Български малки и средни шивашки фирми допринасят за развитието на световни модни марки. Това става ясно от мащабно изследване на състоянието и развитието на фирмите от бранш „Текстил и облекло”, опериращи в българската територия на трансграничен регион България-Сърбия. Проучването е в изпълнение на проект „Заедно на европейския пазар – общи възможности за фирмите от бранш „Текстил и облекло” от трансграничния регион", по който „Браншова организация за текстил и облекло” в гр. Кюстендил е водещ партньор, а Община Лесковац Сърбия и Българската търговско-промишлена палата /Република България/ са ключови партньори.
Данните показват, че над половината от включените в проучването малки и средни предприятия- 62%, изнасят изключително изделия, произведени на ишлеме. Това са основно средни предприятия, които шият изключително облекла като подизпълнители на поръчки за външни пазари. Сред основните клиенти на фирмите са марки като s.Oliver, Esprit, Lacoste, Barbour и др.
От проучването става ясно, че дяловото разпределение на фирмите в сектор „Текстил и облекло“ е, както следва: Кюстендил (26%), Видин (14%), Монтана (21%), Перник (8%), София-град (21%), София-област (10%). Преобладаващата част от фирмите (84%) в шестте области произвеждат и продават в бранш „Облекло”. Нисък дял от фирмите (9%) работят основно в „Текстил”.
Водещите търговски партньори на включените в проучването български малки и средни предприятия са четири. Франция е посочена като страната, за която близо половината от интервюираните фирми основно шият на ишлеме. Следват Германия (34%), Италия (34%) и Великобритания (24%). По-ниски дялове на посочване генерират Австрия (12%) и Белгия (10%). Отделни единици споменават страни, извън Европа, като САЩ и Канада.
Резултатите потвърждават, че немалка част от българските производители съдействат чрез предоставяната услуга „работа на ишлеме“ за развитието на марките на големи европейски и световни имена с изградени и утвърдени позиции, които имат възможност да използват редица предимства на български фирми от сектора.
Като водещо конкурентно предимство на фирмите в изследваните области, утвърдено от 81% от българските шивашки компании, се посочва бързата реакция на промени в изискванията на клиентите.
- Други основни предимства са:
- Гъвкавост в производствените операции (72%)
- Бързина на изпълнението (72%)
- Висока квалификация и умения на персонала (53%)
- Конкурентни цени (51%)
Все повече фирми от сектора декларират като свое конкурентно предимство и високото технологично равнище (25%), в съчетание с възможностите за разработване на собствена технология (29%).
От друга страна, данните за основните пазари на български производители, изнасящи собствена готова продукция, показват, че износът е концентриран преди всичко на пазарите в Гърция (39%) и Италия (39%), следвани от Германия (27%), Великобритания (23%) и Франция (23%). Тези пазари се характеризират с огромен брой потребители, а Гърция има и преимущество по отношение на географската си близост с нашата страна, което обуславя тяхната перспективност за българските производители.
Други страни с регистрирана значимост за експорта са съседни държави като Румъния, Сърбия и Македония.
* Публикацията е направена с подкрепата на ЕС чрез Програма за трансгранично сътрудничество CCI № 2007CB16IPO006. Съдържанието на публикацията е отговорност единствено на БОТО и по никакъв начин не трябва да се приема като становище на ЕС или УО на Програмата.