, коментира Беловодски.

Истината е, че повечето шивашки фирми у нас предлагат модерна среда за работа, осигуряваща отлични условия на труд, заедно с конкурентно възнаграждение, обясни  Беловодски.  Всичко това се цени от външните възложители, което се доказва и от факта, че световно известни модни марки като Pierre Cardin, Lacoste, Versace, Guess и др. предпочитат да изработват моделите си в страната ни.

„Ето защо е крайно време да се промени мнението за бранша и се оцени обективно неговия принос за социално-икономическото развитие на страната”, категоричен е изпълнителният директор на БОТО.

* Публикацията е направена с подкрепата на ЕС чрез Програма за трансгранично  сътрудничество CCI № 2007CB16IPO006.  Съдържанието на публикацията е отговорност единствено на  БОТО и по никакъв начин не трябва да се приема като становище на ЕС или УО на Програмата.

fallback
Още от Платени публикации
fallback