Задълженията на БДЖ намаляха с над 100 млн. лв

Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите към КНСБ

12.09.2014 | 10:50 Редактор: Ирина Георгиева
Задълженията на БДЖ намаляха с над 100 млн. лв

Задълженията на БДЖ намаляха с повече от 100 милиона лева. Това заяви в Сутрешния блок на телевизия България Он Ер Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите към КНСБ. Според него трябва да се направи пълен анализ на състоянието на БДЖ и да се мисли за 20 години напред за бъдещето на железницата. По думите му позволението на ЕК на България да отпусне държавна помощ за железниците е глътка въздух на компанията.

"Тези задължения се натрупаха. Всичко започна, когато се закупиха мотрисите - тогава, когато немската банка KfW Bankengruppe, която е акредитирала закупуването на Siemens. Едните пари са похарчени за Siemens, а другият облигационен заем - той беше много малък и никой не си е позволявал да го каже. Истината е, че когато Железницата се разделиха на БДЖ и НКЖИ, тогава българската държава нямайки пари спря да финансира инфраструктурата и превозвачът трябваше с много високи такси в Европа да финансира НКЖИ. Те казаха: Колко пари трябват на инфраструктурата - 300 млн. Следователно инфраструктурните такси, които ще плаща БДЖ ще са 300 млн. Естествено тогава БДЖ не успя да ги плати. Натрупаха се едни дългове към НКЖИ и този втори облигационен заем отива точно за покриването на задълженията към НКЖИ, които бяха наложени от държавата към превозвача. Това беше голямото затъване на БДЖ." - обясни Бунев.

БДЖ щеше да загуби мотрисите си и малко над 3000 товарни вагона, ако от Брюксел не бяха разрешили държавната помощ, заяви Бунев. Той припомни, че кредиторите на БДЖ вече бяха пуснали писма за разпродажба на активите на БДЖ и най-вече на Siemens.

В тазгодишният бюджет на БДЖ бяха заделени 30 млн. лева за инвестиции - това, от което най-много се нуждае БДЖ, коментира синдикатът. След като обаче кредиторите втърдиха позициите си тези пари отидоха при тях, отбеляза Бунев.

"Ако ще имаме 500 влака да направим, така че те ще предоставят нормално услуга. Да имат климатици. Инфраструктурата да се оправи по европроектите. Да се вдигне скоростта. " - подчерта Бунев.

Синдикатът отбеляза, че шансът за стабилизирането на железниците ще зависи от политиците.

"Това, че Брюксел е дал тази възможност означава да се седне, държавен бюджет, внасяне в парламента, гласуване, за колко години. Тези пари 172 млн. ще ги дадат за 3-4-5 години." - допълни Бунев.

Пълният коментар в следващия видео материал: