Владеенето на български език е ключ към успеха в училище

Ваня Кастрева, началник Регионален инспекторат по образование-София

07.05.2014 | 11:49

Матурите за четвъртокласниците се провеждат за осма поредна година. Регионалният инспекторат по образованието-София не очаква изненади от организационен характер, формата на националното външно оценяване. Началникът на инспектората в София Ваня Кастрева каза пред Иван Нончев в Сутрешния блок на Bulgaria On Air, че от малък човек трябва да се възпита да овладява емоцията, за да представи най-доброто от себе си и децата да бъдат поставени в ситуация на равен достъп и еднакви условия.

Големи разлики между училищата има, но отклонения в годините няма, съобщи Кастрева. Тя подчерта значението на владеенето на български език като основа на четенето с разбиране. В училища с голям брой деца, невладеещи добре български език резултатите не са толкова добри, но там усилията на учителите са много по-големи в помощ на учениците. Качеството на образованието зависи от много фактори - семейната среда, общуването между децата, владеенето на езика, подчерта Ваня Кастрева.

Министерството на образованието има амбициозни проекти - подготовката на педагогическите кадри, както и гарантиране на по-голямо поле за реализация на младите учители. Всичко, което се прави в интерес на учителите е в интерес на децата, коментира Кастрева. Според нея може да се говори за качество на образованието при изключително ниво на подготвеност и непрекъсната квалификация на самите учители - мотивацията им да се самоусъвършенстват в знанията и уменията си. Възрастовите бариери могат да бъдат преодолени само с професионализма на учителите, смята още началникът на софийския инспекторат.

Въвеждането на единни персонални кодове на учениците за проследяване на отпадащи от системата деца е най-новата идея от април 2014. Ваня Кастрева поясни, че персоналните кодове е усъвършенстване на информационната система на МОН, в която чрез ЕГН ученикът присъства и може да се проследи в кое училище е. Това ще помогне да се преодолее и проблема с финансирането.

"Отпадането на учениците не е само ангажимент на образователната система, а механизъм на координация между различни институции. Не може да има успех, ако заедно с нас не работи местната власт, общините, СДВР и всички останали структури, обвързани със задължителната адресна регистрация и движението на населението като цяло", каза Ваня Кастрева.

Има какво да се желае по отношение на контрола на институциите и на "коректностно изпълнение - всяка институция да изпълнява задълженията и ангажиментите си, както и да прави контрол. Мотивацията на децата и родителите остава неизвестна, затова говорим за социална среда и училищна среда, в която децата живеят", завърши Кастрева.

 

Планът за изпълнение на стратегията за намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система (2013- 2020) за 2014- 2015 /проект/ включва: допълнително финансиране, целодневна заетост, безплатни учебници до края на средното образование, както и "Актуализация на Регистър „Движение на учениците” с данни, необходими за постигане целите на стратегията", както и специални грижи за предотвратяване на ранните бракове и ранните раждания.

Под точка 1.1.3.11 в проекта е включена мярката "Разработване на проект за създаване и поддържане на национална система за проследяване на децата и учениците в риск от ПНУ и на никога не посещавалите училище, включително и „индивидуален образователен номер”.
Ангажираните в нея институции са: МОН, НСИ, МК,ММС,МЗХ, общини, училища, други заинтересовани страни.
Срокът за изпълнение: 2014-2015.
Финансиране: ОП НОИР от 2015 г., бюджет на МОН по програма 2
Като индикатор е посочен "Разработен проект 1 брой" - /според публикацията на сайта на МОН/

Цялото интервю по телефона на Ваня Кастрева, началник Регионален инспекторат по образование-София за Иван Нончев от Сутрешния блок на Bulgaria On Air на 7 май 2014 - във видеото.