Club Investor BG 17.02.2015 Образованието - ключ към всичко

Това издание на Клуб Инвестор с Ивайло Лаков е посветено на образованието.

18.02.2015 | 09:21 Редактор:
Club Investor BG 17.02.2015 Образованието - ключ към всичко
Club Investor BG 17.02.2015 Образованието - ключ към всичко

Темата на предаването днес е посветена на образованието. Тя, освен, че е повече от актуална, е избрана от екипа на предаването ни неслучайно -  предстои провеждането на мащабна конферения, организирана от телевизия България он ер, Bloomberg TV и Инвестор БГ. За втора поредна година телевизия България он ер прави подобен форум, с цел дебатите и анализите от него да са в полза на икономиката /каквато впрочем е цялостната политика на нашата медия/.

Снимки от конференцията "Образование и бизнес - на един език ли говорят теорията и практиката" на 24 март 2014 може да видите тук.

Форумът ще събере на едно място водещи експерти в сектора образование и представители на бизнеса на дискусии в два панела по въпроса за финасовата грамотност.

Нейра Чехич от студиото на Bloomberg в Лондон ще бъде модератор на събитието.

 

До тогава предаването ни Клуб Инвестор БГ ще направи поредица от разговори за образованието, ще погледне към проблемите от най-различни гледни точки, ще потърси печелившите системи по света, ще обясни защо образованието и просперитета на една държава са невъзможни едно без друго…

Още по темата

И така – образованието…

Какво да реформираме, откъде да гледаме, как да го направим и необходимо ли е изобщо да променяме нещо, при положение, че нашите деца са все сред първите на олимпиадите по математика, физика и информатика. Това, разбира се  е провокация! Общоприето е виждането, че най-добрата образователна система в света е финландската. Там средната заплата на един учител е 2500 евро, а у нас средната учителска заплата възлиза на 710 лева.

И все пак - не всичко е пари.

Основният въпрос е как се преподава, а също и какво. Правилно ли е например на децата да им се пишат оценки още във втори клас, изобщо насърчаването на конкуренцията помежду им доколко е полезна? Дали това не е една от причините, ние да сме общество от индивидуалисти, за които общото благо няма никакво значение? 

Друг аспект е какво точно се изисква от учениците и в ниските, и в по-горните класове.  Има сериозна разлика между това да научиш децата да мислят, сами да стигат до определени изводи или как и къде да намират информацията която ги интересува и от другата страна да заустяват уроците, да учат наизуст и да цитират чужди мисли. Има голяма разлика между това да учиш като работиш по определен проект, в екип или като влизаш в дадена роля и това да можеш да преразкажеш готови изводи от някой учебник.

Знам, че може да предизвикам нечий гняв, но не е ли време да се преразгледат основно произведенията, които се учат по литература. От възрожденските ни поети и писатели до Белчо и Сивушка, ползите за съвременното дете са много съмнителни. Не казвам, че децата не трябва да знаят кои сме и откъде идваме, а че може би по-съвременни произведения биха били по - близки до тях, биха стимулирали интереса към четенето като цяло, докато тъкмо напротив овехтялата, сиромашка селско - възрожденска тематика дърпа децата назад и ги отвращава от книгите изобщо.

Най-актуална от последните дни е формулата как парите трябва да следват ученика. Надигна се протестна подписка как частните училища не трябва да получават държавно финансиране.

А защо не?

Нима частните болници не получават финансиране от здравната каса? Или просто да забраним частните учебни заведения и частните болници, за да може всичко да се уравновеси обратно в блатото на еднаквото и безалтернативното? И още нещо – според статистиката на ЕС, България е на последно място сред 28-те страни по отделяни средства от БВП за образование. Дали пък това не предопределя всички по-нататъшни проблеми и негативи?

Образованието - ключ към всичко, това е темата на днешното ни предаване, а гости в студиото са : Явор Джонев, председател на Институт за прогресивно образование, съосновател на Сирма Груп Холдинг - група от български софтуерни компании, Росица Вартоник, управител на Фондация Инициатива за финансова грамотност и Анастасия Грозева - психолог, управител на фондация Дом с крила. Всички те са тясно свързани с темата, хора, които имат отношение по въпроса.

Следете специалния сайт на конференцията за финансово образование.

Може да видите предаването в следните видеоматериали.

 

Първа част на предаването.

Втора част на предаването.

Трета част на предаването.

Четвърта част на предаването.

 


2
0 rate up comment rate down comment 0
vladobo
преди 9 години
Някои интересни моменти ми направиха впечатление.1. Интрото на темата бе манипулативно насочено към одобряване на държавното финансиране на частните училища. Това ме накара да се замисля - защо постоянно се проповядва либералното и пазарното начало, а всъщност доста често се одобрява държавата да финансира разни идеи? Идеи, за които всеки честен пред себе си предприемач, либерал, капиталист не би и помислил. За сметка на това обаче, всеки лъжливо предприемчив, псевдо либерал и бутафорен капиталист, ще му идват само подобни идеи. Идеи като тези, частно училище да получава държавно финансиране. И както се изрази един участник в друго предаване с подобна тематика - да се ползва от благинките, които държавата му осигурява. Такива предприемачи има много у нас...да не кажа, че повечето май са от тоя сорт.2. Замислих се и за странния репортаж на стажат-репортера, който спомена, че в Турция били направени някакви чутовни реформи в образованието, които допринесли за икономическия ръст на страната и рязкото повишаване на качеството на висшето образование в големи мащаби. Само дето уж трябваше да се говори не за висшето образование. А какви били тези реформи в невисшето образование - отменили униформите в училищата! Лелееее! Чудо! Отменили реформите и това довело до рязко подобряване на качеството. Пък ние уж ги отменихме, ама не стана така. А също... замислих се, дали стажанта от глупост или по сценарий, е забравил да спомене, че отмяната на униформите проправи път да се разреши на момичетата да носят фереджета, да не сядат заедно с момчета на един чин, да не обличат спортно по физическо.... и ред други такива. А това, че промените от преди година-две са довели до рязък скок в икономиката... не е смешно, а е тъжно за човека, който го казва... и за тези, които му вярват.3. Заинтригува ме и странната биполярност на водещия. В един момент твърди, че се оплакваме и нищо не правим, а в другия, когато му се даде пример с Финландия и успеха на ДЪРЖАВНОТО образовние, започна сам да говори, че при нас това няма как да се случи. Ето ти на, затова няма да се случи това у нас. Защото отношението е такова. Вместо да се прегърне идеята, да се разучи практиката, да се наложат правилата, ние реагираме с отрицание - нааа, тва при нас няма как да проработи, ние не сме финландци, ние ще го опорочим... Затова не работи, не заради друго.4. Хареса ми, как двама от гостите отрекоха, че няма логика в това да не работиш за печалба. Много добре те дадоха пример с техните организации, които работят само за благото на хората, а не за да максимизират печалба.Принципа - парите следват ученика не е залегнал в Конституцията. Там се казва - всеки има право на образование, образованието до 16г. е задължително и основното и средното образование в ДЪРЖАВНИТЕ и ОБЩИНСКИ училища е БЕЗПЛАТНО. Принципа за парите и ученика се въведе, като пазарноориентиран принцип, нямащ нищо общо с качеството на образованието... ама нищичко! Въпреки това, ние сме се вкопчили в него, сякаш ще реши всичките проблеми в тази система. А всъщност, поредните "предприемачи" искат да изкарат някой лев на държавен гръб. И либерално настроените люде, само чакат нещо такова да се появи за да започнат да говорят, как държавата трябва да отстъпи от функциите си, защото частната услуга винаги е по-добра. Само дето не е. Или както обичаме да казваме - да, да ама не! И ако ще гоним добро качество на образованието не трябва едностранчиво да следваме само някакви финансови модели.За да не кажете, че само плюя, нека предложа нещо, което според мен може да подобри нещата в образованието. Нещо, което е измислено от българин (доколкото знам). Нещо което е изпробвано у нас и има забележителни резултати. Нещо, което ако се комбинира със съвременните технологии, само за година ще направи разлика и то огромна. Говоря за сугестопедията. Ако предизвикам насмешка, няма проблем. Това е същото за което споменах и по-горе - нашия селски манталитет и предразсъдъци. Никога не сме отворени да опитваме, винаги сме готови да отричаме и заклеймяваме. Но пък, ако някой се осмели да повдигне този въпрос и този модел на преподаване, ако някой започне да тръби и разнася слуха за него и за доказаните "чудеса" които прави, тогава, кой знае, може и да стане нещо... дори и без да сме финландци. Сигнализирай за неуместен коментар
1
0 rate up comment rate down comment 0
tatyana.krasteva.9
преди 9 години
Страхотно предаване. Съгласна съм с водеия. Сигнализирай за неуместен коментар